تبیان، دستیار زندگی
علاقه ی بسیار برخی ما ایرانیان به اروپایی بودن و اصطلاحا امروزی بودن یکی از دلایلی است که متاسفانه باعث گردیده است تا گذشته و تاریخ خود را فراموش کرده و زندگی خود را دائم در جهت زندگی و رفتار غربی گونه تغییر دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لحظات شاد و پرهیاهو با شنیدن فحش‌های ناموسی!


علاقه ی بسیار برخی  ما ایرانیان به اروپایی بودن و اصطلاحا امروزی بودن یکی از دلایلی است که متاسفانه باعث گردیده است تا گذشته و تاریخ خود را فراموش کرده و زندگی خود را دائم در جهت زندگی و رفتار غربی گونه تغییر دهیم.

تغییر روشهای زندگی و نیل به مدرنیته شده نمونه بارز همین زندگی غربی گونه است. کافی است به اطراف خود نیم نگاهی بیندازیم تا به راحتی متوجه این تغییرات گردیم . البته در مورد نوع پوشش و ذائقه موسیقی قضیه کمی متفاوت تر می نمایاند. میتوان اینگونه برداشت نمود که تغییرات چشمگیر در سلیقه های موسیقایی جوانان نشاندهنده نوعی اعتراض و نارضایتی است .

موسیقی-جوانان

متاسفانه مدتی است با رواج انواع مختلف موسیقی های غربی در ایران بازار این نوع موسیقی ها بسیار داغ شده اند تا جایی که گوی سبقت را از سایر انواع موسیقی ها ربوده اند . سبک های مختلفی که متعلق به سایر کشورهاست و هر یک دارای پیشینه ای بسیار کوتاه هستند . سبکهایی که آن متانت و وزن موسیقی ایرانی را ندارند آنچنان در میان جوانان رواج یافته اند که روحیات و خلقیات زیبای دوران جوانی و نوجوانی را تحت تاثیر ذات خشن خود در آورده و روحیات جوانان را تسخیر نموده  اند. .

دانش آموزان و دانشجویان و سایر اقشار جوان را می بینیم که این روزها صدای موسیقی " دیش دیش " بی معنی به نام موسیقی رپ ، موسیقی متال و نیو متال و غیره از گوشی های موبایلشان یا از باندهای داخل ماشین آنها پخش می شود و به قول جدیدی ها دارند لذت می برند و حال می کنند ولی هیچیک از آن آدمهای غیرتی توجهی نمی کنند که متاسفانه این موسیقی ها ، موسیقی هایی است  که به عزیز ترین کلمات جهان یعنی ، مادر ، الفاظ بسیار زشت و وقاحت باری را نسبت می دهد و حتی به الفاظی مانند خواهر یا مادر آنها هم حمله می کند ، گویی معنی شعرهای این آهنگهای بی اساس را گوش نداده و نمی فهمند ! خیلی ها فقط رپ را به عنوان یک موسیقی می شناسند اما حقیقت این است که این روز ها شاهد مدل موی رپ ، مدل مخصوص لباس و... هستیم. گویی رپ تبدیل به یک فرهنگ در بین بعضی نوجوانان و جوانان شده است.

موسیقی ‌های امروزی بر روی جذابیت‌های جنسی و ظاهری تأکید می‌کنند

موسیقی‌هایی که عشق در نگاه اول را تلقین می‌کنند، موسیقی‌هایی هستند که محتوای عاشقانه‌شان همراه با هیجان ریتمیک است که تأثیرگذاری بر روی جوان را افزایش می‌دهد. این نوع موسیقی‌ها بیشتر بر روی جذابیت‌های جنسی و ظاهری تأکید می‌کنند و نه معیارهای عقلانی، که نام «عشق» را بر آنها گذاشته‌اند.

وقتی که جوان با مشکلات روبرو می‌شود به موسیقی‌هایی پناه می‌برند که آنها هم معمولا تم غمگین و نا امیدانه دارند، یعنی الگوهایی که دریافت می‌کند به دلیل پدیده‌ای که ما در روان‌شناسی آن را «همانندسازی» می‌نامیم.

غیر از اینکه موسیقی‌های مبتذل و سطحی بر روی زندگی زناشویی و روند ازدواج جوانان تأثیر می‌گذارد، بر روی نوجوانان هم بسیار تأثیرگذار است.

هیچیک از آن آدمهای غیرتی توجهی نمی کنند که متاسفانه این موسیقی ها ، موسیقی هایی است  که به عزیز ترین کلمات جهان یعنی ، مادر ، الفاظ بسیار زشت و وقاحت باری را نسبت می دهد و حتی به الفاظی مانند خواهر یا مادر آنها هم حمله می کند ، گویی معنی شعرهای این آهنگهای بی اساس را گوش نداده و نمی فهمند !

رواج خشونت در برخی آثار موسیقایی

در گذشته شاید موسیقی اینقدر آثار منفی و مضر در بر نداشت.یکی از این مضرات، جنبه فیزیولوژیکی آن است که به ساعت ها گوش دادن موسیقی با صدای بلند توسط هدفون بر می گردد که منجر به آسیب های صوتی می شود و تا اندازهای نیز خشونت را ترویج می کند.

این مداوم گوش دادن به موسیقی از جمله موسیقی های رپ، هیپ و راک، سبب از بین رفتن تمرکز نیز می شود و نوجوانان و جوانان به خاطر هیجانات و سنی که در آن قرار دارند و خلق و خویی که اقتضای جوانی شان است، بسیار تحت تأثیر قرار می گیرند.

