تبیان، دستیار زندگی
«دعوتید به صرف عشق» عبارتی آشنا که بارها آن را در دعوتنامه‌های جشن عروسی مرور کرده اید، این بار هم دعوتید اما نه به صرف عشق، به صرف جدایی!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری «جشن طلاق»در تهران!


«دعوتید به صرف عشق» عبارتی آشنا که بارها آن را در دعوتنامه‌های جشن عروسی مرور کرده اید، این بار هم دعوتید اما نه به صرف عشق، به صرف جدایی!

تلفن زنگ می خورد. از طرف یکی از زوج های جوان فامیل، دعوت به مهمانی در تالار پر طمطراق پایتخت می شوی. با خوشحالی از علت برپایی این سور به ظاهر، پر رنگ و لعاب می پرسی که جوابت را به طاق بالای سرت، حواله می کنند که «سورپرایزه! تشریف بیاورید متوجه می شوید.»

طلاق

شب موعود از راه می رسد. لباس های پلوخوری ات را به تن می کنی و شاد و سرخوش، راه شمال شهر را پیش می گیری تا به مقصد برسی. همه هستند از بزرگان فامیل گرفته تا دوست و آشنای زوج جوان. حس کنجکاوی ات بیشتر گل می کند و این در و آن در می زنی تا یکی بگوید اینجا چه خبر است.

شام را که می خوری، عروس و داماد میزبان که تازه 2 سال از زندگی شان گذشته،میکروفون به دست می آیند، همه گوشهایشان، تیز می شود و چشمهایشان از حدقه بیرون می زند. انتظارها به سر می آید و آنها با افتخار می گویند:«از این به بعد ما دیگه با هم زندگی نمی کنیم و کاملاً توافقی از هم جدا شدیم از حضور تک تک شما در جشن طلاقمون ممنونیم.»

هاج و واج می مانی که این دیگر چه مدلی است و الآن باید بخندی یا گریه کنی!

برپایی جشن برای منفورترین حلال خدا؟!

پس از این که موضوع مربوط به طلاق توافقی به عنوان امری مذموم در میان مردم رایج شد این موضوع آسیب های متعدد و مختلفی را برای جامعه ایجاد کرده است واین روزها مردم در جامعه شاهد بروز موضوع جدیدی با عنوان برگزاری جشن به مناسبت طلاق هستندو این جشن به دلیل فرار از مسئولیت ها در میان افراد برگزار می شود،و  مسائلی مربوط به جنبه های خواستگاری و روابط نامشروع در میان دختران و پسران به عنوان ریشه و دلیل اصلی این موضوع به شمار می رود.

از طلاق مرد و زنی که با هم ازدواج کرده اند در دین اسلام به عنوان«منفورترین حلال» یاد می شود و بارها در آیات و روایات تأکید شده است که از این واقعه، عرش الهی می‌لرزد. اما چه اتفاقی در جامعه رخ داده است که عده ای برای انجام طلاق، جشن به پا می کنند؟

از طلاق مرد و زنی که با هم ازدواج کرده اند در دین اسلام به عنوان«منفورترین حلال» یاد می شود و بارها در آیات و روایات تأکید شده است که از این واقعه، عرش الهی می‌لرزد. اما چه اتفاقی در جامعه رخ داده است که عده ای برای انجام طلاق، جشن به پا می کنند؟

اگر مسئولان به صورت جدی با این موضوع برخورد نکنند باعث پدید آمدن یک ناهنجاری و ضد ارزش در جامعه و بی تفاوتی نسبت به آن سبب عادی شدن آن در میان مردم می شود.

البته ناگفته نماند که قطعاً این نوع از جشن در بین قشری از جامعه که برای برپایی جشن ازدواج هم دست به دامان وام و قسط های طولانی مدت می شوند جایگاهی ندارد.

طلاق

شادی مصنوعی

در اصل برپایی چنین جشن‌هایی به معنای درك صحیح از شرایط و آن‌گونه كه برخی مدعی‌ هستند، شادی به‌خاطر یك شروع دیگر در زندگی‌شان به حساب می‌آید. بلكه آنها به انسان‌های افسرده تبدیل شده‌اند و فقط تظاهر به شاد بودن می‌كنند.

در فرهنگ و دین ما همواره ازدواج موجب ارتقای پایگاه اجتماعی بود و طلاق امری مذموم و به عنوان آخرین راهكار برشمرده می‌شد ولی متاسفانه امروزه برخی الگوهای غربی علاوه بر مسائل مختلف زندگی در طلاق‌ها نیز پدیدار شده است، از جمله گرفتن جشن طلاق همچون مراسم عقد و عروسی كه این الگوبرداری محض از طلاق در برخی كشورهای غربی است.

اجازه ندهید بدعت در جامعه جا باز ‌كند

به گفته«مجید ابهری»، پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی و جامعه شناس،« علت بروز برخی از بدعت‌ها در جامعه این است كه بعضی اوقات شاهد ظهور برخی مراسم در جامعه هستیم كه بسیار تاسف بر‌انگیز است، به عنوان مثال زوجین پس از طلاق رسمی جشنی را مثل جشن عروسی برگزار می‌كنند كه همراه با شام و موزیك و امثال این اتفاق‌ها است.

البته بر اساس تحقیقاتی كه در این زمینه انجام شده است در هیچ جای دنیا مراسم جشن طلاق وجود ندارد و این بدعتی است كه در جامعه ما در حال رخ دادن است و اگر جلوی آن گرفته نشود تبدیل به یك مد و رسم می‌شود». این رفتارشناس از مسئولان و رسانه‌ها تقاضا می‌كند كه با اطلاع‌رسانی به بیان ابعاد زشت این بدعت بپردازند و اجازه ندهند یك رسم غلط و صد درصد انحرافی در جامعه جا باز كند. آن هم به این دلیل كه جدایی دو انسان، شكست عاطفی و ویرانی كاشانه انسان‌ها طبق فطرت انسانی نیاز به همدردی دارد نه جشن و پایكوبی.

اگر این افراد حاضر شوند پس از طلاق، آزمایش افسردگی از آنها گرفته شود بیش‌تر آنها افسردگی شدید دارند و آنها برای این‌كه می‌خواهند نهیب و طعنه وجدان شان را آرام كنند دست به این شادی‌های تصنعی و كاذب می‌زنند

جشنی برای آغاز مشكلات

زن و مردی که  جدا می شوند در واقع  می‌خواهند به خود و دیگران بفهمانند كه هیچ اتفاق بدی رخ نداده و همه از این اتفاق خوشحال هستند و این آغازی دیگر است كه باید جشن گرفته شود ولی واقعیت این نیست و آنها در درون خود شكست خورده و غمگین هستند و برگزاری چنین مراسمی دردی از آنها دوا می‌كند و خانواده آنها از صبح روز بعد، تازه با مشكلات روبه‌رو می‌شوند.

این اتفاقات ممكن است در بین برخی از خانواده‌های اعیانی و اشرافی جامعه رخ دهد كه در كل جهان‌بینی و نگاهشان به زندگی مادی است و به دنبال لذت جویی‌های آنی هستند.

در بین این خانواده‌ها قبح طلاق ریخته شده است و ازدواج را مثل یك داد و ستد می‌بینند، مثل خودرویی كه یك روز می‌خرند و روز بعد آن را می‌فروشند.

اگر این افراد حاضر شوند پس از طلاق، آزمایش افسردگی از آنها گرفته شود بیش‌تر آنها افسردگی شدید دارند و آنها برای این‌كه می‌خواهند نهیب و طعنه وجدان شان را آرام كنند دست به این شادی‌های تصنعی و كاذب می‌زنند.

دوستی دختر و پسر-طلاق

زنگ خطری برای کشور

هرچند که هنوز هم وطنان زیادی درباره برپایی جشن های طلاق چیزی نمی دانند ولی ظاهراً سرعت اشاعه آن به گونه ای بوده که به دیگر استان ها نیز رسیده و موجبات نگرانی مسئولان آن استان ها را برانگیخته است.

امروزه آمارهای طلاق به صورت چشم گیری افزایش یافته و افراد مطلقه سالیان سال به صورت مجرد زندگی می کنند که این موضوع آسیبی برای جامعه است.

در صورتی که با برگزاری جشن به مناسبت طلاق در کشور برخورد نشود، ناهنجاری های غربی به سرعت در جامعه رشد می یابد و زنگ خطر این موضوع باید برای مردم و مسئولان به صدا درآید و برخورد نشدن با آن آسیب های بسیاری را برای جامعه دربر دارد.

انتظار می رود مسئولان علاوه بر چاره جویی برای معضلات پیامد طلاق در جامعه، فکر و تدبیری هم برای بدعت های بیماری که در این زمینه در جامعه، در حال شکل گیری است و قابلیت مسری شدن هم دارند، داشته باشند.

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- ملت / 2- خبرگزاری فارس / 3-ایسنا

مطالب مرتبط

خرافه های زنجیره ای شانس می‌آورد!؟

جایی که هیچ چیز خصوصی نیست

تجاوز به عنف هم جرم،هم بیماری