تبیان، دستیار زندگی
آیا باید برای رفع تحریمها مصالحه هسته ای کرد؟ آیا مشکلات اقتصادی فعلی همگی ناشی از تحریمهاست؟ راهبرد آینده نظام چیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقایان مسوول! از رهبری درس بگیرید

( درس هایی از سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالی )


آیا باید برای رفع تحریمها مصالحه هسته ای کرد؟ آیا مشکلات اقتصادی فعلی همگی ناشی از تحریمهاست؟ راهبرد آینده نظام چیست؟
مقام معظم رهبری در  سفر به خراسان شمالی

سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان خراسان شمالی  در یکی از مهمترین مقاطع تاریخ انقلاب اسلامی در حال انجام است. در شرایطی که بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه اوج گرفته است، دشمنی ها و فشارهای غربی ها بر ضد ایران  در چارچوب تحریمها شکل جدیدی به خود گرفته اند. در حالیکه در سالهای اخیر ملت ایران شاهد پیشرفتهای چشمگیر در حوزه فناوری و دانش بوده است، متاسفانه برخی شعارزدگی ها ، فعالیتهای بی برنامه و  باندبازی ها  و بی توجهی به نیازهای واقعی مردم چون اشتغال و تورم موجبات تلخی ذائقه  مردم را فراهم کرده است.

در این شرایط خطیر، رهبر معظم انقلاب اسلامی که سکانداری کشتی انقلاب و نظام را در دست دارند، مانند گذشته نقش خطیر و تاریخی  ولایت فقیه  در ایجاد تعادل و ثبات در بخشهای مختلف نظام و کشور را نشان دادند و در سخنرانی مهم خود در جمع مردم انقلابی بجنورد ، نکات مهم و قابل توجهی را خطاب به مردم و مسوولین بیان فرمودند.

رهبر معظم انقلاب: " مسئله تحریمها، مسئله جدیدی نیست و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است اما دشمنان تلاش دارند تا موضوع تحریمها را بزرگ نمایی كنند و متأسفانه برخی هم در داخل با آنها همزبان میشوند."

باید توجه داشت که این سخنان دارای برخی فرازهای راهبردی بوده که در تصمیم سازی های مسوولین کشور می بایست مد نظر قرار گیرد. به نظر می رسد با توجه به شرایط فعلی سیاسی کشور مسوولین و متصدیان قوه های مختلف با دقت به تجزیه و تحلیل این فرازها از سخنان رهبری بپردازند:

بزرگنمایی تحریمها و وادادگی ممنوع:

این روزها، سخن از قیمت دلار و طلا، بالا رفتن نرخها و مشکلات ناشی از تحریمهای ظالمانه غربی ها علیه ما بسیار به گوش می رسد. به نظر می رسد اگرچه بخشی از این مشکلات واقعی و نتیجه این تحریمهاست، اما بخش دیگر و جدی مسائل پیش آمده، ناشی از ایجاد فضای روانی رسانه های خارجی درباره تاثیر تحریمها و هم نوایی برخی رسانه ها و حتی مسوولین داخلی است. از ابتدای انقلاب اسلامی این تحریمها وجود داشته اند. در حال حاضر به نظر می رسد برخی مسوولین ضعف اجرایی و کاری خود را با بزرگنمایی مساله تحریمها توجیه می کنند. پذیرفتن ذهنی روی دادن شعب ابی طالب از سوی برخی مسوولین و ارسال سیگنالهای منفی به بازار و مردم نه تنها باعث به هم ریختن اقتصاد ملی می شود که تلاشهای مثبت مسوولین را برای دور زدن تحریمها را نیز خنثی می کند. به نظر می رسد برخی رسانه ها و مسوولین نمی بایست برای توجیه ضعف خود در مدیریت بازار و اقتصاد به درشت نمایی آثار و تبعات تحریمها بپردازند. در این راستا است که حضرت آیت الله خامنه ای می فرمایند :

" مسئله تحریمها، مسئله جدیدی نیست و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است اما دشمنان تلاش دارند تا موضوع تحریمها را بزرگ نمایی كنند و متأسفانه برخی هم در داخل با آنها همزبان میشوند."

مقام معظم رهبری در  سفر به خراسان شمالی

رفع تحریمها را به مصالحه اتمی مرتبط نکنید:

اخیرا برخی سیاسیون و مدیران اجرایی  و هم چنین رسانه های داخلی از لزوم ایجاد مصالحه با طرف غربی در زمینه هسته ای و دادن امتیاز برای رفع تحریمها سخن گفته اند. طرح راهبرد مذاکره مستقیم با آمریکا  از سوی مقامات قوه مجریه نیز در این چارچوب ارزیابی می گردد. در واقع این طیف با شباهت سازی مصالحه هسته ای با پذیرش قطع نامه 598 در پایان جنگ خواستار تن دادن به درخواستهای غربی ها هستند. اما واقعیت اینجاست که طرف غربی در مذاکرات بغداد و مسکو نشان داده حتی با ایجاد فرمولهای اعتماد ساز و برخی تعلیقهای داوطلبانه حاضر به رفع بخش موثری از تحریمها نیست و خواستها جدیدی را مطرح می کند. در واقع این تحریمها به جای مساله هسته ای ، قدرت ملی ایران به عنوان قدرت نوظهور منطقه ای را نشانه رفته و مصالحه هسته ای برای رفع این تحریمها موثر نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای: در قانون اساسی نقش مجلس، دولت، رئیس جمهور و قوه قضائیه مشخص شده است، بنابراین همه مسئولان باید به وظایف قانونی خود عمل كنند و با یكدیگر همدل، همراه و همزبان باشند

یک قدم عقب نشینی هسته ای طرف مقابل را یک قدم به جلو می آورد و خواستهای جدیدی را مطرح می کند. لذا ایشان می فرمایند:

"آمریكا و برخی كشورهای اروپایی، تلاش دارند تا این تحریمها را به دروغ به موضوع انرژی هسته ای مرتبط كنند در حالیكه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی كه تحریمها شروع شد، موضوع انرژی هسته ای به هیچ وجه وجود نداشت" . "آنها به دروغ می گویند كه اگر ملت ایران از انرژی هسته ای صرفنظر كند، تحریمها برداشته می شود درحالیكه علت اصلی اِعمال این تحریمهای غیر منطقی كه نوعی وحشیگری نیز به حساب می آید، بغض و كینه آنها از ملت ایران است."

مسوولین عزیز همدیگر را متهم نکنید!

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که در چند روز گذشته روی داد طرح برخی اتهامات و گلایه ها از تریبونهای در رسمی و در چشم رسانه های داخلی و خارجی علیه دیگران، فرافکنی و منزه نشان دادن خود بود. در شرایط فعلی کشور نیاز به آرامش، تعاون و همدلی دارد. قوا می بایست بر اساس وظایف مطرح در قانون اساسی عمل کنندو حد و حدود هر کدام نیز کاملا روشن است. بر این اساس رهبر فرزانه انقلاب وظیفه مسئولان را نیز حفظ اتحاد و همدلی، برنامه ریزی، رعایت حدود قانونی، مسئولیت شناسی و تقصیرها را به گردن هم نیانداختن ، دانستند و تأكید كردند: در قانون اساسی نقش مجلس، دولت، رئیس جمهور و قوه قضائیه مشخص شده است، بنابراین همه مسئولان باید به وظایف قانونی خود عمل كنند و با یكدیگر همدل، همراه و همزبان باشند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان كردند: به لطف خداوند كشور در این خصوص مشكلی ندارد زیرا مسئولان كشور اعم از روسای قوا و بدنه سه قوه، دلسوز و علاقمند به سرنوشت كشور هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته ممكن است اشتباهات یا خطاهایی هم وجود داشته باشد ولی همه این اشتباهات قابل جبران هستند.هر مسوولی می تواند اشتباه کند. پذیرش خطا مقدمه رفع خطاست:

مقام معظم رهبری: اجرای سیاست کنترل جمعیت در اوایل دهه هفتاد کار صحیحی بود اما ادامه آن از اواسط دهه هفتاد اشتباه بود و مسئولین کشور و از جمله رهبری در این اشتباه سهیم هستند و باید از خداوند طلب عفو کنند.

متاسفانه یکی از آسیبهای فرهنگ مدیریتی در کشور ما عدم پذیرش خطا از سوی مسوولین از سطوح عالی گرفته تا سطوح میانی و پایین است. پذیرش یک خطا در سیاستگذاری و یا اجرا نه تنها باعث پایین آمدن شان مدیر مربوطه نیست بلکه نشانگر مسوولیت پذیری و اهتمام او به حل مسائل مردم و نه حفظ جایگاه خود است. پذیرش خطا در سیاستگذاری و یا اجرا از سوی مسوولین اولین گام برای حل آن مشکل است. به نظر می رسد حضرت آیت الله خامنه ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی با طرح موضوع اشتباه بودن سیاست تنظیم خانواده در دهه هفتاد درسی بزرگ به تمام سران قوا،مسوولین کشوری و مدیران در سطوح مختلف دادند.  ایشان بار دیگر تأکید کردند یکی از خطاهایی که در اواسط دهه هفتاد انجام شد، ادامه سیاست کنترل جمعیت بود که این اشتباه باید جبران شود زیرا نسل جوان، عامل اصلی پیش روندگی کشور است.

مقام معظم رهبری در  سفر به خراسان شمالی

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته اجرای سیاست کنترل جمعیت در اوایل دهه هفتاد کار صحیحی بود اما ادامه آن از اواسط دهه هفتاد اشتباه بود و مسئولین کشور و از جمله رهبری در این اشتباه سهیم هستند و باید از خداوند طلب عفو کنند.

در واقع بیان این نکته از سوی رهبر معظم انقلاب که حتی عالی ترین سطوح نظام از خطا در سیاستگذاری و اجرا مصون نیستند ، درسی بزرگ به برخی مسوولین است که تمام سیاستها و انتخابهای خود را مطلق ندانند و در صورت لزوم می بایست آن بیان شده و به تصحیح آن اقدام شود.

یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان