تبیان، دستیار زندگی
‌آثاری كه راننده‌ها را در میانه راه متوقف می‌كنند و به تماشای خود می‌كشانند و باعث حیرت می‌شوند كم نیستند ولی اینجا به معرفی ده اثر از بهترین‌های آنها و داستان ساختشان می‌پردازیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 جاذبه توریستی كنار جاده‌ای دنیا
10 جاذبه توریستی كنار جاده‌ای دنیا


‌آثاری كه راننده‌ها را در میانه راه متوقف می‌كنند و به تماشای خود می‌كشانند و باعث حیرت می‌شوند كم نیستند ولی اینجا به معرفی ده اثر از بهترین‌های آنها و داستان ساختشان می‌پردازیم، ایده‌هایی كه پس از اجرا بسیار فراتر از خواست صاحبانشان رفتند و آنها و طرح‌هایشان را جهانی كردند. این آثار همگی به انتخاب سایت تاپ تنز است و همگی این آثار در كنار جاده‌های قاره آمریكا قرار دارند.

پسته غول‌آسا

باغ پسته مكگن میزبان پسته بتونی غول‌پیكری است كه 9 متر طول دارد و برای ساخت آن از 35‌گالن رنگ مصرف شده است. ابتدا این پسته به افتخار صاحب این باغ بزرگ ساخته شد ولی امروزه رانندگان بسیاری را به این منطقه می‌كشاند. در نزدیكی این پسته غول‌آسا فروشگاهی است كه سوغات این منطقه را به شكل‌های مختلف و طعم‌های گوناگون می‌فروشد.

10 جاذبه توریستی كنار جاده‌ای دنیا

كوه رستگاری

كوه رستگاری اثری رنگارنگ در نیلند كالیفرنیاست. لئونارد نایت، خالق این اثر هنری در سال 1984 پس از این كه بالونش حین سفر متلاشی شد و نتوانست به مقصد برسد، تصمیم به ترك همیشگی زادگاهش گرفت و هدیه خداحافظی او به زادگاهش ساختن كوه بتونی كوچكی در محدوده كمربندی شهر بود كه به كمك صدهزار گالن رنگی كه توسط بازدیدكنندگان اهدا شد، توانست تركیب باشكوهی از گل‌ها، آبشارها و وطن‌پرستی را به نمایش بگذارد.

گوزن شكلاتی

بیشتر جاذبه‌های كنار جاده‌ای در محیط باز وجود دارند، ولی این گوزن شكلاتی چاره‌ای به جزماندن در محفظه‌ای با دمای 20 درجه و سیستم تهویه ندارد. این گوزن نر لنی نام دارد و از 771 كیلو شیرشكلات در طول یك ماه به اندازه و شكل دقیق یك گوزن نر ساخته شده است.

10 جاذبه توریستی كنار جاده‌ای دنیا

این گوزن شكلاتی سال 1997 به دلیل علاقه ساكنان مِین به شیرینی و به عنوان خوش‌شانسی و جذب مشتری به شیرینی فروشی لن لیبی كه سال 1926 تاسیس شده بود ساخته شد و با داشتن دو و نیم متر طول بزرگ‌ترین مجسمه شكلاتی به شكل حیوان به حساب می‌آید.

ایده در خاك فرو بردن كادیلاك‌ها از جلو تا نیمه توسط گروه هنری اُنت فارم در سال 1974 پرداخته شد و هم‌اكنون تبدیل به نمایشگاه هنری عمومی شده است و از بازدیدكنندگان خواسته می‌شود رنگ، ماژیك یا اسپری رنگ همراه خود بیاورند و این اثر گرافیتی را به میل خود تغییر دهند

قبرستان كادیلاك

آماریلوی تگزاس مدفن ده كادیلاك ساخت 1949 تا 1963 است كه سال‌های باشكوه این صنعت در آمریكا محسوب می‌شود. ایده در خاك فرو بردن كادیلاك‌ها از جلو تا نیمه توسط گروه هنری اُنت فارم در سال 1974 پرداخته شد و هم‌اكنون تبدیل به نمایشگاه هنری عمومی شده است و از بازدیدكنندگان خواسته می‌شود رنگ، ماژیك یا اسپری رنگ همراه خود بیاورند و این اثر گرافیتی را به میل خود تغییر دهند و بخشی از یك گفت‌وگوی هنری دائمی را بسازند، بنابراین معمولا دو روزی پیدا نمی‌شود كه رنگ این ماشین‌ها یكسان باشد. این اثر هنری همچنین بیانگر افت و خیز صنعت اتومبیل‌سازی در آمریكاست.

10 جاذبه توریستی كنار جاده‌ای دنیا

برج كج نایلز

این برج كج به شكل برج كج پیزا ‌ سال 1934 توسط صنعتگری به نام ایلگ در شهر كوچك نایلز به عنوان تفریحگاهی برای كارمندان شركتش ساخته شد و 600 سالگی برج پیزا در این برج جشن گرفته شد. كاركرد اصلی این برج تامین آب مورد نیاز برای استخر این مكان بود ولی امروزه به برجی برای تماشا تبدیل شده است و مكانی برای گردهمایی‌ها و تجمعات گروهی و برگزاری كنسرت.

10 جاذبه توریستی كنار جاده‌ای دنیا

این بنا كه دقیقا همان نسبت‌های برج پیزا را در نصف ابعاد داراست باعث خواهر خواندگی شهر كوچك نایلز با شهر پیزا در توسكانی ایتالیا در سال 1992 و جذب بیشتر گردشگر به این مكان شد.

