تبیان، دستیار زندگی
یکی از مشکلاتی که با آغاز مدارس برای والدین پیش می‏آید، بیدار کردن فرزندان از خواب صبحگاهی است، چرا که فرزندان، عادت خوابیدن در تابستان را نمی‏توانند ترک کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بچه پاشو، دیرت شد!

روش‏هایی برای راحت بیدار شدن فرزندان از خواب


یکی از مشکلاتی که با آغاز مدارس برای والدین پیش می‏آید، بیدار کردن فرزندان از خواب صبحگاهی است، چرا که فرزندان، عادت خوابیدن در تابستان را نمی‏توانند ترک کنند.


خواب کودک

یکی از مشکلاتی که این روزها بسیاری از والدین با آن در ارتباط هستند، بیدار کردن فرزندان شان برای حضور در مدرسه است. بسیاری از دانش آموزان به دلایل متفاوت دوست دارند بیشتر بخواند و به همین علت، بیدار کردن آن‏ها بسیار سخت است. در این مطلب به مهم‏ترین دلایل و همچنین راه‏هایی برای حل این مشکل نگاهی داریم.

سختی بیدار شدن از خواب!

چرا برای کودکان، بلند شدن از خواب کار دشواری است؟ نوجوانان به طور متوسط روزانه به 9 ساعت خواب نیاز دارند. ساعت بیولوژیک بدن آن‏ها به گونه‌ای است که برایشان خوابیدن قبل از ساعت 11 دشوار است و به موقع بلند شدن تقریباً امکان ندارد. زمانی که فرزند شما می‏خواهد برای رفتن به مدرسه، صبح زود بلند شود، در واقع برخلاف ساعت بیولوژیک خواب خود عمل می‏کند، ولی این موضوع به این مفهوم نیست که شما جنگ صبحگاهی برای بیدار کردن او را اجتناب ناپذیر بدانید.

مسئولیت پذیری کودکان

والدین نباید مسئولیت بلند کردن به موقع فرزندان خود را برعهده بگیرند، زیرا این کار اوضاع را بدتر می‏کند. در این صورت، کودک شما لزومی نمی‏بینید که خودش کاری انجام دهد. وقتی او می‏داند تا زمانی که مادرش تهدید به آوردن آب یخ نکرده، نباید بلند شود، چرا باید با اولین زنگ ساعت رختخواب را ترک کند؟ به هر حال از نظر او، ده دقیقه خواب بیشتر، ارزش زیادی دارد.

اگر می‏خواهید کودک شما صبح‏ها به موقع بلند شود، باید مسئولیت این کار را به دوش خود او بگذارید.

وضع قوانین جدید

اگر می‏خواهید کودک شما صبح‏ها به موقع بلند شود، باید مسئولیت این کار را به دوش خود او بگذارید. شما می‏توانید به او بگوئید: ما صبح‏ها برای بیدار کردن تو دچار مشکل می‏شویم. من دیگر نمی‏خواهم در این مورد مسئولیتی قبول کنم. من یک بار تو را صدا می‏زنم. اگر بلند نشوی و سرویس را از دست بدهی، باید خودت به مدرسه بروی یا اینکه مجبور می‏شوی به معلمت زنگ بزنی.

شاید این روش در تمام خانواده‌ها مۆثر نباشد، چون ممکن است کودک شما کوچک‏تر از آن باشد که به تنهایی به مدرسه برود. شما باید با توجه به شرایط خانوادگی، تنبیهاتی را برای او در نظر بگیرید. مثلاً می‏تواند به مدت یک ساعت کارهای منزل را انجام دهد.

تا وقتی شما مسئولیت بیدار کردن فرزندتان را قبول می‏کنید، او تمایلی به تغییر اوضاع ندارد.

مسئله مهم این است که تا وقتی شما مسئولیت بیدار کردن فرزندتان را قبول می‏کنید، او تمایلی به تغییر اوضاع ندارد. ممکن است چند روز طول بکشد، ولی سرانجام او خواهد فهمید که یا باید در رفتار خود تجدید نظر کند و یا در انتظار عواقب آن باشد. در صورتی که مدرسه برای تأخیر دانش‏آموز مجازاتی تعیین کرده، با آن مخالفت نکنید. کودک شما باید مسئولیت کارهای خود را بپذیرد.

خواب در کودک

زمان خواب

روان شناسان بر این عقیده‏اند که والدین باید ساعت خواب کودک خود را جلو بیندازند. یکی از بهترین روش‏هایی که می‏توانید از آن کمک بگیرید، تعیین جایزه است. از فرزندتان بخواهید که در طول هفته، در زمان مشخصی برای مثال ده شب، به رختخواب برود و به او قول یک جایزه خوب در آخر هفته را بدهید.

شاید برای فرزندتان خوابیدن قبل از ساعت 11 سخت باشد، ولی سر ساعت معین چراغ ها و وسایل الکتریکی را خاموش کنید. اگر فرزند شما توانست پنج روز پیاپی صبح‏ها به موقع بلند شود، زمان خواب را یک ساعت عقب بکشید و در صورتی که دوباره صبح‏ها خواب ماند آن را تغییر دهید.

به کودک خود کمک کنید

اگر کودک شما نمی‏داند چه کار باید بکند، بهتر است با برنامه‏ریزی به کمک او بشتابید. از او بخواهید کیف و وسایل مدرسه‌اش را شب قبل آماده کند. یادتان باشد او باید مسئولیت بلند شدن به موقع را بپذیرد و اگر شما همه کارها را انجام دهید، دلیلی برای پیشقدم شدن نمی‏بیند.

دقت در تغذیه

یکی دیگر از مواردی که مادران باید دقت داشته باشند، تغذیه دانش آموزان است. خوردن غذاهای چرب و سنگین به عنوان شام، می‏تواند باعث خواب آلودگی کودکان شود و همین موضوع،یکی از علل خواب ماندن دانش آموزان است. بهتر است که برای شام از غذاهای ساده مانند سوپ و یا آش استفاده کنید.


باشگاه كاربران تبیان - ارسالی از: goldsummer

مطالب مرتبط:

اتاقی برای کودکان بدخواب

هنگام بی‌خوابی چه باید کرد؟

چرا بی‏خواب می‏شویم؟

عوارض كم‌خوابی و پر‌خوابی!

10 قدم تا پایان خستگی 

واقعیت‌هایی جالب درباره خواب

مقابله با خواب‏آلودگی

اس‌ام‌اس‌بازی قبل از خواب ممنوع!