تبیان، دستیار زندگی
« خاطرات سی و سه روز استقامت، پایمردی و استواری مقاومت اسلامی در مقابل رژیم اشغالگر قدس»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات جنگ 33 روزه

قسمت پنجم


« خاطرات سی و سه روز استقامت، پایمردی و استواری مقاومت اسلامی در مقابل رژیم اشغالگر قدس»

خاطرات جنگ 33 روزه

قسمت قبل

5 آگوست 2006: عملیات ناموفق هوایی" شبریا"

در 5 آگوست 2006، یگان کماندویی ارتش اسراییل منطقه "شبریا" در شهر "طایر" را زیر بمباران گرفت. هدف عملبات به چنگ انداختن یکی از افراد کادر نظامی حزب الله بود. اما یگان "شیطیت" اسراییل که  یکبار قبل در انصاریه در دام افتاده بود، این بار نیز در کمین بچه‌های مقاومت قرار گرفته و به اهداف خود دست نیافت. با وجود تلاش دشمن برای مخفیکاری، 9 سرباز و یک افسر صهیونیست کشته و پایگاههای آنها شدید بمباران شد. این روز، بیست و پنجمین روز حمله اسراییل و سنگینترین آنها از تاریخ شروع جنگ بود. 400 فقره حمله صورت گرفت که 400 مورد آن به جنوب لبنان ربط داشت. 5 هزار گلوله از خشکی و آب شلیک شد.

جتهای جنگنده بر حمله به جاده "شهید هادی نصرالله" در حومه مناطق جنوبی متمرکز شدند. بسیاری از ساختمانها از جمله ساختمان ایستگاه رادیویی "النور" در "هارت هریک" و ساختمان "آذریه" در "حای مادی"  به خاکستر نشستند. 4 شهید و 9 مجروح حاصل این حمله بودند.

حزب الله هم 25 شهرک اشغالی را زیر بمباران گرفت. شهرهای "حیفا" و "عکا" نیز آماج حملات موشک "رعد 2 قرار گرفتند. مرکز فرماندهی "جلیله" در سربازخانه "برنیت" و مراکز نظامی "هامول" و "ایلبون" تحت حملات متعدد قرار گرفتند. نیروهای مقاومت دشمن را در "عیطاالشباب" در کمین انداخته و آنها را مجبور به عقب‌نشینی کردند. در جبهه‌های "طایبه" و "عیطارون" نیر موفقیتهای بسیار کسب شد. در همین حال، اسراییل مرگ یه سرباز و مجروحیت 21 شهروند را اعلام کردند.

در "طایر" نیز، نیروهای مقاومت موفق به نابودسازی حمله یگان فرماندهی دریایی "شای ایت 13" شدند. نیروهای حزب الله در کنار ارتش لبنان موفق به جلوگیری از نفوذ نیروهای اسراییلی به باغستانهای شهر "شبریخا" شدند. مبارزه جانانه در این منطقه به نیروهای مقاومت کمک کرد نیروهای دشمن را که به جنگنده مجهز بودند بیرون برانند.  دشمن نیز تعداد تلفات خود را 10 نفر اعلام کرد. ارتش لبنان نیز شهادت یک نیرو و مجروحیت 4 شهروند را اعلام کرد.

7 آگوست 2006: باران بمب در شهرکهای اسراییلی

از زمان شروع حمله اسراییل به لبنان، نیروهای حزب الله غالب شهرکهای اسراییلی را اماج حملات موشکی قرار دادند تا بدانجا که 2 میلیون نفر از شهرک‌نشینان به پناهگاهها پناه بردند و مزه تلخ جنگی که ۆزیم صهیونیستی به راه انداخت را چشیدند.

"صفار الهراوی" یکی از شیوخ عربستان حزب الله را "حزب شیطان" نامیده و پیروان خود را از دعا برای حزب الله منع کرد. همچنین "شیخ عبدالله بن جبرین" سعودی حزب الله را "مرتیدن" خطاب کرده و اعلام کرد که بهچوجه نباید حمایت شود. "امین الهویدی" وزیر دفاع سابق مصر "تداوم مقاومت حزب الله در مقابل اسراییل را یک پیروزی دانست". او با اشاره به دساتان امریکا در افغانستان و عراق، حمله اسراییل به حزب الله را سقوط به مرداب نامید.

کنوانسیون حمایت از فلسطین و لبنان در "ناصریه" واقع در فلسطین اشغالی برگزار شد که در آن مسبب تلفات مرزهای 1948 در جنگ 33 روزه را رژیم صهیونیستی دانست.

"مری هولایس"، مدیر مرکز امور بین‌الملل در "لندن رز" گفت: "مقاومت حزب الله اسراییلی‌ها را شوکه کرد. همین امر از جاه طلبی اسراییل خواهد کاست". او اسراییل را مترصد کسب افتخار و پیروزی پیش از بروز هرگونه آتش‌‌بس خواند و راه نیل به صلح را در برآوردن خواسته‌های حزب الله دانست.

6 آگوست 2006: نابودی جمعی از نیروهای کمکی

در این روز مقاومت منطقه "کفار گیلیاد" را بمباران کرد و چند ده تن از نیروهای صهیونیستی را نابود و بیست تن دیگر را مجروح کرد. اسراییل کشته‌شدگان را از "یگان کمکی توپخانه" اعلام کرد.

این ضربه عمیق ضعف صهیونیستها در مقابل قدرت مقاومت را نشان داد.

خاطرات جنگ 33 روزه

7 آگوست 2006: باران بمب در شهرکهای اسراییلی

از زمان شروع حمله اسراییل به لبنان، نیروهای حزب الله غالب شهرکهای اسراییلی را اماج حملات موشکی قرار دادند تا بدانجا که 2 میلیون نفر از شهرک‌نشینان به پناهگاهها پناه بردند و مزه تلخ جنگی که ۆزیم صهیونیستی به راه انداخت را چشیدند.

8 آگوست 2006: کشتار قاضیه

در این روز در حالیکه مردم شهر قاضیه در حال تشییع 15 شهید خود بودند، 4 حمله توسط جنگنده‌های اسراییل صورت گرفت که 14 نفر دیگر نیز به شهادت رسیندند. جنگنده‌های اسراییلی با شعار مقابله با افراد مظنون و حمل سلاح هر وسیله نقلیه که از جاده‌های جنوب منطقه "لتانی" عبور میکرد را مورد حمله قرار دادند. آنها اعلام کردند: هر وسیله‌ای که از این منطقه عبور کند مسئول جان خود است".

مردان حزب الله در نبردی جانانه در مناطق "ناقوره" و "بنت جبیل" نیروهای دشمن را به عقب راندند. دشمن مرگ 5 سرباز، تخریب 4 عراده تانک، و یک بولدوزر در تپه "الفرایض" و بخشهای شرقی منطقه "آینتا" را تایید کردند.

نیروهای مقاومت "جبل العلام" در نزدیکی "ناقوره" را مورد حمله قرار دادند. اما شهر "عینطا" شاهد هنرنمایی موشکهای بالیستیک ضدموشک حزب الله شد و گورستانی از تانکهای اسراییلی شکل گرفت.

یکی از یگانهای بریگارد جولان تلاش کرد تا به پاسگاه "الطری" راه پیدا کند. فلذا نیروهای دشمن به به تپه "مسعود" عقب رانده شدند.

اتحادیه روزنامه‌نگاران عرب در یک جلسه فوری و اضطراری تعدی رژیم صهیونیستی از قوانین بین‌المللی و حقوق بشری و توافقات ژنو را قویا محکوم کردند.

ادامه دارد

ترجمه: محمدرضا صامتی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع:

moqawama.org