تبیان، دستیار زندگی
استغفار واقعی و بعد دعا کردن برای خود و دیگران به خصوص در نیمه شبها و سحرگاهان مکه و مدینه یعنی در فضایی که رسول خدا ص و زهرای مرضیه س و امیرالمومنین ع و دیگر امامان معصوم ما اشک ریخته اند و با خداوند متعال مناجات کرده اند آن هم از سوی کسی که میهمان خداست
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امید پیشگر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بایدها و نبایدهای این سفر چند روزه


پول زیاد ، وقت زیاد ، جاذبه زیاد برای خرید ، سه عاملی هستند که عمر حاجی ما را ضایع می کنند.


سوغات

حضور در کنار خانه خدا و تشرف به مسجد نبوی، ایستادن در نزدیکی آرامگاه چهار امام معصوم و قدم زدن در بقیع ، رفتن به اُحُد و غار حرا و هر جا که بوی خدا می دهد و انسان یقین دارد که تا دیروز رسول خدا صلی الله علیه و آله و دیگر اهل بیت علیهم السلام در آن گام نهادند و بر آن نماز گزارده اند و امروز حجت عصر و امام دهر در آن عطر افشانی می کند توفیقی است که اگر صدها بار هم نصیب انسان شود باز هم کم است. جز عده اندکی اکثر مردم دفعات بسیار کمی توفیق این سفر را یافته و برای حج و یا عمره رهسپار آن سفر پر رمز و راز می شوند و برخی هم هیچگاه امکان این سفر برایشان مهیا نمی شود.

چه عمره باشد و چه حج فرقی نمی کند فرصت اندک است و کار زیاد. برای هدر نرفتن وقت و بردن حد اکثر استفاده باید قبل از حرکت برنامه ریزی کرد. آگاه باشیم که این نفس از درون و شیاطین جن و انس از بیرون در تلاشند که این فرصت کم و آن فیض عظیم از کف ببرند و انسان با آهی شرربار از سفر برگردد. بعد هم افسوس بخورد که چرا غفلت کرد و قدر ندانست.

مهمترین عوامل غفلت در این سفر

پول زیاد، وقت زیاد، جاذبه زیاد برای خرید، سه عاملی هستند که عمر حاجی ما را ضایع می کنند.

گاردی که مردم(البته نه همه) از همین جا برای خرید سوغات می گیرند سبب می شود ذهنشان مدام درگیر آن باشد و نه تنها برای آن وقت زیادی صرف کنند؛ از فراغت بال و خاطری آسوده که لازمه یک نماز و یا دعای با حال است محروم شوند.

برنامه سفر

برای آنکه بیشترین بهره را از این سفر ببرید و به فضل الهی جزء حسرت خورندگان بعد از آن نباشید انجام دو کار پیشنهاد می شود:

1. تکلیفتان را با سوغاتی روشن کنید.

باور بفرمایید تهیه سوغاتی نه از حج واجب تر است و نه از عمره مستحب تر و باز باور بفرمایید که خرید سوغات، آنگونه که برخی بر خود لازم و ضروری می دانند اصلا از واجبات نیست. بله؛ اگر برای کسی مقدور بود بد نیست برای نزدیکان و کسانی که به دیدنش می آیند هدیه ای تهیه کند.

واجبات سفر که معلوم است ؛ شما به فکر زمانهایی باشید که اعمال تمام شده و یا کار خاصی وجود ندارد. پیشاپیش بخوانید و با اهل فن مشورت کنید و به دنبال این باشید که بیشترین استفاده را از فرصت به دست آمده ببرید. داشتن این دغدغه و به دنبال آن بودن ، انسان را کمک می کند تا زمان را به گونه ای مدیریت کند که چیزی از دست ندهد و این یعنی مدیریت خوب و بهره فراوان

