تبیان، دستیار زندگی
جدی‌ترین خطر همراه با آسیب ستون فقرات صدمه به نخاع است. چنین آسیبی ممکن است سبب از دست رفتن توان حرکتی و یا حس در نواحی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موقع آسیب ستون فقرات چه کنیم؟


جدی‌ترین خطر همراه با آسیب ستون فقرات صدمه به نخاع است. چنین آسیبی ممکن است سبب از دست رفتن توان حرکتی و یا حس در نواحی پایین‌تر از قسمت آسیب‌دیده شود.


ستون فقرات

تصادفات جاده‌ای و ترافیکی از معضلات زندگی روزمره شده است. در کشور ما به علت شرایط متعدد و عوامل فراوان، میزان تصادفات نسبت به آمارهای بین‌المللی بالاست. عواقب این تصادفات بروز شکستگی‌ها و از خطرناک‌ترین آن شکستگی ستون فقرات است.

ستون فقرات به علت نزدیکی به سیستم عصبی نخاع جایگاه بزرگی در سلامت انسان دارد.

در تصادفاتی که به چپ شدن ماشین و سقوط از ارتفاع منجر می‌شود، امکان آسیب ستون فقرات زیاد است. البته باید توجه داشته باشیم که این دو با هم متفاوت و درمان آنها نیز متفاوت است.

در تصادفات و ضربه‌ها ما دو نوع آسیب داریم؛ یکی آسیب اولیه است، مثلا یک جسم نوک تیزی در اثر تصادف یا سقوط وارد نخاع می‌شود و به آن آسیب می‌رساند. در چنین شرایطی ما نقشی در بروز آسیب اولیه نداریم.

بزرگ‌ترین نقشی که گروه پزشکی دارد، در پیشگیری از صدمات ثانویه است که در اکثر موارد از صدمات اولیه بیشتر است، اما صدمات ثانویه در شرایطی پیش می‌آید که هنگام تصادف، دست و پا حرکت می‌کند، ولی با رسیدن به بیمارستان، توانایی حرکت دادن دست و پا از بین می‌رود. باید سعی کنیم از این نوع صدمات پیشگیری کنیم.

مهارت برای تشخیص شدت آسیب‌هایی که بر ستون فقرات وارد می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که صدمات وارده بر ستون فقرات علائمی دارد که بلافاصله توسط پزشک قابل تشخیص است

روش کمک به مصدوم دچار آسیب ستون فقرات

جدی‌ترین خطر همراه با آسیب ستون فقرات صدمه به نخاع است. چنین آسیبی ممکن است سبب از دست رفتن توان حرکتی و یا حس در نواحی پایین‌تر از قسمت آسیب‌دیده شود.

هشدارها

- موقعیت مصدوم را نسبت به حالتی که او را یافتید تغییر ندهید، مگر آنکه در معرض خطر باشد.

- اگر جابه‌جا کردن مصدوم ضروری است، از روش چرخاندن مثل الوار استفاده کنید. روش دیگر آن است که از بیماربر استفاده کنید.

روش کار زمانی که مصدوم‌ هوشیار است

1) به مصدوم اطمینان خاطر دهید و به او توصیه کنید که حرکت نکند. سپس با مرکز اورژانس تماس بگیرید و آمبولانس درخواست کنید.

2) پشت سر مصدوم زانو بزنید. دو طرف سر مصدوم را محکم بگیرید، به طوری که دستان شما روی گوش‌های او قرار بگیرد. گوش‌ها را کاملا نپوشانید ‌(مصدوم باید همچنان قادر به شنیدن سخنان شما باشد).

سر مصدوم را در وضعیت خنثی که در آن سر، گردن و ستون فقرات همراستا هستند ثابت کنید و نگه دارید. کم ضررترین وضعیت سر در یک مصدوم مشکوک به آسیب ستون فقرات، همین حالت است.

هشدار: اگر مشکوک به آسیب گردن هستید، از یک امدادگر بخواهید در زمانی که شما سر مصدوم را در وضعیت خنثی نگه داشته‌اید، چند پتو، حوله یا لباس لوله شده را در دو طرف سر او قرار دهد.

3) همچنان سر مصدوم را تا رسیدن نیروهای خدمات پزشکی اورژانس و قبول مسوولیت توسط آنها و بدون توجه به مدت زمانی که ممکن است این کار طول بکشد، در وضعیت خنثی نگه دارید.

از یک امدادگر بخواهید که علایم حیاتی (سطح پاسخ‌دهی، نبض و تنفس) را کنترل و ثبت کند.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

جام جم - دکتر طباطبایی، متخصص مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

هفته نامه سلامت

مطالب مرتبط:

سلامت مفاصل و استخوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.