كارهِنج

این سازه توسط جیم رِیندرز سال 1987 ابداع شد. زمانی كه وی در انگلستان زندگی می‌كرد ساختار، اندازه و نسبت سنگ‌های استون هنج را به دقت مورد بررسی قرار داد كه بعدا به او در ساخت كارهنج به همان سایز و ابعاد استون هنج كمك كرد.

10 جاذبه توریستی كنار جاده‌ای دنیا

این سازه نزدیك نِبراسكا واقع شده و ادای احترامی است به بنای باستانی استون هنج در انگلستان، ولی به جای این كه با قرار گرفتن قطعات بزرگ سنگ روی یكدیگر ساخته شود با قرار گرفتن 38 ماشین قدیمی روی هم دقیقا به همان ترتیب استون هنج ساخته شده است و رنگ خاكستری روی آنها اسپری شده كه بیشتر یادآور بنای تاریخی استون هنج باشد. این سازه در فهرست مكان‌هایی كه قبل از مرگ باید دید ثبت شده است.

بزرگ‌ترین‌«ده‌ فرمان» ‌جهان

بزرگترین 10 فرمان جهان تابلویی 91 متری است در جنوب غربی ایالت كارولینای شمالی كه دهه 1940 توسط كلیسای جامع این منطقه در تپه‌ای سرسبز‌ نزدیك شهر مورفی ساخته شد. هر حرف نقش بسته روی این تپه 5.1 متر طول دارد و رسم است كه زوج‌ها برای بستن پیمان یا وفاداری به یكدیگر با فرمان هشتم عكس می‌گیرند.

10 جاذبه توریستی كنار جاده‌ای دنیا

پرنده‌های غول‌آسا

‌سال 1992 یكی از ساكنان شهری كوچك در ایالت داكوتای شمالی به نام گری گرف كه مهاجرت همشهریان خود به شهرهای بزرگ‌تر را شاهد بود، چاره‌ای اندیشید تا از تبدیل شهرش به شهر ارواح جلوگیری كند. او با فلزهای به درد نخور مجسمه‌هایی ساخت كه بازدید از آنها به رونق زندگی و كار در این شهر كمك كرد. هفت مجموعه مجسمه فلزی در امتداد بزرگراه معروف به جاده سحرآمیز به فاصله سه مایلی یكدیگر قرار گرفته‌اند.

10 جاذبه توریستی كنار جاده‌ای دنیا

خانواده حلبی متشكل از پدری 14 متری و پسری هفت متری در حال كشاورزی، اولین مجموعه مجسمه‌ها از این دست بود كه در این منطقه ساخته شد، چرا كه خانواده اهمیت فراوانی برای ساكنان این منطقه داشت. پرنده‌های غول‌آسا نیز یك خانواده را تشكیل می‌دهند، متشكل از یك خروس 12 متری، یك مرغ 10.5 متری و دو جوجه 4.5 متری. طرح بزرگراه سحرآمیز‌ سال 1989 شروع ‌و پس از 17 سال سرانجام‌ سال 2006 به پایان رسید.

لوسی،‌ بزرگ‌ترین ‌فیل‌ جهان

حدود یك میلیون قطعه چوب و 4000 مترمربع فلز برای ساخت یك بنای 20 متری به شكل فیل صرف شده است. این فیل 90 تنی لوسی نام دارد و در ایالت نیوجرسی واقع شده است. ساخت بنایی به شكل حیوان اولین‌بار به ذهن جیمز وی لفرتی خطور كرد و اولین نمونه معماری از این دست در آمریكا را در سال 1881 ساخت. هدف سازنده این مجسمه عظیم كه مشاور املاك بود، رونق منطقه برای جذب خریداران زمین و مسكن بود.

10 جاذبه توریستی كنار جاده‌ای دنیا

این فیل دوست‌داشتنی خیلی سریع به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل شد و به عنوان بنای تاریخ ملی آمریكا به ثبت رسید. لوسی همچنین سالن بزرگی را در شكم خود جای داده است كه در دوران مختلف كاربردهای متفاوتی داشته، از دفتركار گرفته تا هتل و ویلای تابستانی.

دایناسورهای غول‌پیكر

كلود بِل پس از دیدن لوسی در سال 1964 فكر ساخت مجسمه‌های غول‌پیكری در امتداد جاده‌ای در كالیفرنیا برای جذب مشتری به كافه نوپای خود به ذهنش خطور كرد.

10 جاذبه توریستی كنار جاده‌ای دنیا

30 هكتار از بیابان‌های كالیفرنیا را خریداری كرد تا شاهكار خود را بسازد. طی دو دهه از عمر خود، 300 هزار دلار پول صرف كرد تا دو دایناسور بتونی غول‌پیكر بسازد. یكی برونتوسوری‌ مشهور به «داینی» كه بزرگ‌ترین دایناسور دنیاست و 150 تن وزن دارد و دیگری تیركسی 100 تنی است به نام «مستر ركس».

درون شكم داینی موزه تاریخ طبیعی و فروشگاه خرید سوغاتی بزرگی است. این دو دایناسور سالانه 12 میلیون بازدیدكننده دارند. آقای بل قصد ساختن یك ماموت غول‌پیكر و ببر ماقبل تاریخی را در كنار دایناسورهایش داشت كه هیچ‌گاه محقق نشد.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم