تبیان، دستیار زندگی
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد پهپاد پنج روز پیش را نیروهای حزب‌الله بر فراز اسرائیل به پرواز در آورده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفوذ ایران و حزب الله به آسمان اسراییل


سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد پهپاد پنج روز پیش را نیروهای حزب‌الله بر فراز اسرائیل به پرواز در آورده‌اند.

نصرالله

به گزارش «تابناک»، نصرالله همان گونه که وعده داده شده بود، شامگاه روز پنج‌شنبه در مورد پهپادی که در روزهای اخیر مسئول آن مورد حدس و گمان کارشناسان و مقامات سیاسی بود، سخن گفت.

وی ضمن بر عهده گرفتن این عملیات افزود که این نه اولین باری است که مقاومت از پهپادها استفاده کرده است و نه آخرین بار خواهد بود. وی کسب اطلاعات شناسایی از سرزمین‌های اشغالی را حق حزب‌الله دانست و مدعی شد حزب‌الله توانایی دسترسی به همه سرزمین‌های اشغالی را دارد. وی اعلام کرد آنچه که آشکار شده است، بخش کوچکی از تواناییهای حزب‌الله است و بخش بزرگتر این تواناییها پنهان مانده است. وی اظهار داشت این پهپاد ساخت ایران بوده است اما جوانان حزب‌الله آن را مونتاژ کرده‌اند.

در حالی که پیش از این مقامات اسرائیل مدعی شده بودند که این پهپاد از جانب دریای مدیترانه وارد حریم هوایی سرزمین‌های اشعالی شده است، اما سید حسن نصرالله اعلام کرد که این پهپاد از لبنان و از مسیر غیر مستقیم به پرواز درآمده و سپس از سمت جنوب وارد سرزمین‌های اشغالی شده است. وی افزود که هدف قرار گرفتن این پهپاد برای ما امری طبیعی بود اما مهم آن است که قبل از هدف قرار گرفتن، صدها کیلومتر در محیطی پر از رادارها و سیستم دفاع هوایی اسرائیل پرواز کرد و بر فراز تاسیسات حساس اسرائیل و از جمله دیمونا پرواز کرد.

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل امروز در مسافرتی داخلی، پذیرفت که حزب‌الله مسئول ارسال این پهپاد بوده است و با وجود این که بروز این حادثه چالشی جدی نسبت به توان دفاعی و امنیتی اسرائیل دانسته شد اما مقامات اسرائیلی کماکان مدعی هستند که توانایی دارند تا از حریم خود در دریا، خشکی و آسمان حفاظت کنند.

این در حالی است که جنگل یاتیر، محلی که این پهپاد توسط جنگنده‌های اسرائیلی هدف قرار گرفت با مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی حدود دویست کیلومتر فاصله مستقیم دارد.

این هواپیماها چند هدف را تعقیب می کنند. هدف اول تست میزان کارآیی سامانه دفاع هوایی و پدافندی رژیم صهیونیستی است که تا اینجا کاملا ناکارآمد بوده است. هدف دوم، شناسایی اطلاعات است و هدف سوم اینکه با تمرین‌های پی در پی در محیط دشمن توان عملیاتی نیروهای مهاجم افزایش پیدا کند

حزب‌الله به یاد یکی از مجاهدانش که در زمینه پهپادها فعالیت می‌کرده است، نام این عملیات را عملیات "شهید حسن ایوب" نامیده و قصد دارد از این پس این پهپاد را پهپاد ایوب بنامد. پیش از این نیز حزب‌الله در چندین مورد و از جمله در جنگ 33 روزه، تلاش کرد تا از پهپادها در مبارزه با اسرائیل استفاده کند.

واکنهشا به این اقدام

ین در حالی بود که رسانه‌های صهیونیست بلافاصله انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی گرفتند و اعلام کردند: ارسال چنین پهبادی نیازمند تجهیزات الکترونیکی بسیار قوی است که حزب الله لبنان فاقد آن می باشد. اما مسۆولان رژیم صهیونیستی بازهم همانند شکست‌های گذشته مواضع متفاوتی اتخاذ کردند. میری رگب، عضو پارلمان رژیم صیونیستی و عضو سابق ارتش این کشور در گفتگو با رادیو فرانسه اعلام کرد:"این هوا پیمای بدون سرنشین ایرانی بوده و از سوی حزب الله پرتاب شده است." این در حالی است که وزارت دفاع این کشور هیچ گونه ارتباطی را بین ماجرای ورود هواپیمای سرنشین به حریم هوایی اسرائیل و شیعیان جنوب لبنان را تأیید نکرد.

اما پس از گذشت دو روز و در روز دوشنبه کارشناسان نظامی که بر روی قسمت هایی از لاشه هواپیمای بدون سرنشین تحقیق و تفحص میکردند اعلام کردند: این پهباد را حزب الله به نیابت از جمهوری اسلامی به حریم هوایی اسرائیل فرستاده است و مأموریت اصلی آن آزمودن آمادگی اسرائیل در مقابله با چنین غافلگیری هایی بوده است. ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز به مسأله ورود پهباد به حریم هوایی این کشور واکنش نشان داد گفت: اسرائیل در آینده نزدیک ورود این هواپیما به حریم هوایی اش را تلافی خواهد کرد.

در همین حال روزنامه هاآرتص نیز اعلام کرد: رخنه کردن چنین اشیاء پرنده‌ای حتی اگر برای برنامه ریزان آن فایده‌ای نداشته باشد به پرستیژ اسرائیل ضربه می‌زند.

پهباد

در چند سال گذشته رژیم صهیونیستی همواره ادعا داشته که حریم هوایی این کشور به هیچ وجه شکسته نخواهد شد و هیچ شئ پرنده وارد مرزهای اسرائیل نمیشوند مگر اینکه در تیر رس سپر دفاعی پر هزینه و پرطمطراقی با عنوان «گنبد آهنین» قرار خواهد گرفت. اما به نظر می‌رسد شکسته شدن این سپر دفاعی توسط پهپاد حزب الله از این حقیقت پرده برداشته است که این چنین ادعاها در حد جنگ رسانه ای بوده است. چرا که پیش از این یکبار در سال 2006 و در جریان جنگ اسرائیل و حزب الله، حزب الله هواپیمای بدون سرنشین ایران به نام ابابیل را که قادر به حمل مواد منفجره بودند، مورد استفاده قرار داد. یکبار هم در سال 2010 جنگنده های بدون سرنشین را در صحرای نگب به حریم هوایی این کشور نفوذ کرده بود، پس از مدتی توسط جنگنده های رژیم صهیونیستی منهدم شد.

اما نفوذ هواپیمای بدون سرنشین در روز شنبه آنجا به یک بحران برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد که این پهباد  به منطقه شمالی صحرای نگب و مرکز اتمی "دیمونا" ، مهمترین مرکز هسته ای این رژیم نفوذ کرد. این اتفاق نشان داد تهدیدهای رژیم صهیونیستی نسبت به جمهوری اسلامی، همگی واهی بوده و یک پهباد ساده پاسخ گوی همه تهدیدهای رژیم صهونیستی بوده است.

روزنامه القدس العربیه نیز در واکنش به نفوذ این هواپیما به خاک اسرائیل نوشت: با اینکه مقامات ایرانی ارتباط با ارسال این پهپاد را نه تکذیب و نه تایید کرده اند اما روشن است که آنها با به تمسخر گرفتن سامانه دفاع هوایی اسرائیل و این که، این هواپیما با این کیفیت توانسته است به آسمان اسرائیل نفوذ کند، می خواهند این پیام بسیار مهم را برسانند که آنها آمادگی دارند به هرگونه حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای خود پاسخ بدهند.

القدس العربی در بخش دیگری نوشت: ارسال این هواپیما شاید از مصادیق جنگ روانی باشد که این روزها به اوج رسیده است. این البته در جای خودش حرف درستی است ولی شکسته شدن انحصار اسرائیل در داشتن این نوع هواپیماهای بدون سرنشین آن هم در چنین شرایطی و نفوذ آن به آسمان فلسطین اشغالی به این شیوه توهین آمیز، بزرگترین پیروزی در این جنگ روانی است.

عملیات كوچك نظامی پهپاد نشان داد رژیم صهیونیستی ضعیف‌تر از آن است كه توان آغاز یك جنگ نظامی تمام عیار را علیه ایران داشته باشد

در واكنش به خبر ورود پهپاد بی‌سرنشین حزب‌الله بر فراز سرزمین‌های اشغالی، رسانه‌های غربی این خبر را مورد توجه قرار دادند. روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی موضوع نفوذ حزب‌الله با یک فروند پهپاد به حریم هوایی رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار داد و پرواز این پهپاد تا عمق مرزهای فلسطین اشغالی را نمادی از شکست اسرائیل دانست. تلگراف با اشاره به بخش‌هایی از سخنان دبیر حزب‌الله لبنان نوشت: «حزب‌الله اکنون این مانور پهپادی و شکست اسرائیل در مهار آن قبل از نفوذ به عمق فلسطین اشغالی را جشن گرفته است.» سایت خبری اسرائیلی «آروتز شوا» نیز ضمن انتشار بخش‌هایی از سخنان نصرالله، توجه خود را بر بخش‌هایی از صحبت‌های وی قرار داده که گفته بود پهپاد مذکور بر فراز برخی از تاسیسات مهم و حساس رژیم صهیونیستی پرواز کرده و به نزدیکی مرکز هسته‌ای «دیمونا» رسیده است. با این حال، این سایت در تلاشی برای تردیدافکنی در سخنان نصرالله، نوشته، وی تصریح نکرده که منظورش از تاسیسات مهم و حساس، دقیقا کدام تاسیسات بوده است.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:تابناک، رجانیوز،  تهران امروز