علاوه بر این خیلی از موسیقی ها باید این تاثیر را بر انسان بگذارند كه انسان ها را به سمت آرامش بكشانند، اما موسیقی های امروزی كه در میان جوانان باب شده است، بیشتر ذهن انسان را آشفته و به هم می ریزد.

مدگرایی-جوانان

تأکید بر آموزش طرز صحیح استفاده از موسیقی

اطلاع رسانی مناسب همراه با تحلیل باید در حوزه موسیقی وجود داشته باشد . نوجوان و جوان باید نسبت به موسیقی های موجود شناخت پیدا کنند؛ چرا که امکان تولید و پخش موسیقی ها با مضامین مختلف و محتوای بدبینانه مثل افسرده کننده، غمگین و ناامیدکننده وجود دارد و ممکن است که فرد صرف لذت بردن از صدای یک خواننده خاص به یک موسیقی گوش کند.

رواج رفتارهای زناشویی سطحی در موسیقی‌های مخرب و مبتذل

خیلی وقت‌ها محتوا و متن موسیقی‌های مخرب و مبتذل، چیزی بیش از یک هوس را می‌گوید. حتی ویدئو کلیپ‌هایی که همراه با این نوع موسیقی‌ها است، دائم از خیانت صحبت می‌کند که با رفتارهایی سطحی تبدیل به آشتی بین زن و شوهر می‌شود. جوانی که اصلا تجربه زندگی زناشویی را ندارد، این ویدئوکلیپ‌ها را می‌بیند، و به این نتیجه می‌رسد که زندگی اصلا پیچیده و سخت نیست و مهم این است که فقط یک نفر را دوست داشته باشد؛ غافل از اینکه فقط دوست داشتن و رابطه جنسی مناسب، دلیل بر کنار هم زندگی کردن نیست.

بررسی علل گرایش جوانان به موسیقی های تند و بی معنی

1.  متاسفانه موسیقی ایرانی در بین مردم و بالاخص جوانان آنطور که باید و شاید معرفی نگشته و مسئولین محترم نیز بدون توجه به وضعیت موسیقی خود را به خوابی عمیق فرو برده اند . عملکرد مسئولان وزارت ارشاد اسلامی , عدم صدور مجوز برای برگزاری کنسرتها و انتشار آثار میتواند ضربه بزرگی را بر پیکره موسیقی وارد سازد . ضربه ای که هم اکنون اثرات آن را میتوان لمس نمود.

2. سانسور شدید موسیقی ایرانی و عدم صدور مجوز برای اجرای اساتید و یا انتشار آلبوم موسیقی نیز یکی دیگر از مشکلاتیست که همواره شاهد آن هستیم .

خیلی از موسیقی ها باید این تاثیر را بر انسان بگذارند كه انسان ها را به سمت آرامش بكشانند، اما موسیقی های امروزی كه در میان جوانان باب شده است، بیشتر ذهن انسان را آشفته و به هم می ریزد

3. یکی از دلایل موفقیت موسیقی های غیر ایرانی در کشور ایران سادگی و سبکی اشعار آنهاست که درک آن را برای جوانان ساده تر کرده است . اشعاری به زبان عامیانه که در بسیاری از موارد نمیتوان نام شعر را بر آنها نهاد که جملاتی هستند آهنگین .  عدم درک اشعار و ناتوانی در برقراری ارتباط با شعر مشکلی است که برای علاقه مندان و جوانان علاقه مند به موسیقی اصیل ایرانی اتفاق می افتد .

4.  ورود تکنولوژی های جدید همچون اینترنت و ماهواره در خانه ها و به تبع آن معرفی و حضور موسیقی های متعدد و خوانندگان رنگارنگ که اکثرا نیز موسیقی را نمیدانند ( و چهره آن اقلیتی را که موسیقی را نیز میدانند مخدوش می نمایند) و کسب شهرت و اعتبار آنان تنها به لطف اشعار سخیف و زننده ایست که با همراهی چند رقاصه فاحشه نامی را برای خود دست پا کرده اند با به تصویر کشیدن عشقهای مجازی به گونه ای زشت و زننده و محرک جوانان را از فرهنگ اصیل ایرانی دور کرده و با این روش سعی در خشکاندن ریشه  فرهنگ ایرانی دارند .

موسیقی

راه حل اصلاح و بهسازی موسیقی های رپ

در اینجا این سوال مطرح می شود، حال كه جوانان به این نوع موسیقی علاقه مندند، چه طور می توان این سبك از موسیقی را در یك چهارچوب درست و معقول قرار دهیم تا از به انحراف كشیده شدن جوانان جلوگیری شود؟ تمجید از مواد مخدر، سکس و کاربرد الفاظ رکیک از انحرافاتی است که موسیقی زیرزمینی ایران را تهدید می‌کند و به منظور مبارزه با آن چاره‌ای نیست جز این که سعی در پالایش این سبک موسیقی شود.

اگر ما بتوانیم شاعران یا ترانه‌سرایان و آهنگسازان را گرد هم آوریم تا در موسیقی‌شان‌، ریتم‌هایی را استفاده کنند که هیجان بیشتر و دلنشین‌تری وجود داشته باشد تا جوان پسند هم باشد، به اضافه اینکه محتوای اصولی و درستی را به کار بگیرند، نتیجه خوبی در بر خواهد داشت. ضمن اینکه جنبه‌های مختلف و عمیق موضوع «عشق» را با این نوع موسیقی همراه نماییم.

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- خادمی، حسن. موسیقی رپ زیرزمینی. وب‌سایت پیک مستند / 2- آفتاب / 3- نت آهنگ / 4- فراتب /5-نیوز پلیس