تبیان، دستیار زندگی
بچه های تئاتر عروسكی همچنان منتظر هستند تا تكلیف اجرای عمومی نمایش هایشان مشخص شود؛ آنها برای خانه عروسك ها انتظار می كشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمدی برای عروسک ها


بچه های تئاتر عروسكی همچنان منتظر هستند تا تكلیف اجرای عمومی نمایش هایشان مشخص شود؛ آنها برای خانه عروسك ها انتظار می كشند.

کمدی برای عروسک ها

بچه های تئاتر عروسكی همچنان منتظر هستند تا تكلیف اجرای عمومی نمایش هایشان مشخص شود؛ آنها برای خانه عروسك ها انتظار می كشند.

زهره بهروزی نیا، یكی از كارگردانان تئاتر عروسكی گفت: مدیران كانون تئاتر عروسكی تلاش خود را می كنند، اما فضایی برای كار كردن ندارند. چه فریبا رئیسی و چه ایرج محمدی كه جزو اساتید خوب تئاتر عروسكی است قطعا می خواهند كمك كنند، اما باید فضا داشته باشند. چون نمی توانند در این شرایط معجزه كنند.

او اجراهای عمومی را یكی از مهمترین درخواست های جامعه عروسكی دانست و اضافه كرد: هدف ما اجرای عمومی با شرایط ایده آل است، نه اینكه با هر شرایطی نمایش مان را به صحنه بیاوریم.

این كارگردان با اشاره به اینكه جشنواره تئاتر عروسكی به صورت دوسالانه برگزار می شود، خاطر نشان كرد: در این وضعیت هر هنرمند عروسكی دو سال یك بار فرصت كار كردن خواهد داشت. اما اگر بعد از اجرا در جشنواره تكلیف اجرای عمومی مشخص نشود، دیگر انگیزه ای برای كار كردن نمی ماند.

بهروزی نیا كه نمایش هایش را ویژه گروه سنی بزرگسال به صحنه می برد، با تاكید بر لزوم توجه ویژه به نمایش های عروسكی بزرگسال ادامه داد: گروه های كودك به هرحال وضعیت بهتری دارند، اما باید به گروه های بزرگسال توجه ویژه تری داشت. از سوی دیگر همچنان منتظریم تا تبعیضی كه میان تئاتر و تئاتر عروسكی وجود دارد برطرف شود. چراكه شرایط گروه های عروسكی حتی در مقایسه با گروه های دیگر دشوارتر است. ما باید عروسك بسازیم. در هرحال اگر شرایط برای عروسكی ها بهتر نمی شود دست كم با دیگر تئاتری ها یكسان باشد.

هادی حجازی فر، دیگر هنرمند تئاتر عروسكی است كه او هم مطالباتی مشابه همكاران دیگرش دارد.

این كارگردان با بیان اینكه شرایط او را بدبین كرده است گفت: در حال حاضر دفتر تولیدات تئاتر عروسكی یك شوخی است. چراكه تولیدی وجود ندارد و كلا به جریان كلی تئاتر عروسكی خوشبین نیستم. تا وقتی نتیجه عملی نگیریم، باورمان نمی شود كه اوضاع كمی بهتر می شود.

گروه های كودك به هرحال وضعیت بهتری دارند، اما باید به گروه های بزرگسال توجه ویژه تری داشت. از سوی دیگر همچنان منتظریم تا تبعیضی كه میان تئاتر و تئاتر عروسكی وجود دارد برطرف شود. چراكه شرایط گروه های عروسكی حتی در مقایسه با گروه های دیگر دشوارتر است. ما باید عروسك بسازیم.

به اعتقاد او هرچقدر هم مدیر كانون تئاتر عروسكی حسن نیت داشته باشد در این شرایط راه به جایی نمی برد.

او با اشاره به انتخاب ایرج محمدی به عنوان مدیر كانون تولیدات تئاتر عروسكی اضافه كرد: ایشان استاد دلسوز و علاقه مندی است، اما زمان مشخص می كند در عرصه مدیریتی چه كاری می تواند انجام بدهد. امیدوارم با مطالعه آماده باشد تا تغییر مدیر كانون تئاتر عروسكی به یك سیكل مشخص تبدیل نشود. آن هم برای عروسكی هایی كه غمگین هستند.

حجازی فر تاكید كرد: مشكل ما افراد نیست، بلكه سیستمی است كه وجود ندارد. بنابراین بحث بر سر خوبی و بدی افراد نیست. مهم این است كه مدیر چه اختیاراتی و امكاناتی دارد. اما در وضعیت فعلی چه انتظاری می توان داشت. چون انتظارات واهی و توخالی و با این شرایط است كه تئاتر عروسكی در حد یك شوخی است.

كارگردان نمایش «رومئو و ژولیت» خاطرنشان كرد: در آغاز باید یك پروسه تعریف كنند و بعد افراد را در مناسب مختلف قرار دهند.

وی یادآور شد: سه سال پیش تصمیم داشتم نمایش «هملت شاهزاده آشپزخانه» را اجرا كنم. همین اندیشه باعث شده به فكر آشپزخانه خانگی بیفتم. حداقل داشتن چنین شغلی شرافت مندانه تر است.

کمدی برای عروسک ها

او انتخاب ایرج محمدی را انتخابی مشكوك دانست و گفت: به این انتخاب مشكوك هستم. می ترسم ایشان را در میان عروسكی ها خراب كنند. امیدوارم سال آینده بگویم اشتباه كرده ام، در هر حال باید امیدوار بود.

مریم معینی، دیگر هنرمند تئاتر عروسكی است كه او هم همچون دیگر همكارانش بر ضرورت اجرای عمومی آثار عروسكی تاكید كرد. وی گفت: مهمترین خواسته ما ارائه اجرای عمومی و مشخص شدن تكلیف سالنی است كه بودجه ای از جشنواره را به خاطر آن كنار گذاشتند تا خانه عروسك آماده شود، اما تكلیف این خانه معلوم نیست.

وی اظهار تاسف كرد: همیشه مشكلات عروسكی ها در مقایسه با دیگر تئاتری ها بیشتر است. از آغاز سال تاكنون نمایش های بسیار اندكی روی صحنه رفته است، از سوی دیگر امیدواریم قراردادی كه با بچه های عروسكی امضا می شود خیلی تبعیض آمیز نباشد.

معینی گفت: ما تلاش مان را انجام می دهیم. بخشی از بهبود اوضاع به عهده ما است و بخش دیگری و شرایط اداره كل هنرهای نمایشی برمی گردد. به هر حال ما درخواست هایمان را اعلام می كنیم و امیدوارم كانون تولیدات تئاتر عروسكی را فعال كند.

او كه رئیس انجمن نمایشگران عروسكی خانه تئاتر است، از برگزاری جلسه ای مشترك با ایرج محمدی درباره ی ارائه مطالبات جامعه عروسكی خبر داد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: آفتاب