تبیان، دستیار زندگی
اهمیت استفاده از اینترنت در یادگیری مهارت های زبانی به خصوص املا و نگارش بر اساس یادگیری الکترونیکی می تواند در یادگیری این مهارت بسیار موثر واقع شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادگیری املا فارسی در آموزش الکترونیک(2)

از آن جایی که آموزش در محیط های سنتی و مجازی دارای تفاوت هایی است، طراحی و تولید محتوا، عناصر و ابزارهای این دو آموزش نیز متفاوت هستند.

یادگیری املا فارسی در آموزش الکترونیک(2)

در مطلب قبل در مورد طراحی الگوی برنامه یادگیری الکترونیکی املا گفتگو کردیم که می توانید این جا (لینک مطلب قبل) در مورد آن بخوانید.

در طراحی محیط یادگیری الکترونیکی عناصری از قبیل طراحی، موضوع درسی، زبان و شیوه ارائه به عنوان عناصر اصلی به شمار می روند.

از عناصر دیگر در این الگو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی این که نتایج حاصل از یادگیری الکترونیکی به چه شکل بوده است.

میزان دسترسی یادگیرندگان به وسایل ارتباطی تا چه اندازه است.

سرعت اینترنت و پهنای باند تا چه اندازه است.

بررسی محتوا از این جهت که تا چه مقدار دقیق و معتبر است.

مهارت های جستجو در اینترنت و دست یافتن به منابع مورد نیاز در فرد تا چه اندازه است.

6.عنصر محتوا در یادگیری الکترونیکی املا

محتوا شامل دانش ها و مهارت هایی است که دانش آموزان می بایست براساس برنامه ریزی انجام شده به آموزش آن بپردازند.

محتوای برنامه یادگیری الکترونیکی املا باید براساس فرهنگ آن جامعه، پیشرفت علوم و تکنولوژی، با توجه به استعدادها و نیازها، وسایل ارتباطی و ... تولید شوند.

در برنامه یادگیری الکترونیکی املا باید محتوا سازماندهی شده و با توجه به استعدادهای دانش آموز به آموزش داده شود.

مثلا در هنگام ورورد دانش آموز به سیستم ابتدا او به قسمتی که مربوط به پیش نیازهاست می رود.

سپس در این قسمت، مهارت های او از جمله سطح دقت و تمرکز، حافظه دیداری و شنیداری، مهارت املا نویسی و ... مورد بررسی قرار می گیرد.

چگونگی نحوه ی ارائه محتوا نیز دارای اهمیت است به طوری که در برنامه های یادگیری الکترونیکی محتوا در قالب محتوای چند رسانه ای هم چون متن، صدا، تصویر، پویا نمایی و ... در نظر گرفته می شود.

اگر دو عنصر متن و تصویر به طور مناسب در كنار هم قرار گیرند به یادگیری بهتر در دانش آموز كمك می كند. بنابراین استفاده از متن و تصویر و صوت جهت یادگیری بهتر مهارت املا روشی مناسب به شمار می آید.

یادگیری املا فارسی در آموزش الکترونیک(2)

7.شیوه های یاددهی- یادگیری در یادگیری الکترونیکی املا

به فعالیت هایی که براساس طراحی های منظم بین معلم و دانش آموز انجام می گیرد را شیوه یاددهی- یادگیری می نامند.

در یادگیری املا این روش به صورت تمرین و تکرار و بازی های آموزشی است. تمرین در این روش در زمینه طرح سوالات انشایی، املا تستی، حل جدول و ... است.

بازی های آموزشی نیز شامل املا گروهی، بازی با جملات و کلمه ها و یافتن هم خانواده، مترادف و متضاد آن ها و ... است.

8.ارزشیابی در برنامه یادگیری الکترونیکی املا

در برنامه یادگیری الکترونیکی املا مناسب ترین روش های ارزشیابی شامل ارزشیابی تشخیصی، ارزشیابی تكوینی و ارزشیابی تراكمی می باشد که شامل آزمون های چند گزینه ای، خودآزمایی، ارزیابی میزان فعالیت و همکاری دانش آموز در فعالیت ها و ... است.

نتیجه گیری

در صورتی که در یادگیری الکترونیکی املا مدرسان به درستی بتوانند ویژگی های شخصیتی فرد را تشخیص دهند می توانند با توجه به فعال بودن دانش آموز او را درگیر مسائل پیچیده تری کنند.

در صورتی که دانش آموز بتواند قدم به قدم تمام مراحل را طی کند می تواند نتایج مثبتی را دریافت کرده و مسایل پیچیده را حل کند. به همین دلیل در یادگیری الکترونیکی املا بعد از گرفتن آزمون های متعددمی توانند جنبه های مثبت در فرد را تقویت کنند.

یادگیری املا فارسی در آموزش الکترونیک(2)

یکی از شرط ها برای این که دانش آموز از محیط آموزش خسته نشود، جذاب بودن آن محیط است.

در یادگیری الکترونیکی املا، طراحان می بایست به شکل و رنگ و پس زمینه وب سایت توجه کنند و اصول طراحی صفحات را متناسب با سن دانش آموز در نظر بگیرند.

از آن جایی که دانش آموز فعال است و معلم تنها نقش راهنما را دارد همواره باید دانش آموز را به استقلال و خود اتکایی تشویق کرد تا او بتواند با به صورت خودکار و خود خوان به فعالیت های درسی بپردازد.

از آن جایی که دانش آموز فعال است و معلم تنها نقش راهنما را دارد همواره باید دانش آموز را به استقلال و خود اتکایی تشویق کرد تا او بتواند با به صورت خودکار و خود خوان به فعالیت های درسی بپردازد.

برای دانش آموزان باید محیطی طراحی شود تا از این طریق بتوانند به فعالیت های جمعی و گروهی بپردازند و از این راه کسب تجربه کنند.

از آن جا که تمامی موارد ذکر شده در برنامه یادگیری الکترونیکی املا دارای ویژگی لازم جهت رشد مهارت املا می باشند می توان به ساخت وب سایت املا فارسی ویژه دانش آموزان جهت دستیابی به تمامی اهداف اقدام نمود.

فائزه خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان