تبیان، دستیار زندگی
شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد، که چرا به رغم این همه عوارضی که داروهای مکمل بدنسازی دارد، باز هم خیابان های و کوچه های شهر پر است از جوانانی که بازوهای برآمده دارند ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی بازوهای باد کرده مد می‌شوند


شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد، که چرا به رغم این همه عوارضی که داروهای مکمل بدنسازی دارد، باز هم خیابان ها و کوچه های شهر پر است از جوانانی که بازوهای برآمده دارند و تیشرتی اندامی و ساکی در دست، خودنمایی می کنند.

پرورش اندام

در روزگاری نه چندان دور فرهنگ پهلوانی و قهرمانی بر گرفته از آموزه های ایرانی و بومی ما در قالب ورزش های باستانی و پهلوانی نمود پیدا می کرد و نوجوانان و جوانان و میانسالان و حتی کهنسالان ساعت هایی از روز را در زورخانه به انجام ورزش های باستانی و یادگیری منش پهلوانی می پرداختند. اما با گذشت زمان زورخانه ها دیگر مانند گذشته رونق نداشت و جوانان دیگر برای حضور در زورخانه و شنیدن صدای زنگ مرشد راه این ورزشگاه های سنتی را در پیش نمی گرفتند. روزها از پی هم گذشت و زورخانه ها دچار تغییر کاربری شدند و کار به جایی رسید که زورخانه هایی که یکی از ارکان اساسی و ضروری در هر محل بود، دیگر به ندرت در سطح شهر به چشم می خوردند.

با آنکه تعداد زورخانه های کشور کاهش پیدا کرده بود، اما هنوز هم منش پهلوانی و ورزشکاری در میان مردم این مرز و بوم موج می زد، شاید به همین دلیل هم بود که پس از مدتی باشگاه های بدنسازی جای زورخانه ها را گرفتند تا جوانان به سمت آنها گرایش پیدا کنند.

وقتی هیکل درست و بازوهای باد کرده مد می شوند

در کنار انواع مدهایی که در سالهای اخیر در میان جوانان فراگیر شده، بدنسازی رفتن و اندام عضلانی هم مدت ها است که تبدیل به یکی از مدهای پسران نوجوان و جوان شده است.

این داروها باعث می شود که در مدت زمان کوتاهی به اندام دلخواهمان برسیم و از آنجا که جوانان این دوره و زمانه حوصله سالها ورزش ندارند و می خواهند یک شبه ره صدا ساله را طی کنند، بی توجه به عوارض این داروها از آنها استفاده می کند

علی 18 ساله یکی از کسانی است که به باشگاه بدن سازی می رود و در مدت 3 ماه 20 کیلو اضافه وزن داشته است. علی درباره دلایل رفتنش به باشگاه بدن سازی می گوید: اندام من لاغر بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم که در باشگاه بدنسازی شرکت کنم. او درباره دلیل افزایش وزن ناگهانی اش ادامه می دهد: پس از اینکه چند جلسه به باشگاه رفتم، رئیس باشگاه گفت که الان زمان آغاز رژیم غذایی و مصرف مکمل هایی بدنسازی است و من پس از استفاده از این داروهای هورمونی در عرض سه ماه 20 کیلو افزایش وزن پیدا کرده ام. علی درباره اینکه این افزایش وزن چه تاثیری بر روحیه اش دارد می گوید: از زمانی که اندامم درشت و زیبا شده است، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده ام و از این وضعیتم راضیم . الان خیلی بیشتر از زمانی که اندامی لاغر و نحیف داشتم جلب توجه می کنم. از علی می پرسیم که از پیامدهایی که مصرف این داروها و افزایش ناگهانی وزن خبر دارد یا نه و او پاسخی نمی دهد!

بدنسازی

داروهایی که یک شبه رستم می آفریند!

بهزاد یکی دیگر از جوانانی است که با استفاده از مکمل های بدنسازی افزایش وزن پیدا کرده و ماهیچه هایش حجیم شده اند. او درباره دلیل استفاده از این داروها می گوید: این داروها باعث می شود که در مدت زمان کوتاهی به اندام دلخواهمان برسیم و از آنجا که جوانان این دوره و زمانه حوصله سالها ورزش ندارند و می خواهند یک شبه ره صدا ساله را طی کنند، بی توجه به عوارض این داروها از آنها استفاده می کند.

عوارض خطرناک مکمل های بدنسازی

یکی از مکمل های بدنسازی که در باشگاههای کشور از آن استفاده می شود، استروییدهای آنابولیک که باعث افزایش حجم و توانایی عضلات می شود. این مکمل به مرور زمان باعث بزرگی پستان‌ها، طاسی سر، کلفتی شدید صدا و ناباروری در میان آقایان می شود.

یکی از مکمل های بدنسازی که در باشگاههای کشور از آن استفاده می شود، استروییدهای آنابولیک که باعث افزایش حجم و توانایی عضلات می شود. این مکمل به مرور زمان باعث بزرگی پستان‌ها، طاسی سر، کلفتی شدید صدا و ناباروری در میان آقایان می شود. این دارو همچنین آکنه (جوش صورت) شدید، بیماریهای کبدی، افزایش کلسترول ، رفتارهای تهاجمی و بحران های روحی مانند افسردگی و اضطراب را هم در پی دارد

این دارو همچنین آکنه (جوش صورت) شدید، بیماریهای کبدی، افزایش کلسترول ، رفتارهای تهاجمی و بحران های روحی مانند افسردگی و اضطراب را هم در پی دارد. آندروستن دیون دیگر دارویی است که از سوی مسئولان باشگاه ها بدنسازی توصیه می شود، این دارو هم که به بهانه افزایش توانایی ورزشکاران در   دوره‌های تمرین سخت و فشرده تجویز می شود، موجب کاهش تولید تستوسترون و افزایش تولید استروژن می شود و آکنه و کاهش تولید اسپرم از دیگر پیامدهای آن است. کراتین که یکی از معمول ترین مکمل های بدنسازی است، عوارض جانبی این ماده، درد معده و عضله، تهوع، استفراغ و اسهال، افزایش وزن و کم‌آبی و در صورت مصرف زیاد ناراحتی های کلیه‌ها، کبد و قلب است.

پرورش اندام

روزی که مکمل می خوردم از عوارضش بی خبر بودم

«محمد» از دیگر افرادی است که سالها به باشگاه بدنسازی می رفته و از رژیم ها و مکملهای تجویزی هم استفاده می کرده اما الان از کارهای گذشته اش پشیمان است. او در اینباره می گوید: آن روزهایی که با رویای اندامی زیبا ، داروهای مکمل را بی وقفه مصرف می کردم، فکرش را هم نمی کردم که روزی کارم به جایی برسد که یکی از کلیه هایم را برای همیشه از دست بدهم و برای باقی عمرم مجبور شوم با یک کلیه بیمار زندگی کنم.

والدین و رسانه باید اطلاع رسانی کنند

جامعه شناسان میل به خودنمایی و کمبود اعتماد به نفس را دلیل گرایش روز افزون نوجوانان  جوانان را به سمت باشگاه ها بدن سازی و استفاده از مکمل های خطرناک آن می دانند. اما رسانه ها به خصوص رسانه ملی تا به امروز نگاه خاصی به این موضوع و پیامدها مرگبار این داروهای مکمل نداشته است. در این میان خانواده ها و نظام آموزش و در صدر همه رسانه ملی وظیفه دارند چاره ای برای وضعیت اسفناک استفاده از داروهای مکمل بدن سازی بیندیشند و نوجوانان و جوانان را از این خطر فراگیر نجات دهند. از سوی دیگر اگر نوجوانان و جوانان به توانایی ها خود واقف شوند دیگر برای جال توجه و خودنمایی به این دارو های خطرناک پناه نمی آورند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان