تبیان، دستیار زندگی
شغل خوبی دارید و در آمدتان بد نیست، با دوستانتان روابط گرم و صمیمانه ای دارید و در کنار خانواده احساس آرامش می کنید.از اینکه همه به شما می گویند چرا ازدواج نمی کنی، گاهی تعجب کرده و گاهی عصبانی می شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به ازدواج فکر کنید، بد نیست!


شغل خوبی دارید و در آمدتان بد نیست، با دوستانتان روابط گرم و صمیمانه ای دارید و در کنار خانواده احساس آرامش می کنید.از اینکه همه به شما می گویند چرا ازدواج نمی کنی، گاهی تعجب کرده و گاهی عصبانی می شوید.در دلتان می گویید انگار نمی توانند آرامش مرا ببینند، ازدواج به چه دردم می خورد اما عجله نکنید، در چند مقاله با تبیان همراه باشید، شاید نظرتان تغییر کرد.

ازدواج

ازدواج و تأسیس كانون زندگى مشترك خانوادگى یكى از بهترین و مهم‏ترین رسوم اجتماعى انسان‏هاست كه از فطرت و آفرینش ویژه آنها مایه مى‏گیرد. سنتى است بسیارمقدس و مفید كه مورد قبول انسان‏ها در طول تاریخ بوده است.

ازدواج از ضروریات زندگى انسان‏ها به شمار مى‏رود و ترك آن، امرى غیر متعارف و خروج از سنت اجتماعى محسوب مى‏شود. ازدواج اگر با اندیشه و طبق معیارهاى صحیح انجام بگیرد فواید و منافع مهمى دربر دارد.

1. كسب استقلال

دختر و پسر، قبل از ازدواج، جزء خانواده پدر و مادر و تابع آنان محسوب مى‏شوند،طبعاً خواهان استقلالند، ولى از این حق مشروع محرومند. غالباً محصول كسب و كارشان صرف خانواده مى‏شود كه خود نیز از آن ارتزاق مى‏كنند. در تصمیم‏گیرى‏ها استقلال ندارند و ناچارند ازقوانین و ضوابطى كه به وسیله پدر و مادر بر خانواده حاكمیت دارد، پیروى نمایند. اما با ازدواج، زندگى دختر و پسر دگرگون مى‏شود و شكل جدیدى به خود مى‏گیرد و استقلال مى‏یابد. در این زندگى جدید،دختر و پسر زن و شوهر مى‏شوند و یك واحد كوچك اجتماعى را تشكیل مى‏دهند.

مسئولیت مى‏پذیرند و به استقلال مى‏رسند. زندگى آنها هدفدار مى‏شود و محصول كسب وكار و جدیتشان به واحد خانواده نوبنیاد تعلق دارد. مسئولیت اداره خانواده جدید رابه عهده مى‏گیرند و خود تصمیم گیرنده مى‏شوند و بدین وسیله زندگى جدیدى را آغازمى‏كنند.

همه محبت‏ها و دوستى‏ها موقت و محدود مى‏باشند جز دوستى و محبت بین زن و شوهركه دائم و غیر محدود است، چون یك واحد را تشكیل مى‏دهند و هدف مشترك دارند و بیش از هر فرد دیگرى به یك دیگر نیازمندند

2. انس و آرامش

یكى از ویژگى‏ها و نیازهاى طبیعى انسان، انس و مودّت و الفت است. تنها زندگى كردن بسیار دشوار و دردناك است. انسان، به انسان دیگرى نیاز دارد كه امین ودرست‏كار و غم‏خوار و مهربان و راز نگه‏دار باشد تا با او انس بگیرد و درد دل كند ورازهایش را در میان بگذارد و از تسلیت‏ها و دلجویى‏ها و غم‏خوارى‏هایش بهره‏مند گردد و بدین وسیله آسودگى و آرامش خاطر پیدا كند. به دوست مخلص و مطمئنى نیاز داردتا مودت‏هاى خالصانه‏اش را نثار وى كند، و او هم از ایثارِ محبت نسبت به او دریغ نورزد.

بهترین فردى كه مى‏تواند این نیاز طبیعى را تأمین كند همسر است، چه زن باشد و چه شوهر. همه محبت‏ها و دوستى‏ها موقت و محدود مى‏باشند جز دوستى و محبت بین زن و شوهركه دائم و غیر محدود است، چون یك واحد را تشكیل مى‏دهند و هدف مشترك دارند و بیش از هر فرد دیگرى به یك دیگر نیازمندند.

آرامش و آسودگى كه در اثر ازدواج حاصل مى‏شود آن قدر مهم است كه خداوند متعال آن رایكى از آیات بزرگ خویش معرفى نموده و مى‏فرماید: «یكى از آیات الهى این است كه براى شما از جنس خودتان جفتى را بیافرید تا با اوانس بگیرید و آرامش بیابید و در بین شما دوستى و مهربانى قرار داد و در این امربراى افرادى كه اهل تفكر باشند آیات و نشانه‏هایى وجود دارد.»(1)

در این آیه، آسودگى و آرامش نفس بزرگ‏ترین نتیجه ازدواج معرفى شده است و واقعاًهم‏چنین است. درست است كه در ازدواج منافع دیگرى از جمله ارضاى غریزه جنسى وجوددارد، ولى بزرگ‏ترین و ارزنده‏ترین فایده، همان آرامش خاطر و آسودگى و دل گرمى است

كه براى زن و مرد در اثر ازدواج حاصل مى‏شود. به همین جهت مى‏توان گفت بهترین نعمتى كه نصیب انسان مى‏شود همسر شایسته است.  حضرت امام رضا علیه‏السلام فرمود: «بنده خدا به فایده‏اى دست نمى‏یابد كه بهتراز همسر شایسته باشد؛ همسرى كه وقتى او رامى‏بیند شادمانش گرداند و در غیابش ازنفس خود و مال او نگه دارى كند.(2)» عجله نکنید اگر هنوز شک دارید که دست به کار شوید، در مقالات بعد هم با ما باشید.

پی نوشت ها:

1. روم (30) آیه 21

2. وسائل الشیعه، ج 14، ص 22

فرآوری : ندا داودی

بخش کلوب ازدواج تبیان


منبع : کتاب جوان و همسر گزینی آیت الله امینی

مطالب مرتبط:

همان بهتر که ازدواج نکنی!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.