سفر به سرزمین خاطرهها
سلام بر مکه و مدینه
سلام بر مکّه، سرزمین وحی الهی، سلام بر کعبه، مطاف فرشتگان کبریایی؛ سلام بر صفا؛ سلام بر سعی؛ سلام بر زمزم؛ زلالِ جاریِ محبت خدا؛ سلام بر مشعر؛ خاستگاه شعور؛ سلام بر مناء مذبح منیّت؛ سلام بر عرفات؛ عرصه عرفان ناب اسلام بر ابراهیم و مقامش و اسماعیل و حِجرش. سلام بر مدینه، مدفن عصاره هستی؛ سلام بر بقیع، قبرستان کهکشانهای خفته در خاک و سلام بر همه رهبران راستین راه توحید؛ آنان که رمزهای عشق را شناختند و رازهای حج را دریافتند و سلام بر همه عاشقان خدا.
سفر به سرزمین خاطرهها
شائق لقاییم و زائر حرم. باید به قصد دیدار یار راهی دیار دوست شویم. پس بار سفر میبندیم با کوله باری از عشق و رخت بر میبندیم نه با دنیا، که از دنیا، و عازم میشویم؛ برای آنکه مَحرم حریمش شویم و مُحرم میشویم. جامه محرمان راز میپوشیم و دل را به معرفت عرفات میبریم و غفران حق را میطلبیم. در صلابت مَشعر آیات قیامت را به نظاره میایستیم و در مِنا آرزوهای خود را از خدا میطلبیم. سپس با سنگریزههای برائت، بتهای درون و برون را رهی میکنیم و میکوشیم که به سمت صفای دل و به سوی سعی در تقوا برویم و همیشه در پرتگاههای تردید، هوسهای پوچمان را قربانی کنیم. از آن جا روبه شهر یادگارهای پیامبر مینهیم تا زلال وحی را در بارگاه قدسیترین انسان بجوییم و رنجِ غریبِ قربتِ بقیع را باور کنیم. مدینه دیار مظلومیتها، مکّه سرزمین خاطرهها و حج سفر عشق است پس باید آهنگ رفتن حضور طلبید.
سلام بر عرفات؛ عرصه عرفان ناب اسلام بر ابراهیم و مقامش و اسماعیل و حِجرش. سلام بر مدینه، مدفن عصاره هستی؛ سلام بر بقیع، قبرستان کهکشانهای خفته در خاک و سلام بر همه رهبران راستین راه توحید؛ آنان که رمزهای عشق را شناختند و رازهای حج را دریافتند و سلام بر همه عاشقان خدا
کنگره بزرگ اسلام
حج جلوه گاه روشن حقایق الهی، آیینه تمام نمای دین و نمایشگر تمام ابعاد فرهنگ اسلام است. حج میعادگاه حضور گسترده امت مسلمان جهان، برای دست یافتن به هویت راستین و منش والای الهی در معبد عشق و میقات عرفان عرفان و شعور است. حج رهیدن از خود، پیوستن به حق، گام نهادن بر هوس، پیراستن جان از همه آلودگیها، و آراستن آن به همه زیبایی هاست. حج، تبلور شکوه و تجلی قدرت امت مسلمان و نمایشگاه حضور هم دلانِ همراهی است که تفاوت صورت را با تشابه سیرت پیوند میزنند و شعار وحدت را فراتر از شکلها و رنگها و مرزهای جغرافیایی تحقق میبخشند. حج، کنگره بزرگ اسلام، نمایش عظمت، سرود وحدت و شعار مساواتِ مسلمانان است.
نامش کعبه است، یک مکعب، همین. درست مانند صاحبش ساده و صمیمی و مهربان.... کعبه نقطهای ثابت است که همه در پیرامونش دایره وار در گردشند؛ درست مانند همه کهکشانها که تسبیح گوی دایره وار خداوندند. خدا، قلب جهان است؛ محور وجود است؛ کانون عالمی است که بر گِردش طواف میکنند و مسلمین در این منظومه، چه در کعبه و چه در عالم، ذره است، ذرهای در حرکت
رهای در حرکت
آینهها و عطرها تحکمها و کشتار جانوران و گیاهان و وسوسههای شیطانی به دور ریخته میشود و سرود «لَبَّیْکَ اللّهُمَ لَبَّیْکَ» فضا را سرشار میکند. مقصد کجا؟ مقصد قصری پر طمطراق با حاکمیت تجمل و تفرعن نیست. چند قطعه سنگ سیاه است که قرنها پیش مرد و زنی و کودکی از کوهی کنار مکه بریدهاند و ساده و بیهیچ هنری و فنّی و تزئینی بر هم نهادهاند. نامش کعبه است، یک مکعب، همین. درست مانند صاحبش ساده و صمیمی و مهربان.... کعبه نقطهای ثابت است که همه در پیرامونش دایره وار در گردشند؛ درست مانند همه کهکشانها که تسبیح گوی دایره وار خداوندند. خدا، قلب جهان است؛ محور وجود است؛ کانون عالمی است که بر گِردش طواف میکنند و مسلمین در این منظومه، چه در کعبه و چه در عالم، ذره است، ذرهای در حرکت.
حج، منظومه ستایش
خداوند با قرار دادن نشانهها در هستی، انسان را از صحرای حیرت، مهربانانه به سوی خود میخواند. حج نشانه است. تبلور منظومه ستایش کیهان در برابر خداوند. هر مسلمان در کمتر از یک ماه خود را در کاروان هستی قرار میدهد و با این کاروان به طوافی شگرف میپردازد؛ طوافی که در کارگاه هستی آنی قطع نمیشود. در این کاروان از ابراهیم علیهالسلام تا محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم حضور دارند و باران خشوع و ایثار و عشق همواره میبارد. حج، حرکتی است از خودِ اسیرِ درمانده در مشغلههای روز مرگی به سوی خدا؛ هجرت از خانه خویش به خانه خدا، قرار گرفتن یک بینهایت کوچک در برابر یک بینهایت بزرگ. تمامی آداب حج تمهیدی است برای یادآوری آیه: «نحنُ اَقرَبُ اِلَیهِ مِنْ حَبلِ الوَرید؛ ما از رگ به او نزدیکتریم».
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
منبع : وب سایت تاریخانه