تبیان، دستیار زندگی
رییس اداره سینمایی و تلویزیونی نیروی انتظامی و مدیر عامل موسسه ناجی هنر گفت: با ساخت سریال «دیوار» خودزنی كردیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیوار خودزنی بود


رییس اداره سینمایی و تلویزیونی نیروی انتظامی و مدیر عامل موسسه ناجی هنر گفت: با ساخت سریال «دیوار» خودزنی كردیم.

دیوار

دكتر سعید منتظر المهدی درباره ی سریال تلویزیونی «دیوار» كه پخش آن از شنبه هفته گذشته از شبكه اول سیما شروع شده است، گفت: این سریال با ژانر اجتماعی ـ پلیسی تلاش می كند با مخاطب عام ارتباط برقرار كند و بر اساس یكسری از واقعیات كه گاهی در جامعه اتفاق می افتد، شكل گرفته است.

او ادامه داد: رویكرد ناجا به این سریال هم به جهت سینماتراپی و سینمای درمان گراست و هم به جهت اینكه مردم از ترفندهای هنجارشكنان مطلع شوند. همچنین با نگاه پلیس قدرتمند، انسان ، اخلاق مدار ، با ایمان ، خانواده دوست ، آوانگارد ، حاضر در صحنه و آینده نگر به پلیس نگاه كرده است.

مشاور سریال «دیوار» افزود: پلیس در این سریال كاراكتری است كه كاملا كاریزماتیك است و مردم می توانند با او همذات پنداری كنند؛ این شخصیت از اصول خود نمی گذرد و كسی است كه جان یك كودك دو ـ سه ساله هم برایش مهم است و خودش وارد صحنه می شود؛ چنین فردی با خانواده اش مهربان است و از سوی دیگر نمی تواند از كسی كه حتی فامیلش است و خلاف می كند بگذرد؛ بنابراین او را تحویل مراجع قانونی می دهد. اما برای دختر همین شخص ماوای امنی ایجاد می كند.

منتظر المهدی خاطرنشان كرد: پلیسی كه «دیوار» به تصویر می كشد اول به خودسازی می پردازد نه به جامعه سازی؛ ارتباط پدر با پسر در این سریال این مساله را نشان می دهد. پلیس در عین اینكه باید تلاش كند جامعه ای سالم ایجاد كند، نباید از خودش جا بماند. ما همچنین سعی می كنیم نشان دهیم پلیس موفق اصولا یك همسر همراه نیز دارد كه خیلی از خلاءهای او را پر می كند.

مدیرعامل موسسه ناجی هنر تاكید كرد: پلیس در سریال «دیوار» فردی است كه بحران جوانی فرزندش را می شناسد. او یك روانشناس و جامعه شناس است كه در عین حالی كه به خانواده اش آرامش می دهد از اصولش پا فراتر نمی گذارد.

پلیس در سریال «دیوار» فردی است كه بحران جوانی فرزندش را می شناسد. او یك روانشناس و جامعه شناس است كه در عین حالی كه به خانواده اش آرامش می دهد از اصولش پا فراتر نمی گذارد.

رییس اداره سینمایی و تلویزیونی نیروی انتظامی همچنین با اشاره به شخصیت های خلاف كار و مامورنما در سریال «دیوار» گفت: شاید خیلی ها لباس پلیس را سرقت كنند و خلاف عرف شرح انجام دهند اما مردم باید این دروغ ها را بشناسند و شگرد آنها را بدانند مثل فالگیری كه در بانك زاغ زنی می كند و یا كاغذهایی لای درب خانه هایی می گذارند تا ببینند كدام خانه خالی و كدام خانه پر است. مردم باید بدانند وقتی با مامورنماها مواجه می شوند چه كار كنند و نمادهای این پلیس های غیرواقعی را بدانند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه آیا نیروی انتظامی با نشان دادن صریح خلاف كاران این مسائل را در جامعه ترویج نمی كند و آموزش نمی دهد؟ تاكید كرد: هوش خلاف كاران خیلی بالاست و همه این ترفندها را بلد هستند ضمن اینكه وقتی ما بتوانیم فكر آنها را بخوانیم می توانیم برای آن برنامه ریزی هم بكنیم. در این نگاه، نیاز مردم است كه به آن ها اطلاع رسانی شوند.

