تبیان، دستیار زندگی
همه آنها كه دستی در بازار دارند، می‌دانند كه ارز مثل بادبادك است و واردات مثل حلقه‌های كاغذی كه به دمش وصل شده باشد. بادبادك كه بالا برود، حلقه‌های كاغذی‌اش را هم همراه خودش بالا می‌برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوسانات ارز دامن بیماران را می‌گیرد!


همه آنها كه دستی در بازار دارند، می‌دانند كه ارز مثل بادبادك است و واردات مثل حلقه‌های كاغذی كه به دمش وصل شده باشد. بادبادك كه بالا برود، حلقه‌های كاغذی‌اش را هم همراه خودش بالا می‌برد.

دارو و ارز

ماه‌هاست كه این بادبادك بالا و بالاتر می‌رود و حلقه‌هایش را هم با خودش می‌كشد؛ یكی از آن حلقه‌ها كه سر به آسمان گذاشته، قیمت تجهیزات پزشكی در كشور است و اكنون كار به جایی رسیده كه نه فقط انواع واردات قانونی این لوازم افزایش قیمتی دو تا سه برابری داشته، بلكه حتی انواع قاچاقش نیز به همین میزان گران شده است.

ایرج خسرونیا ، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: با گران شدن نرخ ارز بسیاری از تجهیزات پزشکی کشور که وارداتی و حتی قاچاق هستند بین 2 تا 3 برابر گران شده‌اند . اگر دولت به میزان کافی ارز مرجع در اختیار واردکنندگان این اقلام قرار ندهد، بسیاری از این کالاهای ضروری گران می‌شوند و چون فروشندگان این اقلام جنس را گران می‌کنند در نهایت این بیماران و مردم هستند که باید تبعات سنگین این گرانی را بپردازند.

گفتنی است، تجهیزات پزشکی نیاز اصلی برخی بیماران به ویژه بیماران خاص است اما بیمه هیچ تعهدی در قبال پرداخت هزینه های آنها ندارد و این روزها نیز با نوسانات بازار ارز، قیمت آنها بطور محسوس و چشمگیری، افزایش یافته است.گران شدن تجهیزات پزشكی مساله‌ای است كه بتازگی ایرج خسرونیا، رییس جامعه متخصصان داخلی كشور نیز درباره‌اش ابراز نگرانی كرده است و پیش‌بینی‌اش این است كه اگر این افزایش قیمت به همین شكل ادامه پیدا كند، در آینده‌ای نزدیك، بر کیفیت و تعرفه های درمانی، تاثیرگذار خواهد بود و فشار مالی مضاعفی برای درمان به مردم تحمیل خواهد شد.

نوسانات قیمت ارز طی روزهای اخیر موجب شده است تا برخی شرکت های تجهیزات پزشکی، فروش عمده خود را متوقف کرده یا کالاهای خود را با چند برابر قیمت به فروش برسانند.

به رغم تصور رایج، توقف فروش و قیمت گران تجهیزات پزشکی فقط به دلیل نرخ ارز نیست بلکه در این میان عده ای سودجو به این بهانه می خواهند سودهای میلیونی به جیب بزنند.

یکی از مدیران شرکت های تجهیزات پزشکی در این باره می گوید: از هفته گذشته تاکنون، اغلب شرکت های فروش، عمده فروشی خود را متوقف کرده اند یا تجهیزات پزشکی خود را با نرخ 30 درصد اطمینان ارائه می کنند.

قیمت تجهیزات دندانپزشکی،یک روز به بهانه افزایش قیمت نقره(به دلیل استفاده از این ماده در ساخت تجهیزات)و یک روز به بهانه افزایش نرخ دلار،بدون رویه بالا می‌رود.نرخ تجهیزات دندانپزشکی از سال گذشته تاکنون،300 درصد افزایش داشته است

استفاده از ارز دولتی، شرکت های تجهیزات پزشکی را ملزم به رعایت برخی از موارد مانند نظارت های دولتی، پرداخت مالیات، هزینه حمل و نقل و فروش با سود 20 درصدی می کند. بنابراین برخی شرکت ها از ارز آزاد استفاده می کنند تا تحت نظارت نباشند و با هر درصد سودی که می خواهند اجناس خود را به فروش برسانند.

یکی دیگر از مدیران شرکت های دندانپزشکی نیز از افزایش بی رویه قیمت تجهیزات پزشکی انتقاد می کند و می گوید: قیمت تجهیزات دندانپزشکی ، یک روز به بهانه افزایش قیمت نقره (به دلیل استفاده از این ماده در ساخت تجهیزات) و یک روز به بهانه افزایش نرخ دلار ، بدون رویه بالا می رود. نرخ تجهیزات دندانپزشکی از سال گذشته تاکنون ، 300 درصد افزایش داشته است؛ از سوی دیگر، قیمت تجهیزات دندانپزشکی متناسب با بازارهای خارجی نیست بطور مثال یک بسته آمالگام، نوعی ماده برای پر کردن دندان - چینی در چین 18 دلار است و در ایران نیز باید حداکثر 70 هزار تومان به فروش برسد اما هم اکنون این ماده یکصد هزار تومان به فروش می رسد.

البته عوامل دیگری مانند انحصار تولید یک کالا از سوی یک شرکت خاص نیز موجب افزایش قیمت کالاهای دندانپزشکی می شود؛ بطور مثال اسپری بی حسی را فقط یک شرکت خاص تولید می کند و اجازه تولید این کالا به شرکت های دیگر، برغم توان تولید آنهاداده نمی شود. این امر فضای رقابت را از بین می برد و موجب گران شدن تجهیزات دندانپزشکی می شود.

سعیدرضا شاهمرادی مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، پیش از این گفته بود که در پی افزایش قیمت برخی تجهیزات پزشکی تا 90 درصد به دلیل افزایش قیمت دلار و یورو، وزارت بهداشت تمام تلاش خود را بکار گرفته است ارز مورد نیاز شرکت های وارد کننده تجهیزات پزشکی را از سیستم بانکی با نرخ مرجع تامین کند.

دارو و ارز

اثر تحریم‌ها

كاظم عباسیون، دبیر اجرایی كنگره جامعه جراحان ایران چندگانگی نرخ ارز را از مشكلات ناشی از تحریم‌ها دانسته و افزوده كه چندگانگی نرخ ارز باعث شده است فروشندگان تجهیزات پزشكی كه قبلا اجناس خود را مدت‌دار در اختیار بیمارستان قرار می‌دادند، اكنون با دریافت پول یا دلار، اجناس خود را می‌فروشند.

ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان كشور نیزگفته است: یك ادعای بی‌مورد است. اكنون شمار آثار ویرانگر تحریم‌ها را در همه بخش‌ها مشاهده می‌كنیم و بخش پزشكی هم در زمینه دارو و تجهیزات بشدت تحت‌تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است. او درخصوص نخ بخیه می‌افزاید؛ اكنون برخی جراحان برای عمل جراحی از نخ‌های جراحی نامرغوب چینی استفاده می‌كنند كه فاقد هرگونه كیفیتی است و در بیشتر مواقع پس از جراحی و دوختن شكم بیمار، نخ جراحی پاره می‌شود و بیمار باید بار دیگر تحت عمل جراحی قرار گیرد.

چرا بالارفتن قیمت تجهیزات فشار مالی به مردم تحمیل می‌كند؟

یادتان هست كه گفتیم بادبادك ارز وقتی بالا می‌رود، حلقه قیمت تجهیزات پزشكی را هم با خودش بالا می‌برد. این حلقه به حلقه كاغذی دیگری وصل است كه همراهش اوج می‌گیرد: هزینه‌های درمان!

برای مثال روزی روزگاری قیمت پنس بیوپسی كه برای نمونه برداری از معده استفاده می‌شود 10 تا 20 هزار تومان بود، اما این رقم حالا به120 تا 180 هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر قیمت دستگاه آندوسكوپی نیز كه پیشتر صد تا 150 هزار تومان بوده، این روزها 400 تا 500 هزار تومان است با این حساب به نظرتان هزینه آندوسكوپی كه زمانی 120 هزار تومان بود برای بیماران چقدر تمام خواهد شد؟

فكر كردن به این رقم‌ها حتی تن آنها كه بیماری ندارند، می‌لرزاند تا چه رسد به كسانی كه بیماری در خانواده دارند و هر روز در مراجعه به مراكز درمانی از تغییر قیمت‌ها می‌شنوند.

باید روزهایی را یادش بیندازیم كه كشورمان محتاج داروی خارجی بود و هر تغییری در هزینه داروهای خارجی اوضاع بازار دارو را بحرانی می‌كرد اما متخصصان ایرانی طاقت نیاوردند هم‌میهنان بیمارشان چشم انتظار داروهای خارجی، بمانند و به همین علت مشابه آن دارو‌ها را در كشورمان تولید كردند تا ثابت كنند برای ایرانی‌ها محال معنا ندارد و حالا هم اگر آن همت و غیرت مانده باشد حتما به همین زودی‌ها اخبار تولید تجهیزات پزشكی در داخل كشور را نیز از زبان رسانه‌ها می‌شنویم

هیچ مساله‌ای نیست كه راه حلی نداشته باشد. چاره این مساله را هم می‌شود با مرور كردن مثال بادبادك پیدا كرد.

اگر دم بادبادك قیچی شود، حلقه‌ها دیگر همراهش بالا نمی‌رود یعنی اگر زمانی برسد كه به جای تجهیزات وارداتی از تجهیزات داخلی استفاده كنیم آن‌وقت نوسان قیمت ارز بر هزینه درمان اثر نمی‌گذارد.

این رویا محال نیست و هركس بگوید امكان ندارد به چنین هدفی دست پیدا كنیم، باید روزهایی را یادش بیندازیم كه كشورمان محتاج داروی خارجی بود و هر تغییری در هزینه داروهای خارجی اوضاع بازار دارو را بحرانی می‌كرد اما متخصصان ایرانی طاقت نیاوردند هم‌میهنان بیمارشان چشم انتظار داروهای خارجی، بمانند و به همین علت مشابه آن دارو‌ها را در كشورمان تولید كردند تا ثابت كنند برای ایرانی‌ها محال معنا ندارد و حالا هم اگر آن همت و غیرت مانده باشد حتما به همین زودی‌ها اخبار تولید تجهیزات پزشكی در داخل كشور را نیز از زبان رسانه‌ها می‌شنویم.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: برگرفته از دو مطلب جام جم آنلاین/خبرگزاری ایرنا/خبرگزاری فارس

مقالات مرتبط :

دانشجویان بیمه تکمیلی می‌شوند

پس سلامت مردم چه می‌شود؟

آبتنی با طعم وایتکس