تبیان، دستیار زندگی
«باباجان پیری است و هزار عیب. خدا وقتی می‌خواهد به ما لطف كند، گوش‌هایمان را سنگین می‌كند كه كمتر بشنویم تا كمتر برنجیم.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدرجان صدای منو می‌شنوی؟!


«باباجان پیری است و هزار عیب. خدا وقتی می‌خواهد به ما لطف كند، گوش‌هایمان را سنگین می‌كند كه كمتر بشنویم تا كمتر برنجیم.»


گوش دادن

این پاسخ سالمند دوست داشتنی و سپید مویی است در مقابل سوال من، كه از او می‌پرسم با كم‌شنوایی چه می‌كنید؟

بابا‌علی از آن بابابزرگ‌های محبوبی است كه كسی دلش نمی‌خواهد او را برنجاند، اما خودش فكر می‌كند دیگران یواش حرف می‌زنند، تا او نشنود چه می‌گویند. او می‌داند كه گوش‌هایش سنگین شده است، اما چیزی كه نمی‌داند این است كه زودرنج هم شده.

این سالمند 75 ساله، بارها به خاطر نشنیدن صدای بوق، زنگ در یا تلفن، دچار مشكلات جدی شده است. او هنوز مطمئن نیست كه بخواهد با یك سمعك كوچك مشكل خود را حل كند.

گوش وسیله ارتباطی مهمی برای انسان است. این‌كه درك صحیحی از محیط اطراف داشته باشیم و تصمیم درست و به موقع در مقابل محرك‌ها بگیریم، نیاز به عملكرد صحیح حواس، مخصوصاً شنوایی دارد.

برای انسان، توانایی برقراری ارتباط مۆثر با اجتماع و بهبود وضعیت روابط عاطفی و هیجانی با دیگران ضروری است. نقص شنوایی قابل جبران است، اما سر كردن با آن به بهانه پیری، می‌تواند منجر به افسردگی در اثر منزوی شدن و احساس محدودیت و بی‌ارزشی شود. شنوایی كافی برای آگاهی از اخبار روزمره از طریق رادیو و تلویزیون ضروری است و تلفن، وسیله فراگیری كه امروزه اغلب ما با آن ارتباط برقرار می‌كنیم، نیاز به شنیدن دارد. تنها شدن در اجتماع امروز، می‌تواند ایمنی سالمند را به خطر بیندازد و بر فعالیت‌های فیزیكی و عاطفی اجتماعی او اثر بگذارد.

كم شنوایی چطور آشكار می‌شود؟

نقص شنوایی یكی از آسیب‌های ناشی از سالمندی است. اولین علائمی كه ناشی از كم شنوایی است، عبارت است از نقص در برقراری ارتباط، درخواست مداوم تكرار كلمات، توجه به لب‌ها و لب خوانی ‌و‌ كج كردن سر به یك سمت، به منظور تلاش برای بهتر شنیدن؛ و با اثرات رفتاری چون تحریك‌پذیری و دشمن پنداری، از دست دادن احساس شادابی و منزوی شدن بروز می‌كند.

نقص شنوایی قابل جبران است، اما سر كردن با آن به بهانه پیری، می‌تواند منجر به افسردگی در اثر منزوی شدن و احساس محدودیت و بی‌ارزشی شود.

نقص شنوایی مخفی است و تنها با تفسیرهای غلط و اشتباه در تشخیص، فراموشی، گیجی و حتی جنون بروز می‌كند. پیشرفت نقص شنوایی اغلب به تدریج اتفاق می‌افتد، بنابراین همیشه واضح نیست كه حوادث اطراف شخص بر نقص شنوایی او تأثیر داشته است یا نه.

كم شنوایی، یك بیماری رایج

طبق اعلام مركز بین‌المللی بررسی آمارهای بهداشتی، طی دهه گذشته كاهش شنوایی یكی از شایع‌ترین وضعیت‌های بهداشتی مزمن بوده است. این بررسی نشان داد كه نقص شنوایی در افراد 65 تا 74 سال، حدود 23 درصد و در افراد بالای 75 سال، 32 درصد شیوع داشته است.

متأسفانه اغلب افراد عادی و حتی بعضی از مراقبین بهداشتی در مورد مشكلات ارتباطی‌ كه سالمندان مبتلا به نقص شنوایی با آن دست به گریبان هستند، آگاهی ندارند.

گوش

گوش‌ها هم پیر می‌شوند

شاید لغت پیرگوشی به گوش شما هم خورده باشد. این لغت برای تشخیص نقص شنوایی در سنین بالا استفاده می‌شود. این اختلال تدریجاً پیشرفت می‌كند و به میزان زیادی بر مقدار شنوایی هر دو گوش تأثیر می‌گذارد.