دیوار

مشاور سریال «دیوار» درباره ممیزی های احتمالی بر سریال هایی كه نیروی انتظامی یا سایر نهادها سفارش می دهند، گفت: اتفاقا ما در این سریال خودزنی می كنیم. این شجاعت پلیس است كه كسی را در لباس پلیس نشان دهد كه خلاف می كند. اما باید توجه كنیم آموزش های ما برای مخاطب عام است كه از یك بچه دو ـ سه ساله تا پیرمردی كه دنیا دیده است را دربرمی گیرد. از زن و بچه و خانواده همه به نوعی با پلیس مواجه هستند. از سیروس مقدم ، الهام غفوری و سعید نعمت الله هم تشكر می كنم كه با دو سه جلسه متوجه شدند چه می خواهیم و بعدها بیشتر از یكی دو بار درباره اش بحث نكردیم. جالب است كه در سابقه مدیریتی من فیلم و سریالی نبوده كه بازبینی كنم و آنقدر كم مشكل داشته باشد. «دیوار» كاملا مطابق با مضامین ما ساخته شده است.

منتظر المهدی درباره ی نوع همكاری ناجا با فیلمسازان نیز توضیح داد: ما یك كارشناس نظامی داریم كه نه تنها در فیلم های ناجا بلكه در هر سریال و یا تله فیلمی كه حتی یك سكانس نظامی داشته باشد، همكاری می كند. در این كار هم كارشناس انتظامی ما به كارگردان كمك كرد البته بدون دخالت در دكوپاژ و مسائلی كه فقط به كارگردان مربوط است؛ شاید قبلا اتفاق می افتاد كه خارج از بحث های تخصصی انتظامی دخالت می شد اما كارشناسان ما كاملا آموزش دیده اند و ضمن اینكه تعامل بالایی با كارگردان دارند، در كار او دخالت نمی كنند.

دیوار

مدیرعامل موسسه ناجی هنر درباره ی روی آوردن این موسسه به ساخت سریال های كوتاه نیز گفت: دستور كار ما این است كه تله فیلم ها را به جهت تاثیرگذاری بیشتر سریال بر مخاطب، كم كرده ایم. پلیس مرزبانی پیشگیری مبارزه با مواد مخدر ، حوزه های مختلف نیروی انتظامی هستند و ما هم سعی كردیم برای معرفی وظایف هر یك از این حوزه ها فیلم ها و سریال هایی را بسازیم در این باره هم تلاش ما این بوده كه هم به سریال ها آب نبندیم و هم حد و مرزها را مشخص كنیم. نگاه سریال «دیوار» هم این بوده كه به مردم اطلاع رسانی كند و سوء استفاده از لباس پلیس را به آنها نشان دهد.

منتظر المهدی در مقابل این پرسش كه آیا سریال سازی ناجا اهداف این موسسه را برآورده كرده یا نه؟ پاسخ داد: شاید حد انتظارات ما كمی بالا باشد ولی برای شروع اتفاق خوبی در رسانه ها اتفاق افتاده كه قابل قبول است. همین كه كاری مخاطب جذب كند ، چند پیام خوب داشته باشد با مردم ارتباط برقرار كند ، اعتمادسازی كند و مشاركت مردم در امور انتظامی را جلب كند طبیعتا برای ناجا بهتر خواهد بود.

او ادامه داد: خیلی وقت ها مردم تصور اشتباهی دارند اما در حال حاضر ارتباط ما با اهالی هنر برقرار شده و این اعتماد ایجاد شده است و دیگر وظیفه آنها است كه اقدامات پلیس را به تصویر بكشند و مردم را به مشاركت دعوت كنند با این حال ما تقریبا از برنامه هایی كه پیش بینی كرده ایم جلوتریم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


بخش ایسنا