تبیان، دستیار زندگی
نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: طرح اولیه نام‌گذاری روز ۶ دی ماه به عنوان روز سند رسمی در سال ۶۵ ارائه شد اما بعد از ۲۶ سال امسال این نام‌گذاری صورت خواهد گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نام‌گذاری روز اسناد رسمی بعد از گذشت 26 سال از ارائه طرح اولیه


نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: طرح اولیه نام‌گذاری روز 6 دی ماه به عنوان روز سند رسمی در سال 65 ارائه شد اما بعد از 26 سال امسال این نام‌گذاری صورت خواهد گرفت.

مسلم آقاصفری نایب رئیس کانون سردفتران در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس گفت: دویست و هشتاد و دومین روز سال که روز 6دی است؛ برای کانون سردفتران و دفتریاران و دفاتر اسناد‌رسمی به‌عنوان دیرپاترین نهاد بخش خصوصی-حاکمیتی یادآور دویست و هشتاد و دومین آیه از سوره مبارکه بقره(آیه مُداینه) است. نام‌گذاری روزی در تقویم؛ یعنی اینکه در هرسال لااقل یک بار به یاد اهمیت آن مناسبت باشیم.

سازمان ثبت- مجلس- کانون سردفتران

وی ادامه داد: با همین اندیشه بود که حدود 26 سال پیش مرحوم ‌هادی مدرس سبزواری سردفتر اسناد رسمی با الهام از شماره آیه مُداینه (282) از سوره مبارکه بقره گفت که چه خوب است دویست و هشتاد و دومین روز از سال را به احترام دویست و هشتاد و دومین آیه از سوره بقره به نام کاتبین بالعدل نامگذاری کنیم که عمر عزیزش به اجرایی شدن این فکر کفایت نکرد.

برگزاری همایش 26 سال بعد از ارائه طرح اولیه

آقاصفری تصریح کرد: با یادآوری اندیشه مرحوم ‌هادی مدرس سبزواری و الهام از آیه مداینه (282) از سوره مبارکه بقره، بنده در سال 1365 این طرح را پیشنهاد داده و پوستری هم در همان زمان با الهام از آیه مُداینه و لفظ «کاتب بالعدل» سفارش دادم که پس از اجرا توسط یکی از گرافیست‌های به نام طراحی و چاپ و در سطح دفاتر تهران و بعضی استان‌ها نیز توزیع شد.

نایب رئیس کانون سردفتران گفت: اما این فکر، آن زمان مورد استقبال مسئولان سازمان ثبت و کانون قرار نگرفت و حتی بسیاری، به آن با نظر سُخره نگریستند. اما تصور می‌کنم که کاتبین بالعدل که بیش از 1400 سال، علَم پاسداشت از عدالت در دارا شدن را برافراشته نگه داشته‌اند، سزاوار آن باشند که روزی به نامشان برای به یادماندن عدالت داد و ستد، نامگذاری شود. و امسال انشاءالله این آرزوی 27 ساله به وقوع خواهد پیوست.

آقاصفری خاطر نشان کرد:‌ 6دی‌ماه امسال، کانون با همراهی و سعی تمامی دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور و همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن تأسی به کلام‌الله مجید و در پاسخ به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری که «هیچ چیزى از قانون بالاتر و عزیزتر نیست» با برگزاری نخستین همایش «نقش و جایگاه سند رسمی در نظم حقوقی» با رویکرد «توسعه ثبت رسمی-ارتقاء نظم حقوقی» تلاش وافر خواهد کرد تا این روزِ تقویمی را گرامی دارد و این آرزوی نزدیک به سی ساله خانواده دفاتر اسناد رسمی را جامه‌عمل بپوشاند و زمینه ای فرهنگی بیافریند برای پاسداشت حریم و حرمت «کاتب بالعدل» و «سردفتر» و «سند رسمی».

کانون سردفتران و دفتریاران به عنوان نماینده یکی از بزرگترین مجموعه‌های حقوقی فعال در حوزه تنظیم سندرسمی است و این همایش در همین راستا با تاکید بر نقش موثر سند‌رسمی در بهداشت قضایی، قضازدایی و کاهش دعاوی محاکم قضایی و نظام بخشی تعاملات اجتماعی و صیانت از حقوق مردم برگزار خواهدشد

وی گفت:‌ تاکید بر دارا شدن عادلانه و انجام معاملات به عدل وعقل ودرج آن در جائی برای استناد ونوشتن سند توسط کاتبی بالعدل آنقدر مهم بوده است که خداوند متعال در قرآن کریم، طولانی ترین آیه کتاب آسمانی را که آیه 282 سوره بقره(آیه مُداینه) است به این موضوع اختصاص داده است. حال آیا بهتر نیست که یک روز در سال این تاکید خداوندی در رعایت عدل در دارا شدن را و نگارندگان این کتابت عادلانه را آنگونه که در آیه مداینه(282بقره) از آن نام رفته به یاد آوریم و بیاندیشیم و بکاویم راه های دیگر برقراری این عدالت لازم و واجب را؟

تاکید بر نقش موثر سند‌رسمی در بهداشت قضایی

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: کانون سردفتران و دفتریاران به عنوان نماینده یکی از بزرگترین مجموعه‌های حقوقی فعال در حوزه تنظیم سندرسمی است و این همایش در همین راستا با تاکید بر نقش موثر سند‌رسمی در بهداشت قضایی، قضازدایی و کاهش دعاوی محاکم قضایی و نظام بخشی تعاملات اجتماعی و صیانت از حقوق مردم برگزار خواهدشد.

آقا صفری

وی گفت: ‌تلاش به‌منظور بسترسازی جهت تبادل تجربیات و پژوهش‌های علمی و کاربردی محققان و پژوهشگران، حقوقدانان، سردفتران، وکلا، قضات و به‌طور کلی جامعه فقهی و حقوقی کشور با محوریت بررسی و تبیین جایگاه و نقش سندرسمی در نظم حقوقی؛ نگاهی به سیر تطور و تکامل تاریخی سندرسمی؛ بررسی قابلیت‌ها، چالش‌ها، کاستی‌ها و نواقص موجود؛ موانع شکوفایی توانمندی‌های سندرسمی؛ تدوین اولویت‌ها، ضرورت‌ها و نیازها با رویکرد بسترسازی مناسب در زمینه فعال‌سازی ظرفیت‌های قانونی مسکوت گذارده شده حوزه سندرسمی؛ نگاهی دوباره به مشکلات پیش روی آن در عرصه تقنین، اجرا و نظارت با هدف پیشگیری از تضییع حقوق عامه ناشی از نواقص مورد اشاره، ناآگاهی عامه و سهل‌انگاری برخی نهادها؛ تلاش برای بهینه‌سازی شرایط جهت به فعلیت رساندن حداکثری ظرفیت‌های قانونی موجود سندرسمی؛ ضرورت بازنگری قوانین فعلی و برنامه‌ریزی جهت آموزش گستره غیرحقوقی مردم جهت آگاهی بخشی از مزایای منحصر به‌فرد مترتب بر تنظیم سندرسمی در واقع در زمره اهداف اصلی و اساسی این همایش‌اند.

20 آبان ماه آخرین فرصت ارسال چکیده مقالات

آقاصفری درباره مهلت ارسال چکیده مقالات گفت: 20 آبان‌ماه آخرین فرصت در نظر گرفته شده است. اعلام نتایج داوری چکیده مقالات اول آذر و آخرین مهلت ارسال اصل مقالات 15 آذر 1391 است.

وی گفت: اطلاعات بیشتر درباره همایش هم در پرتال کانون سردفتران و دفتریاران به نشانی www.notary.ir/hamayesh6dey قابل دسترسی است. محققان، پژوهشگران، حقوقدانان، سردفتران، وکلا، قضات و به‌طور کلی جامعه فقهی و حقوقی کشور می‌توانند مقالات خود را طبق تاریخ‌های یادشده از طریق (رایانامه) ایمیل همایش به نشانی 6dey@notary.ir برای دبیرخانه همایش ارسال دارند.

نایب رئیس کانون سردفتران درباره محورهای همایش گفت: 1- سندرسمی، سند برتر 2- سندرسمی، محور توسعه 3- سندرسمی، ضرورت حفظ نظم عمومی 4- سندرسمی و نظام‌بخشی معاملات 5- سندعادی، اساس منازعات 6- ثبت الکترونیکی، ثبت مطمئن 7- حقوق و اخلاق حرفه‌ای سردفتر 8- سند‌رسمی در آیینه آرای محاکم قضائی 9- سند‌رسمی، دادرسی آسان 10- سند‌رسمی و حقوق پزشکی 11- سندرسمی و آمایش سرزمینی 12- سند رسمی و مالکیت معنوی.

6دی‌ماه امسال، کانون با همراهی و سعی تمامی دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور و همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن تأسی به کلام‌الله مجید و در پاسخ به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری که «هیچ چیزى از قانون بالاتر و عزیزتر نیست» با برگزاری نخستین همایش «نقش و جایگاه سند رسمی در نظم حقوقی» با رویکرد «توسعه ثبت رسمی-ارتقاء نظم حقوقی» تلاش وافر خواهد کرد تا این روزِ تقویمی را گرامی دارد و این آرزوی نزدیک به سی ساله خانواده دفاتر اسناد رسمی را جامه‌عمل بپوشاند و زمینه ای فرهنگی بیافریند برای پاسداشت حریم و حرمت «کاتب بالعدل» و «سردفتر» و «سند رسمی»

آمایش سرزمین نتیجه توجه به جایگاه سند رسمی

وی همچنین درباره موضوع آمایش سرزمین و ارتباط آن با دفاتر اسناد رسمی گفت: می‌دانیم که بهترین نوع توزیع جغرافیایی فعالیت‌های اقتصادی با عنایت به منابع (اعم از انسان، طبیعت و فعالیت و خدمات) را «آمایش» گویند.

آقاصفری گفت: در بیان مفهوم آمایش، مکان‌گرایی خاصی دیده می‌شود. از همین‌رو، واژه سرزمین را به دنبال خود یدک می‌کشد. در اینجا، منظور از آمایش سرزمین، رسیدن به مطلوب‌ترین توزیع ممکن جمعیت با بهترین شکل توزیع فعالیت‌های اقتصادی- اجتماعی در پهنه ایران زمین است؛ به‌طوری که استان‌های کشورمان به سه سطح غیرمحروم (دارای امکانات)، متوسط یا نیمه‌برخوردار (دارای امکانات محدود) و محروم (فاقد امکانات) از نقطه‌نظر جغرافیای اقتصادی تقسیم می‌شوند.

وی افزود:‌ در همین بحث آمایش سرزمینی، مهم‌ترین نکته این است که بدانیم در کدام نقطة جغرافیای اقتصادی ایستاده‌ایم. از عضویت ایران به سازمان جهانی تجارت گرفته تا تنظیم و ثبت یک سند در برگ A4 یا صدور سند الکترونیک و امضای دیجیتال؛ مگر نه این‌که جملگی باید در روش و عملکرد دفاتر اسناد رسمی دیده شود؟

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: مطمئن باشیم که این مهم تحقق می‌یابد اگر برای ظرفیت «سند رسمی» اهتمام ویژه قانون‌گذار را قائل باشیم و بر میزان اهمیت آن آگاهی لازم را داشته باشیم چراکه توجه خاص به «سند رسمی» موجب تمرکز منابع شده و فرصت مناسبی است در جهت توسعة نظام اجتماعی- اقتصادی کشور.

بخش حقوق تبیان

منبع : فارس