تبیان، دستیار زندگی
کاهش وزن تدریجی به بهبود نشانه‌های این بیماری کمک می‌کند و بالا رفتن ناگهانی و شدید هورمون انسولین باعث ذخیره چربی در سلول‌ها می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش موثر تغذیه در کنترل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک


کاهش وزن تدریجی به بهبود نشانه‌های این بیماری کمک می‌کند و بالا رفتن ناگهانی و شدید هورمون انسولین باعث ذخیره چربی در سلول‌ها می‌شود.

کیست

دکتر لادن گیاهی، متخصص تغذیه با اشاره به این که داشتن آگاهی از برنامه غذایی صحیح در کنترل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بسیار موثر است، گفت: 50 تا 70 درصد از مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، چاق هستند.

وی در ادامه افزود: مقاومت به انسولین، هیپرانسولینمی، دیابت نوع دو، اختلال چربی‌های خون و فشارخون بالا به همراه افزایش وزن از نشانه‌های مهم این سندرم هستند و تنها 5 تا 10 درصد کاهش وزن می‌تواند تأثیر چشمگیری بر کنترل علائم این بیماری داشته باشد.

این متخصص تغذیه با اشاره به این که مصرف بدون کنترل و بیش از حد منابع کربوهیدرات‌ها (انواع نان‌های سفید، بیسکوئیت، شیرینی و برنج سفید) بدون احساس سیری کامل از شکایت‌های شایع زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است بر اهمیت پایین نگه داشتن سطح انسولین تاکید کرد و افزود: کاهش وزن تدریجی به بهبود نشانه‌های این بیماری کمک می‌کند و بالا رفتن ناگهانی و شدید هورمون انسولین باعث ذخیره چربی در سلول‌ها می‌شود.

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با بیان این که مبتلایان به این بیماری نباید منابع غذایی کربوهیدراتی را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند، گفت: انرژی پایه مورد نیاز بدن فرد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باید مانند سایر افراد از کربوهیدرات‌ها با توجه بر نوع، مقدار و ترکیب کربوهیدرات‌های دریافتی تأمین شود.

دکتر گیاهی با تاکید بر عدم استفاده از رژیم‌های پرپروتئین و کم کربوهیدرات در مبتلایان به این سندرم خاطرنشان کرد: مبتلایان به این بیماری نباید کمتر از سه ساعت بین وعده‌های اصلی غذا و میان وعده‌ها فاصله بگذارند و هرگز وعده شام را به طور کامل حذف نکنند.

استفاده از میوه‌های تازه یا یخ زده به جای آب میوه‌های صنعتی و مصرف غلات بدون شکر و حاوی فیبر بالا در وعده صبحانه برای مبتلایان به این بیماری مفید است

وی جایگزین کردن سبزیجات نشاسته‌ای را با سبزیجات غیرنشاسته‌ای و استفاده از نان و ماکارونی سبوس دار را در رژیم غذایی مبتلایان به این سندرم مفید دانست و افزود: استفاده از میوه‌های تازه یا یخ زده به جای آب میوه‌های صنعتی و مصرف غلات بدون شکر و حاوی فیبر بالا در وعده صبحانه برای مبتلایان به این بیماری مفید است. مبتلایان به این بیماری باید حجم وعده‌های اصلی غذا را کم کرده و به ازای آن از میان وعده‌هایی مانند سالاد سبزیجات با حبوبات، ماست کم چرب و گردو استفاده کنند.

درج عبارت‌های بدون قند و بدون چربی بر محصولات غذایی دلیل مناسب بودن آن‌ها برای مصرف نیست، همچنین نوع چربی و روغن دریافتی نیز در مبتلایان به این بیماری بسیار مهم است.

مشاوره تغذیه با در نظر گرفتن الگو و عادات غذایی فردی به تنظیم برنامه متعادل و متنوع غذایی در این افراد و در نتیجه ارتقای کیفیت زندگی آنان کمک می‌کند.

دکتر گیاهی با بیان اینکه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از مهم‌ترین دلایل ناباروری زنان به شمار می‌آید که در 6 تا 10 درصد از دختران و زنان در دوران بارداری نمایان می‌شود، گفت: این اختلال از زمان بلوغ آغاز می‌شود اما غالباً در دوره جوانی مشاهده می‌شود که علت اصلی بروز این بیماری مشخص نیست و درمان قطعی شناخته شده‌ای نیز برای آن وجود ندارد اما با اصلاح شیوه زندگی به ویژه کنترل تغذیه و برخی درمان‌های دارویی می‌توان این وضعیت را کنترل کرد بنابراین آگاهی از برنامه غذایی صحیح در کنترل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بسیار موثر است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

توصیه‌های تغذیه‌ای در کیست تخمدان

سندرم پلی‌کیستیک و عادات غذایی

غذاهایی برای افزایش قدرت باروری

تغذیه و شیوه زندگی در PMS

نقش تغذیه صحیح و فعالیت بدنی در باروری زنان

تغذیه در سندروم پیش از قاعدگی

تغذیه در کیست تخمدان زنان

سندروم تخمدان پلی کیستیک(1)

سندروم تخمدان پلی کیستیک (2)

سندروم تخمدان پلی کیستیک (3)

سندروم تخمدان پلی کیستیک (4)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.