صدمات ناشی از عفونت‌ها به گوش، صداهای مزاحم، داروهایی كه بر بدن اثر دارند، بیماری‌های قلبی- عروقی، حوادث عروق مغزی و اختلالاتی از این قبیل، می‌تواند عملكرد شنوایی را كاهش دهد. برخی از اختلالات سبب كاهش توانایی فرد در درك كلمات می‌شود یا فرآیند صحبت كردن را دچار اختلال كند.

وزوز گوش یكی دیگر از مشكلات سالمندان است كه امكان دارد با درمان برطرف شود. به هر حال، اغلب دلیل این بیماری ناشناخته می‌ماند. در بعضی موارد شدت وزوز گوش به قدری است كه می‌تواند در عملكرد روزانه فرد اثر بگذارد.

با پیرگوشی مبارزه كنیم

متخصصان توصیه می‌كنند ‌به منظور پیشگیری از بروز اختلالات شنوایی، عفونت‌های گوش باید كاملاً تحت درمان قرار گیرند. از ضربه به گوش جلوگیری شود و با شستشوی كامل مجرای خارجی گوش، كانال گوش خارجی توسط متخصص از آلودگی‌های مزاحم پاك شود.

افراد باید از سر و صداهای بلند محیطی دوری كنند و برای این منظور در صورتی كه نمی‌توان صدای محیط را كاهش داد، استفاده از گوشی‌های محافظ ضروری است. متخصصین به سالمندان توصیه می‌كنند که معاینات دوره‌ای شنوایی‌سنجی را فراموش نكنند.

اگر قصد دارید از سمعك كمك بگیرید، سعی كنید یك نمونه سبك را انتخاب كنید.

بایك سالمند كم‌شنوا چطور حرف بزنیم؟

یك پرستار را دیدم كه ماسك زده بود و از پشت آن با یك سالمند صحبت می‌كرد. سالمند كم‌شنوا بود و تمام سعی خود را می‌كرد تا حرف‌های او را بفهمد، اما نمی‌توانست. دست آخر عصبانی شد و گفت: دخترجان چرا دهانت را بستی، من كه سل ندارم، گوشم سنگین است!

صحبت كردن و شنیدن حرف‌های سالمند كم‌شنوا نیز راز و رمزهایی دارد كه مهم‌ترین آنان را متخصصان به ما توصیه می‌كنند:‌

- باید توجه سالمند را برای آغاز ارتباط با بلند كردن یك دست و یك لبخند جلب كنید.

- طوری بایستید كه یك چراغ روی صورت شما را روشن كند.

- برای صحبت كردن، درست روبه‌روی او بایستید و هنگام صحبت به او نگاه كنید.

- به او اجازه لب‌خوانی بدهید و هنگام حرف زدن با او از آدامس جویدن، لبخند زدن و گرفتن جلوی دهان پرهیز كنید.

گوش

- واضح و آرام و شمرده صحبت كنید.

- فریاد نزنید، زیرا لب‌خوانی را دشوارتر می‌كند.

- اگر سالمند نمی‌تواند صحبت شما را درك كند، آن را به صورت دیگری بیان كنید.

- اگر شنوایی یك گوش بهتر از دیگری است، نزدیك به آن گوش صحبت كنید. بیشتر از عبارات یك‌كلمه‌ای استفاده كنید، كه عنوان اصلی بحث را روشن كند و سپس توضیح دهید.

- اگر سالمند سواد دارد، از او بخواهید آنچه از حرف‌هایتان فهمیده را بنویسد.

راهنمایی استفاده از سمعك

اگر قصد دارید از سمعك كمك بگیرید، سعی كنید یك نمونه سبك را انتخاب كنید. از استفاده كوتاه‌مدت شروع كرده، بتدریج زمان استفاده را افزایش دهید.

قسمت گوشی را از دریافت‌كننده آن جدا كنید و روزانه آن را با آب و صابون بشویید. كانولای گوشی را باید كنترل كنید تا تجمع مواد زائد سبب اختلال در عملكرد آن نشود. ذرات خارجی را كاملاً پاك كنید. باتری گوشی را به صورت دوره‌ای كنترل كنید و همیشه باتری اضافی داشته باشید. در صورت بروز اختلال در گوشی، سریعاً آن را تعمیر كنید.

منبع: jamejamonline


باشگاه كاربران تبیان - ارسالی از: گردباد

مطالب مرتبط:

به دنبال سلامتی(ویژه‌نامه)

علائم پیری را از خود به دور کنید

پیری زودرس به دنبال كیست؟

مسیری برای فرار از پیری!