از آنجا که مهمترین عامل هدر رفتن وقت عزیزان ما در مکه و مدینه همین رفتن به فروشگاه و بازارهاست پیشنهاد می شود به گونه ای برنامه ریزی کنند که این تضییع وقت اگر به صفر نمی رسد حداقل به کمترین زمان ممکن کاهش یابد. از این رو توجه به چند نکته ضروری است:

1. در این مقطع زمانی که دشمن کمر به قتل اقتصاد ما بسته است برای یک حاجی ایرانی زیبنده نیست که ارز کشور را خارج کرده و صرف خرید چیزی کند که نوعا مرغوب تر و ارزانتر (نهایتا هم قیمت) آن در کشور خود ما یافت می شود. چرا آن پول در همین جا خرج نشود و عوض کمک به اقتصاد عربستان به اقتصاد خودمان کمک نکند؟

2. اگر این حدود هشتاد هزار حاجی فقط همان 300 دلار ارزی که به هر نفرشان می دهند را خرج کنند (بگذریم از کسانی که خریدشان چندین برابر این رقم است) در همین حج امسال حدود بیست و چهار میلیون دلار از عربستان خرید و با احتساب سود بیست درصدی فروش نزدیک به پنج میلیون دلار یعنی دوازده میلیارد تومان از سوی حاجیان ایرانی به اقتصاد عربستان کمک شده است. اقتصادی که امروز خط مقدم آمریکا و اسرائیل را در بحرین و سوریه تأمین می کند سزاوار نیست با پول ما تقویت شود.

با کمال تاسف باید گفت حرص به خرید و از این فروشگاه به آن فروشگاه رفتن و آدرس و قیمت اجناس آنها را بین هم رد و بدل کردن، بین حاجیان و عمره گزارن ما موج می زند.

سوغاتی

زمانی نسبت ریال عربستان به ریال ایران گونه ای بود که اجناس آنجا گاهی تا نصف قیمت ایران می رسید ؛ اما امروز و با این نرخ ارز، تقریبا چنین چیزی دیگر وجود ندارد و در اکثر موارد قیمت آنجا یا بیشتر و یا هم قیمت ایران است ؛ مواردی هم یافت می شود که ارزانتر است ولی با کیفیتی بسیار پایین تر. بگذریم از اینکه آن روز پول عربستان گلوله نمی شد و سینه شعیه بحرینی و علوی سوری را نمی شکافت و امروز می شکافد.

با کنار هم گذاشتن این اطلاعات انسان به این جمع بندی می رسد که اگر قرار است هدیه ای بدهد آن را از داخل کشور خودمان با کیفیت و قیمت مناسب تر خریداری کند. با این کار نه تنها آن دوازده میلیارد نصیب هموطن خودمان شده ، به اقتصاد عربستان هم بی جهت کمک نشده است. بی شک ثواب این کار به مراتب بیشتر از اصل آن هدیه ای خواهد بود که داد می شود.

دیگر اینکه این کار فکر شما را از خرید و بازار گردی در مکه و مدینه خلاص کرده و خیالتان راحت می کند و این یعنی از بین بردن مهم ترین عامل غفلت و افسوس بعد از آن. دیگر به جای اینکه در راه حرم نبوی و یا مسجد الحرام به فکر نوع جنس و قیمت آن و محل خریدش باشید مشغول ذکر خواهید شد و با دلی آرام و خیالی آسوده، تمام فرصت حضور را به واجبات و مستحبات خواهید پرداخت. اگر چنین شد انشاء الله پس از برگشت از این سفر روحانی، احساس خسارت و بطالت وقت نخواهید کرد.

2. زمانی را که در اختیار دارید به خوبی مدیریت کنید.

از همین جا به فکر باشید و برای آنجا و آن فرصت برنامه ریزی کنید. اینکه برویم تا ببینیم چه می شود بزرگترین اشتباهی است که سبب فوت و حیف شدن وقت می شود.

واجبات سفر که معلوم است ؛ شما به فکر زمانهایی باشید که اعمال تمام شده و یا کار خاصی وجود ندارد. پیشاپیش بخوانید و با  اهل فن مشورت کنید و به دنبال این باشید که بیشترین استفاده را از فرصت به دست آمده ببرید. داشتن این دغدغه و به دنبال آن بودن ، انسان را کمک می کند تا زمان را به گونه ای مدیریت کند که چیزی از دست ندهد و این یعنی مدیریت خوب و بهره فراوان.

چند توصیه کلیدی که می توانید آنها را جزو برنامه تان قرار دهید :

1. زیاد خوردن، نامناسب خوردن، گذشته از اینکه سلامت شما را تهدید می کند باعث خواب زیاد نیز می شود. خواب زیاد هم کسلی و بی حالی را به دنبال دارد. کسلی و بی حالی هم بزرگترین مانع عبادت و مناجات است. پس به فکر پولی که بابت این سفر پرداخته اید نباشید و از پُرخوری جدا پرهیز کنید. تردیدی نیست که برای عبادت ، معده سبک بهتر از معده سنگین است.

2. هیچ فرصتی را برای مناجات با خدا و عرض اردات به حضرات معصومین علیهم السلام از دست ندهید. به زبان فارسی و یا هر زبانی دیگری راز و نیاز کردن، چیزی از ارزش دعا و تاثیر آن نمی کاهد. به زبان خودتان در کنار خانه معبود با او راز و نیاز کنید.

استغفار واقعی و بعد دعا کردن برای خود و دیگران به خصوص در نیمه شبها و سحرگاهان مکه و مدینه یعنی در فضایی که رسول خدا ص و زهرای مرضیه س و امیرالمومنین ع و دیگر امامان معصوم ما اشک ریخته اند و با خداوند متعال مناجات کرده اند آن هم از سوی کسی که میهمان خداست تاثیری دارد که شاید نتوان مانند آن را پیدا کرد

3. اعمال و مستحبات را به فراخور حالتان گلچین کنید و به آنها بپردازید. از نمازها و دعاهای طولانی گرفته تا نگاه کردن به کعبه، اعمالی است که همگی ثواب دارند. هر وقت خسته شدید و حال هیچ کاری را نداشتید جای بنشنید و فقط به کعبه نگاه کنید که این کار، خود یکی از مستحبات است.

4. خواندن قرآن در مکه و مدینه که محل نزول وحی اند از بهترین مستحبات است از این رو تصمیم بگیرید حداقل یک بار در مکه و یک بار هم در مدینه قرآن را ختم کنید.

5. کمک به دیگران همیشه به خصوص در این سفر از کارهایی است که حضرات معصومین علیهم السلام

به آن عنایت ویژه داشتند و خود در سفرهای این چنینی با علاقه خاصی آن را انجام می دادند.6

اگر نماز قضایی برعهده شماست، فرصت خوبی است که با خواندن آنها در چنین مکانهای مقدسی، این حق الهی را جبران کنید.

7. استغفار واقعی و بعد دعا کردن برای خود و دیگران به خصوص در نیمه شبها و سحرگاهان مکه و مدینه یعنی در فضایی که رسول خدا ص و زهرای مرضیه س و امیرالمومنین علیه السلام و دیگر امامان معصوم ما اشک ریخته اند و با خداوند متعال مناجات کرده اند آن هم از سوی کسی که میهمان خداست تاثیری دارد که شاید نتوان مانند آن را پیدا کرد.

این مختصر تذکرات و پیشنهادهایی بود که بزرگان دین ما به خصوص مقام معظم رهبری بر آن تاکید فراوان دارند و ما بر خود لازم دانستیم آن را منعکس کنیم تا نمایندگان ما که امسال به آن سفر معنوی می روند؛ هم خود توشه ای برگیرند و هم با دعای خیری ما و دیگر آرزومندان را بهره مند سازند که در رأس دعاها دعای برای ظهور آن آخرین منجی است.

                                                                                                                                               امید پیشگر

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.