تبیان، دستیار زندگی
در حالی که محمد بنا تاکید کرده است حاضر نیست با فدراسیون تحت مدیریت حجت الله خطیب کار کند، وزارت ورزش در دو راهی پیروی از خواسته رئیس جمهور مبنی بر حفظ محمد بنا و حمایت از خطیب در فدراسیون کشتی گرفتار شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزارت ورزش بر سر دوراهی


در حالی که محمد بنا تاکید کرده است حاضر نیست با فدراسیون تحت مدیریت حجت الله خطیب کار کند، وزارت ورزش در دو راهی پیروی از خواسته رئیس جمهور مبنی بر حفظ محمد بنا و حمایت از خطیب در فدراسیون کشتی گرفتار شده است.


در حالیکه مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون کشتی، پایان خوشی بر داستان بازگشت محمد بنا به تیم ملی نوشته بودند و وعده شفاهی او به رئیس جمهور مبنی بر بازگشت را لازم الاجرا می‌دانستند،آقای خاص کشتی ایران تمام این معادلات را برهم زد و وزارت ورزش و فدراسیون کشتی را با چالشی تازه روبه‌رو کرد.

محمد بنا و احمدی نژاد

رویایی که زود به پایان رسید

پس از بازگشت محمد بنا و تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان از المپیک لندن به فرودگاه امام خمینی (ره) تمام نگاه‌ها به آقای خاص کشتی دوخته شده بود تا در خصوص ماندن یا رفتن بگوید. محمد بنا که زمزمه رفتنش را از همان اواسط اردوهای آماده سازی فرنگی کاران المپیکی سر داده بود با چهره‌ای خندان در میان استقبال بی نظیر مردم ورزش‌دوست فرودگاه را ترک کرد و اعلام تصمیم نهایی را به بعد از سفر به دبی و ملاقات به خانواده‌اش موکول کرد.

محمد بنا به دبی رفت و برگشت اما بلاتکلیفی کشتی فرنگی و بی خبری از تصمیم همکاری مجدد او با فدراسیون همچنان ادامه داشت. سرانجام این انتظار در مراسم اهدای جوایز به قهرمانان و مدال‌‎آوران المپیکی به پایان رسید و محمد بنا به درخواست و دعوت شخص رئیس جمهور لبیک گفت و وعده داد تا دوباره سکان هدایت تیم ملی کشتی فرنگی ایران را در دست گیرد.

بنا در این مراسم در پاسخ به درخواست احمدی‌نژاد مبنی بر بازگشت به عرصه ملی، دستان خود را روی چشم قرار داد و این درخواست را به نشانه تایید پذیرفت. این همان لحظه‌ای بود که وزیر ورزش و حجت الله خطیب نفس راحتی کشیدند و به ظاهر از استرس ماندن یا رفتن محمد بنا خلاصی یافتند!

آیا او محکوم به بازگشت است

پس از این مراسم همه چیز به ظاهر آرام بود و وزارت ورزش و فدراسیون کشتی با توجه به وعده محمد بنا به رئیس جمهور، او را محکوم به بازگشت می‌دانستند! رسانه‌ها نیز در این مدت هر بار به سراغ مسئولان فدراسیون کشتی رفتند با اظهارات خوشبینانه و تظاهر به اقتدار آنان روبه‌رو شدند که نشان از یک پیروزی مقتدرانه داشت اما استراحت موقت محمد بنا رفته رفته طولانی شد و سکوت معنادار او موجی از نگرانی در بدنه فدراسیون کشتی به وجود آورد، به طوری که از پشت در هر کدام از اتاق‌های فدراسیون کشتی این نجوا به گوش می‌رسید که انگار این بار تصمیم بنا جدی است و او قصد بازگشت ندارد!

بنا در این مراسم در پاسخ به درخواست احمدی‌نژاد مبنی بر بازگشت به عرصه ملی، دستان خود را روی چشم قرار داد و این درخواست را به نشانه تایید پذیرفت. این همان لحظه‌ای بود که وزیر ورزش و حجت الله خطیب نفس راحتی کشیدند و به ظاهر از استرس ماندن یا رفتن محمد بنا خلاصی یافتند!

به هر حال خوشبینی خطیب و مشاورانش ادامه داشت و آنان همچنان محمد بنا را محکوم به بازگشت می‌دانستند تا اینکه این مربی بزرگ و اسطوره‌ای با اظهارات اخیرش در مراسم تجلیل از ورزشکاران پارالمپیکی، تمام تفکرات سرپرست فدراسیون کشتی را بر باد داد.

تا خطیب باشد برنمی‌گردم!

محمد بنا در این مراسم که صبح روز پنجشنبه هفته گذشته با حضور رئیس جمهور و ملی پوشان پارالمپیکی برگزار شد، آب پاکی را روی دست مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون کشتی ریخت و بدون تعارف حرف دلش را زد!

محمد بنا پس از دریافت نشان درجه یک شجاعت از دست رئیس جمهور صراحتا اعلام کرد: " خطیب فرد خوبی است اما مدیریت ضعیفی دارد. من نمی‌توانم با این شرایط با فدراسیون کشتی کار کنم و ترجیح می‌دهم نباشم." این اظهارات همچون بمب، تمام آرزوها و ساخته‌های ذهنی آقایان را ویران کرد و به واقع آنان را با چالش تازه‌ای روبه‌رو ساخت.

