تبیان، دستیار زندگی
یکی از شیرین ترین و ماندگارترین خاطر ه های دوران کم یا زیاد حجره نشینی، سفر ه های طلبگی است که هنگام صبح و ظهر و شب پهن می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفره های طلبگی

هم حجره ای

یکی از شیرین ترین و ماندگارترین خاطر ه های دوران کم یا زیاد حجره نشینی، سفر ه های طلبگی است که هنگام صبح و ظهر و شب پهن می شود.

یکی از شیرین ترین و ماندگارترین خاطر ه های دوران کم یا زیاد حجره نشینی، سفر ه های طلبگی است که هنگام صبح و ظهر و شب پهن می شود سفره هایی که با اندک ترین هزینه ممکن از بازار تهیه می شوند و هم حجره ای ها را دور هم جمع می کند تا  غذای ساده و بی آلایش را فارغ از هر گونه تجمل پرستی و تنوع غذایی صرف نمایند.

سفره هایی ساده و بی آلایش و بدور از هرگونه رنگ و لعاب و طرح و نقش و نگار و این بر خلاف سفره های امروزی است که هم گران قیمتند و هم دارای طر حهای متنوع و زیبایی می باشند .

 با حداقل پول تو جیبی می توان یک سفر ه چهار نفر زیبا داشت. از سفره بگذریم و به تعداد وعده های غذایی بپردازیم.

در حجرات، طلبه ها غالباً پس از اقامه نماز صبح به تدارک صبحانه می پردازند، طلبه ای برای خریدن نان گرم راهی نانوایی می شود تا در امور خیر بر دیگران پیشی بگیرد تا از نتایج و برکات دنیوی و اخروی انجام امور خیر عقب نماند و مصداق آیه شریفه السابقون السابقون اولئک المقربون باشند،

دیگری هم صبحانه را آماده می کند و پس از رسیدن هم حجره ای از نانوایی، هم حجره ای ها صبحانه را صرف کرده و راهی کلاس درس و آموختن علوم اسلامی می شوند، بعد از کلاس، همه به حجره هایشان باز می گردند و خودشان را برای نماز و ناهار آماده می کنند.

 پس از ادامه فریضه نماز ظهر و عصر به صورت گروهی در سالن غذاخوری ناهار را صرف می نمایند البته خیلی از مدارس این غذاخوری را ندارند و طلاب مجبور هستند

خودشان ناهار را تهیه نمایند بعد از صرف ناهار عده ای داوطلبانه یا به صورت برنامه ریزی شده ظرف ها را شسته و دیگری هم سفره را جمع کرده و در نهایت دستی به سر و صورت حجره می کشند و آن را تمیز می کنند تا اگر نان و برکت خدا به زمین ریخته شده باشد

به زیر دست و پا نرود بعد از ناهار قانون نانوشته ای اجرا می شود و آن هم ساعت سکوت است که معمولاً حدود نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد و هر کس می خواهد در این مدت به استراحت می پردازد تا برای شروع درس بعد از ظهر و شرکت در کلاس ها آمادگی کامل داشته باشد.

 عده ای هم به مطالعه می پردازند و عده ای دیگر هم به مباحثه دروس پرداخته تا با آمادگی کامل در درس حضور داشته باشند.

بعد از اتمام کلاسهای بعد از ظهر طلاب آماده اقامه نماز مغرب و عشا می شوند و پس از اقامه نماز شام صرف می شود و پس از آن مطالعه و مباحثه شروع می شود و این کار تا شروع ساعت خاموشی ادامه دارد.


منابع:

مجله حاشیه

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه تبیان