تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهم ترین و پر دغدغه ترین بخش طلاب موفق و تحصیل کرده در حجره، انتخاب فردی است که برای هم حجره ای شدن مناسب باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب هم حجره ای

هم حجره ای

یکی از مهم ترین و پر دغدغه ترین بخش طلاب موفق و تحصیل کرده در حجره، انتخاب فردی است که برای هم حجره ای شدن مناسب باشند.

حجره مانند خانه ای است که انسان با اعضای خانواده خود در آن زندگی می کند و  باید با کسی هم حجره بود و کسی را برای هم حجره بودن انتخاب کرد که از نظر سطح فرهنگ و درس و البته فکر و عقیده نزدیک هم باشند تا بتوانند با هماهنگی بهتری ادامه مسیر دهند و راحت تر به درس و بحث خویش بپردازند .

انتخاب درست هم حجره ای در زندگی و آینده یک طلبه نقش بسیار موثری دارد و طلبه میتواند با سکون درونی در حجره ساکن شود.

بهتر است در طول روز و شبها در حوزه ماند چرا که تجربه نشان داده است کسانی که همیشه در رفت و آمد بین حوزه و خانه هستند بمرور دچار مشکلاتی در درس و دیگر موارد میشوند.

آری یکی از مهم ترین و پر دغدغه ترین بخش طلاب موفق و تحصیل کرده در حجره، انتخاب فردی است که برای هم حجره ای شدن مناسب باشند، البته باید توجه داشت مناسب بودن هم حجره ای به خوب و بد بودن افراد ربطی ندارند و چه بسیار افرادی که خوب هستند امّا مناسب هم حجره ای شدن نمی باشند.

به بیان واضح و روشن مسأله انتخاب هم حجره ای آن قدر در زندگی طلبگی و شکل گیری منش، کردار و میزان موفقیت و... طلبه ها مۆثر است که خیلی ها در انتخاب هم حجره ای مناسب هیچ گونه تسامح و سهل انگاری به خرج نمی دهند و سعی می کنند افرادی را برای هم اتاقی انتخاب کنند که از لحاظ اخلاق، سلیقه، فکر و چیزهای دیگر با یکدیگر شباهت داشته باشند.

 هم حجره ای تأثیرات عمیقی در زندگی افراد می گذارند و در بسیار از موارد ارتباط و علقه دوران طلبگی با آنان می ماند و این رابطه تا آخر عمر استمرار دارد و مداومت پیدا می کند.

حتی اگر هر کدام از هم حجره ای ها  در جاهای مختلف و حتی به لحاظ مکانی دور از یکدیگر و در سطوح مختلف مدیریتی و ...مشغول خدمت و وظیفه گذاری باشند.

یکی از محسنات ایام حجره نشینی با افراد دیگر از جاهای مختلف و شهرهای متفاوت کشور این است که افراد و اعضای درون یک حجره با خرده فرهنگهای مختلف قومیت های متعدد آشنا می شوند و در مدت حجره نشینی از آداب و رسوم مردم و هموطنان جاهای مختلف خصوصا اخلاق عمومی و مسایل حساسیت برانگیز آشنا می شوند

و این روند آشنایی در بستر زمانی آرام و به صورت ناخودآگاه رخ خواهد داد و در خدمت رسانی آینده طلاب به هموطنان بسیار اثر گذار خواهد بود.

رابطه اعضای درون یک حجره آنقدر صمیمی و خوب است که  از بسیاری از جهات به رابطه اعضای خانواده شباهت بسیار دارد و تا بدانجا پیش می رود که  در بیماری و سختی پرستار هم میشوند،

در مشکلات مالی برای هم کم نمیگذارند، در حل مسائل علمی کمک کار هم هستند و در بسیاری از موارد هم حجره ای ها محرم اسرار و مشاور یکدیگرند.


منابع:

سایت حوزه علمیه بناب

مجله حاشیه

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه تبیان