تبیان، دستیار زندگی
بنابراین آنچه مهم است اینکه باور کنیم که اگر خدا روزی رسان است، احساس یاس و ناامیدی، نسبت به تامین روزی آینده، معنا و مفهومی ندارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرامش بدون ارتباط به قیمت دلار


این روزها مردم جامعه ما به لحاظ اقتصادی، فشارها و مشکلات زیادی را تحمل می کنند. مشکلاتی که شاید برای اغلب افراد جامعه، بی سابقه و طاقت فرسا باشد.


روزی رسان خداست

برای بسیاری از افراد این نگرانی وجود دارد که امروز قیمت مرغ به کجا رسیده و دلار با چه میزان افزایش قیمت، روبرو بوده است. قیمت مسکن هم که تقریبا هر روز گران تر می شود و به کابوسی خوفناک برای اجاره نشین ها تبدیل می شود. اما در میان تمامی این مشکلات و گرفتاریها، چه می توان کرد و چه راهکاری وجود دارد تا بتوان زندگی را با رضایت سپری کرد؟

آنچه مشخص است اینکه تمامی این وقایع، اعم از سختیها، گرفتاریها و گشایش های احتمالی، همیشه و برای تمامی افراد در زمانهای مختلف وجود داشته اند. شاید شکل و شمایل مشکلات متفاوت بوده اند اما آنچه مسلم است اینکه بشریت همیشه با افت و خیزها و بالا و پائین های زندگی روبرو بوده است.

بیان این مطالب برای توجیه وضعیت فعلی نیست و باید گفت که سامان دهی شرایط فعلی از وظایف اصلی دولت است که باید نسبت به آن حساس باشد. اما از این حیطه که عبور کنیم به خودمان و خانواده مان می رسیم. اینکه با وجود چنین شرایطی چطور به زندگی نگاه کنیم و سعی کنیم کدام نگرش را در فرزندان و اطرافیانمان تقویت کنیم؟

نگرانی به خاطر روزی

در حال حاضر یک نگرانی عمومی در میان اغلب افراد به چشم می خورد، نگرانی از روزی و توانایی در تامین مخارج آینده است. این به یک ترس عمومی بدل شده. آنچه مشخص است اینکه این حالت در بسیاری از افراد وجود دارد که فردا چه خواهد شد...اما واقعیت این است که اگر بخواهید دائما نسبت به آینده چنین حالت و نگرشی داشته باشید، برای خود آینده ای تاریک ومبهم را تصور می کنید که با اضطراب و نگرانی همراه است. مسلما حالت ترس و نگرانی در حد معمول و متعارف، بلا اشکال است که در این حالت، انگیزه و آرامش برای کسب روزی فراهم است.

اما فردی که بی خیال است و نسبت به کسب روزی، احساس خاصی ندارد، تلاشی برای کسب روزی نمی کند و به همین دلیل ممکن است با مشکلات زیادی در زندگی روبرو شود. پس آنچه مشخص است اینکه نگرانی نسبت به روزی، در حد معمول ومتعارف خوب است اما اگر در حد زیادی باشد، به فشار روانی و استرس منجر می شود، و انسان را از احساس رضایت و آرامش، دور می کند.

امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) اینطور می فرمایند که یکی از عوامل هلاک کننده مردم، ترسی است که نسبت به فقر دارند. 1

خداوند متعال از هیچ کس غافل نیست. باید این موضوع را باور داشته باشیم و وجدان کنیم. در این صورت است که وقتی در گرفتاری قرار می گیرم، چشممان را به دست بندگان خدا نمی دوزیم و اول به سراغ او می رویم و از او طلب می کنیم تا از هر طریقی که خود می داند، مسیری برای کسب روزی برای ما فراهم کند

این ترس پیامدهایی به دنبال دارد. پیامدهایی همچون بخل که موجب می شود تا فرد اینطور فکر کند که اگر از مال خود بخشش کند، ممکن است فقیر شود. فردی که بخیل است در زندگی خود به خاطر ترسی که از فقیر شدن دارد، نمی تواند از چیزهایی که دارد، به خوبی استفاده کند و از آنها بهره ببرد. این چیزی نیست جز فقیری در عین دارا بودن.

گویا مردم فراموش کرده اند که خداوند در قرآن وعده داده است که تامین کننده روزی مردم، تنها اوست. در روزگار فعلی مردم به گونه ای عمل می کنند که انگار روزی رساننده آنها فلان آقاست که اگر تصمیم جدیدی درباره کالای خاصی گرفت، قرار است روزی و قسمت مردم کم و زیاد شود. بسیاری از زوج ها از داشتن فرزند خودداری می کنند، چرا که فکر می کنند که نمی توانند مخارج یک بچه را تامین کنند. باید به این افراد گفت که روزی تمامی موجودات با خداست و نباید نگران این مسئله باشند. فراموش نکنید که ترس از فقیر شدن، احساسی است که شیطان ایجاد می کند.

خداوند تضمین کننده روزی است

پروردگار متعال تضمین کرده است که روزی انسانها را در هر شرایطی تامین کند. فراموش نکنید که آن کس که خالق و آفریننده این جهان است، قادر به تامین روزی مخلوقاتش می باشد. مالک آفرینش کسی که مقتدر و شکست ناپذیر است.

قرآن کریم در سوره ذاریات(آِیه 58) می فرماید:

خداست روزی رسان و اوست دارنده نیرویی سخت و استوار.

وقتی انسان بداند که روزی او در دست چه کسی قرار دارد و او را صاحب قدرت تام بداند، احساس آرامش و رضایت می کند. فقط کافیست که باور کنیم که هیچ جنبده ای بر روی زمین نیست که خدا روزی او را نرساند. خداوند متعال از هیچ کس غافل نیست. باید این موضوع را باور داشته باشیم و وجدان کنیم.

روزی رسان خداست

در این صورت است که وقتی در گرفتاری قرار می گیرم، چشممان را به دست بندگان خدا نمی دوزیم و اول به سراغ او می رویم و از او طلب می کنیم تا از هر طریقی که خود می داند، مسیری برای کسب روزی برای ما فراهم کند. خداوند روزی تمام موجودات را ضمانت کرده است. از مورچه ای کوچک گرفته تا یک ماهی کوچک که در انتهای دریا در زیر تخته سنگی قرار گرفته است.

بیائیم به گونه ای دیگر به زندگی و روزی مان نگاه کنیم. شاید با این نگاه، اوضاع بهتری پیدا کنیم. یاد بگیریم که به پروردگارمان حسن ظن داشته باشیم و به یاد آوریم که خداوند متعال از آن زمان که در رحم مادر قرار داشته اید، روزی شما را تامین کرده است و بعد از تولد نیز به واسطه شیر مادر این روزی تامین شده است. بعد از اتمام دوران شیرخوارگی هم روزی یک کودک، توسط والدین او تامین می شود و همین انسان وقتی بزرگ و به قول خودش، عاقل می شود و مشغول به کار و کسب روزی می شود، اوضاع برایش سخت و دشوار می شود و به خدا سوء ظن پیدا میکند و بر خود و خانواده اش سخت می گیرد.

بنابراین آنچه مهم است اینکه باور کنیم که اگر خدا روزی رسان است، احساس یاس و ناامیدی، نسبت به تامین روزی آینده، معنا و مفهومی ندارد.

پی نوشت:

1- الخصایص،ص68،ح10

 

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.