بنا در حاشیه این مراسم مقابل خبرنگاران حاضر شد و ناگفته‌های زیادی را بر زبان آورد: "فدراسیون کشتی تظاهر می‌کند همه چیز آرام و خوب است اما به واقع این چنین نیست. عدم همکاری من یک خط و نشان شخصی نیست، چون من هیچ چیز را برای خودم نمی‌خواهم. بارها گفته‌ام تا شرایط برای کار فراهم نباشد باز نمی‌گردم، چون مردم از من انتظار قهرمانی و موفقیت دارند و رسیدن به این خواسته‌ها نیز با امکانات و شرایط کنونی غیرممکن است".

محمد بنا

بنا در طول صحبت‌هایش به مسائل مختلفی نظیر بی‌برنامگی در برگزاری لیگ و بلاتکلیفی کشتی فرنگی اشاره کرد اما از همه مهمتر پاسخی بود که در خصوص وعده‌اش به رئیس جمهور داد: "من وعده دادم که می‌آیم اما باید دید که آیا شرایط و امکانات برای همکاری مجدد من فراهم است یا نه؟ من عاشق ایران هستم و تمام شایعات مبنی بر همکاری با کشورهای دیگر را تکذیب می‌کنم. ما در کشتی المپیک چه آزاد و چه فرنگی 6 مدال کسب کردیم. این نشان می‌دهد برای رشد باید برنامه‌ریزی داشت اما فدراسیون کشتی برنامه و مدیریت ندارد و بنابراین من دیگر سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نیستم".

مهره سوخته وزارت ورزش

محمدبنا در اظهارات اخیر خود بارها به ناتوانی خطیب در اداره امور کشتی اشاره کرد و به طور مستقیم گفت تا او در فدراسیون کشتی باشد بازنخواهد گشت. این گفته‌ها در حالی عنوان شد که شخص محمدعباسی، وزیر ورزش و دیگر همکارانش در وزارت ورزش تاکید و اصرار زیادی بر کسب موفقیت خطیب در مجمع انتخابات و همچنین ابقای او در راس امور فدراسیون کشتی دارند.

از سویی دیگر دکتر احمدی‌نژاد نیز بارها بر ماندن گزینه مورد تایید و وثوق خود یعنی محمد بنا تاکید کرده ولی محمد بنا هم با توجه به وضعیت کنونی با فدراسیون خطیب همکاری نمی‌کند! بدین ترتیب وزارت ورزش باید از بین گزینه دلخواه رئیس جمهور و گزینه مورد تایید خود، یکی را انتخاب کند که شاید بتوان از هم اکنون حدس زد که تصمیم نهایی چیست!

به هر حال وزارت ورزش یا باید دست از حمایت بی چون و چرای خود از حجت الله خطیب بردارد و یا اینکه بدون توجه به نظر رئیس جمهور قید محمد بنا را بزند و راه خود را ادامه دهد!

توپ را به زمین خادم انداختند!

زمانی که این اتفاقات باعث ایجاد شک وشبه زیادی پیرامون حضور محمد بنا و یا ابقای خطیب در راس امور فدراسیون کشتی شده بود، سرپرست موقت فدراسیون با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درصدد تلطیف فضای حاکم برآمد که با بدشانسی، کار را از آنچه که بود بدتر کرد!

محمدبنا در اظهارات اخیر خود بارها به ناتوانی خطیب در اداره امور کشتی اشاره کرد و به طور مستقیم گفت تا او در فدراسیون کشتی باشد بازنخواهد گشت. این گفته‌ها در حالی عنوان شد که شخص محمدعباسی، وزیر ورزش و دیگر همکارانش در وزارت ورزش تاکید و اصرار زیادی بر کسب موفقیت خطیب در مجمع انتخابات و همچنین ابقای او در راس امور فدراسیون کشتی دارند

حجت الله خطیب عصر روز جمعه با حضور در استودیوی شبکه خبر در پاسخ به این سئوال که وضعیت محمدبنا به کجا رسید گفت:" من در این رابطه هیچ مسئولیتی ندارم و رسول خادم به عنوان مدیرفنی تیم‌های ملی مسئول مذاکره با محمد بنا و بازگرداندن اوست!" البته خطیب در این گفتگوی تلویزیونی نشان داد که هنوز از تفکر بازگشت محمد بنا بیرون نیامده، چرا که همچنان معتقد بود بنا در شرایط خستگی به گلایه از این وضعیت پرداخته و مطمئنا او با توجه به دستور رئیس جمهور به کشتی باز خواهد گشت!

به هر حال وضعیت متولیان وزارت ورزش و فدراسیون کشتی با توجه به داستان بازگشت محمد بنا به عرصه کشتی وارد فاز تازه ای شده و مطمئنا طی روزهای آتی ابعاد گسترده تری خواهد یافت، چرا که جدا از تمامی مسایل حاشیه‌ای ورزش ایران، باید منتظر ماند و دید که آیا گزینه مورد تایید شخص رئیس جمهور پیروز این مجادله می‌شود یا اینکه وزارت ورزش با نشاندن گزینه مورد تایید خود بر صندلی ریاست فدراسیون کشتی، برنده این منازعه خواهد شد.

بخش ورزشی تبیان

منبع:مهر