تبیان، دستیار زندگی
قیمت لوازم خانگی از ابتدای سال تاکنون حدود ۵۰ درصد گران شده و حتی برخی از همکاران ما می‌گویند درصورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند قصد دارند اجناس خود را در روزهای آینده بالاتر از قیمت‌های کنونی عرضه کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در بازار لوازم خانگی چه خبر است؟


قیمت لوازم خانگی از ابتدای سال تاکنون حدود 50 درصد گران شده و حتی برخی از همکاران ما می‌گویند درصورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند قصد دارند اجناس خود را در روزهای آینده بالاتر از قیمت‌های کنونی عرضه کنند.


لوازم خانگی

وقتی قیمت ارز وطلا در بازار بصورت سرسام آوری افزایش پیدا می کند قیمت بسیاری از محصولات دیگر در کشور هم تحت تاثیر این افزایش بالا می رود که در این میان قیمت لوازم خانگی به دلیل وابستگی شدید این بخش به ارز خارجی، نوسانات زیادی را هم شاهد است.

معلوم نیست دربازار چه خبر است! قیمت‌ها اگر نگوییم لحظه به لحظه اما روزانه تغییر می‌کند، فروشنده هم به خریدار می‌گوید اگر امروز جنس را نخری روز بعد باید با فاکتور جدید اجناس را خریداری کنی...، عده ای هم اجناس و کالاهای خود را احتکار کرده و نمی‌فروشند به امید اینکه کالایشان را در روزهای آینده بافاکتورهای جدید و البته گران‌تر از روزهای قبل بفروشند.

البته در این میان کم نیستند فروشندگانی که از آشفته بازار ارز نهایت سوء استفاده را کرده و مردم را به سلاخی گرانفروشی های خود می برند. مردمی که امروز برای تهیه جهیزیه دختر دم بختشان باید هر چه دارند بدهند و چند وام هم بگیرند تا بتوانند حداقل جهیزیه ای آبرومند تهیه کنند

گزارش ها حکایت از نابسامانی قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی و نبود نظارت و کنترل قیمت‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و به نظر می‌رسد اگر این رویه به همین شکل ادامه داشته باشد همان طور که تاکنون فقط مصرف‌کنندگان و قشر ضعیف جامعه آسیب دیده‌اند این آسیب به قشر های بالاتر می رسد و توزیع‌کنندگان خرد لوازم خانگی نیز اقدام به تغییر شغل می کنند و نظام توزیع این کالاها با آسیب جدی مواجه می شود.

وقتی قیمت ارز وطلا در بازار بصورت سرسام آوری افزایش پیدا می کند قیمت بسیاری از محصولات دیگر  هم بالا می رود که در این میان قیمت لوازم خانگی به دلیل وابستگی شدید این بخش به ارز خارجی، نوسانات زیادی را هم شاهد است

رییس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی سوء استفاده برخی فروشندگان لوازم خانگی را تایید کرد و گفت: تا دلار تثبیت نشود بازار لوازم خانگی کنترل نمی شود. محمد طحان‌پور در خصوص نبود کنترل بازار لوازم خانگی و افزایش روزانه قیمت‌ها اظهار داشت: برخی از همکاران ما از وضعیت به وجود آمده در خصوص نوسانات نرخ ارز سوء استفاده می‌کنند. وی در واکنش به این سۆال که برخی فروشندگان اعلام کرده‌اند که شرکت‌های لوازم‌خانگی از عرضه برخی کالاها خودداری می‌کنند گفت: فروشندگان برای احتکار کالا و سوء استفاده از وضعیت به وجود آمده تقاضای خود را 10 برابر کرده‌اند، کاملا طبیعی است که برخی کارخانه ها نتوانند تقاضای خارج از عرف را پوشش دهند. رییس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی اظهار داشت

وی افزود: دولت نمی‌تواند نرخ ارز را کنترل کند لذا بازار به هم ریخته است. طحان‌پور گفت: وقتی فروشنده‌ای کالایی را 2 میلیون تومان می‌فروشد ولی باید به قیمت 2 میلیون و 200 هزار تومان بخرد با چه انگیزه‌ای باید به کار خود ادامه دهد. وی مدعی شد: بیشتر تخلف هایی که در واحدهای صنفی رخ می‌دهد مربوط به واحدهای بدون پروانه کسب است.

اصول نگهداری از لوازم برقی

رییس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی در واکنش به این سۆال که مگر می‌شود همه فروشندگان امین‌حضور بدون پروانه کسب باشند در حالی که در مراجعه به این واحدهای صنفی همه آنها اعلام می‌کردند که اگر امروز بخرید بهتر از فرداست چون فردا گران‌تر می‌شود، اظهار داشت: برخی از همکاران ما سوء استفاده می‌کنند و می‌خواهند کالای خود را بفروشند و یا از وضعیت آشفته بازار استفاده می‌کنند تا برخی کالاهایی که خدمات پس از فروش ندارند به فروش برسانند. وی افزود: هر وقت دولت نرخ ارز را توانست ثابت نگه‌دارد ما هم بازار را کنترل می‌کنیم.

طحان‌پور گفت: تولیدکنندگان داخلی از ابتدای سال جاری محصولات خود را تا 45 درصد افزایش دادند و قیمت کالاهای وارداتی تا بیست و پنج درصد افزایش داشته است ضمن اینکه برخی از تولیدکنندگان داخلی و یا دولتی اقدام به عرضه کالا در بازار نمی‌کنند

وی در ادامه اضافه کرد: قیمت لوازم خانگی از ابتدای سال تاکنون حدود 50 درصد گران شده و حتی برخی از همکاران ما می‌گویند درصورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند قصد دارند اجناس خود را در روزهای آینده بالاتر از قیمت‌های کنونی عرضه کنند. مشاهدات نشان می‌دهد نابه‌سامانی در بازار لوازم خانگی هم اکنون به اوج خود رسیده به گونه‌ای که حتی برخی فروشندگان از فروش اجناسشان خودداری می‌کنند.

فروشندگان برای احتکار کالا و سوء استفاده از وضعیت به وجود آمده تقاضای خود را 10 برابر کرده‌اند، کاملا طبیعی است که برخی کارخانه ها نتوانند تقاضای خارج از عرف را پوشش دهند

لوازم خانگی

تقوی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید: تمام مغازه‌ها باید اجناس خود را بفروشند و بازار هم اکنون با هیچ کمبود کالایی مواجه نیست. لذا به شدت با احتکار کنندگان برخورد می‎کنیم و از مردم نیز می‌خواهیم تا گزارش تخلفات را با شماره تلفن 124 به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه دهند.

وی همچنین اضافه می‌کند: دولت هیچ مجوزی برای افزایش قیمت‌ها به تولیدکنندگان و فروشندگان نداده است و ما هم اکنون پیگیر این مساله هستیم

از سوی دیگر معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اثرات تحریم و افزایش نرخ ارز را علت اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار اعلام كرد. حسن رادمرد  با بیان این‌كه برخی مواد اولیه تولید لوازم خانگی داخلی وارداتی هستند، گفت: با وجود این‌كه تولید داخل نباید چندان تحت تاثیر مسائل خارجی قرار گیرد، اما به دلیل این‌كه واردات مواداولیه با مشكلاتی روبه‌رو شده، روی قیمت تمام شده محصولات تولید داخل نیز تاثیر گذاشته است.

وی افزود: از سوی دیگر نرخ ارز نیز افزایش یافته و به جز اولویت‌های اول و دوم كه مربوط به كالاهای اساسی است، سایر مواد باید با ارز غیر مرجع وارد شود.

رادمرد با بیان این‌كه نرخ ارز آزاد هم‌اكنون به حدود دوبرابر نرخ مرجع رسیده است، گفت: طبیعی است پیش از این كالاهایی كه با نرخ ارز یكسان وارد می‌شدند، باید هم‌اكنون با نرخ ارز دو برابر به كشور وارد شوند كه همین اتفاق می‌تواند افزایش قیمت را ایجاد كند.

این اظهارات از سوی مقامات دولتی در حالی مطرح می‌شود که روند افزایشی قیمت محصولات لوازم خانگی روزانه در حال تغییر است به گونه‌ای که برخی همان طور که ذکر شد، از مغازه‌داران اصلا اجناس داخل مغازه‌هایشان را تا اطلاع ثانوی نمی‌فروشند!

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع:

همشهری آنلاین

افکار نیوز

تیترآنلاین