تبیان، دستیار زندگی
هنگامى که احرام مى‏بندى، و لبیک مى‏گویى، خداوند براى هر لبیک تو، ده حسنه مى‏نویسد و ده گناه را محو مى‏کند.زمانى که هفت بار به دور خانه خدا طواف مى‏کنى، عهدى با خدا مى‏بندى که بر پایه آن عهد، خداى عزّ و جلّ حیا مى‏فرماید از اینکه تو را پس از آن عذاب کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاملترین اظهار بندگی

حج


غرض اصلی از خلقت انسان شناخت خدا و وصول به مرتبه محبت و انس با اوست و این امر بر صفای باطن و تجرد نفس موقوف است. هر چه نفس پاکتر و صفایش بیشتر باشد، انس و محبت او به خدا بیشتر می‌شود.
صفای باطن به دوری از شهوات و باز داشتن نفس از لذات شهوانیه و ترک متاع و زخارف دنیویه و صرف جوارح و اعضاء جهت یاد خدا بستگی دارد. حج عبادتی است که تمامی این موارد را در آن می توان یافت
.

حج مجموع تمامی عبادات

بعضی از عبادات بذل مال است در راه خدا که باعث دل کندگی از متاع دنیوی می‌گردد، چون زکات و خمس و صدقات و بعضی متضمن ترک شهوات و لذات است مانند: روزه و بعضی دیگر مشتمل بر یاد خدا و متوجه ساختن دل به او و صرف کردن اعضاء در عبادت اوست، چون نماز و از میان عبادات حج مشتمل بر همه این امور است و علاوه بر آن مشتمل بر ترک وطن و مشقت بدن و بذل مال و قطع آمال و تحمل مشقت و تجدید میثاق الهی و طواف و دعا و نماز.

کمترین ثواب حج

عملی نیست که ثواب و عقابی متوجه آن نباشد حج که بزرگترین عبادت الهی است نیز از این جرگه خارج نبوده و روایت فراوانی در باب ثواب آن نقل شده است از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خدا را خدا را در باره خانه پروردگارتان در نظر بگیرید. تا زنده هستید از شما خالى نماند، که اگر خانه خدا ترک شود به شما مهلت داده نمى‏شود. و کمترین چیزى که قاصد بیت اللَّه با آن بر مى‏گردد آن است که گناهان گذشته او آمرزیده مى‏شود.(أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه کتاب سلیم )

هنگامى که احرام مى‏بندى، و لبیک مى‏گویى، خداوند براى هر لبیک تو، ده حسنه مى‏نویسد و ده گناه را محو مى‏کند.زمانى که هفت بار به دور خانه خدا طواف مى‏کنى، عهدى با خدا مى‏بندى که بر پایه آن عهد، خداى عزّ و جلّ حیا مى‏فرماید از اینکه تو را پس از آن عذاب کند

محمد بن قیس گوید:در مکه در میان جمعى از مردم از امام محمد باقر علیه السلام شنیدم که فرمود:رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلم، نماز صبح را با اصحاب خود به جاى آورد. و سپس مشغول گفتگو با آنان شد تا هنگامى که خورشید طلوع کرد. و همه افراد پراکنده شدند، به جز دو نفر. یکى از انصار، و دیگرى از ثقیف. در این هنگام پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: من مى‏دانم شما دو نفر سخن و حاجتى دارید. اگر مى‏خواهید من پیش از خودتان حاجتتان را بگویم، و یا مى‏خواهید خودتان درخواست کنید.آن دو گفتند: یا رسول اللَّه! شما خبر دهید، که این نابینایى (دل) را بهتر زائل مى‏سازد، و ما را از شک و تردید، بیشتر دور مى‏کند. و ایمان (ما) را محکمتر مى‏سازد.رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمود: تو اى مرد انصارى! فردى شهرنشینى، و این مرد ثقیفى، فردى چادرنشین است. آیا اجازه مى‏دهى، اول سۆال این مرد ثقیفى را پاسخ گویم؟مرد انصارى گفت: بلى.رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم رو به مرد ثقیفى کرده و فرمود:تو آمده‏اى تا در باره وضو و نمازت و فواید آنها سۆال کنى.امّا بدان، هنگامى که دست خود را به آب مى‏رسانى و «بسم اللَّه الرحمن الرحیم» مى‏گویى، گناهانى که دستهایت مرتکب شده، فرو مى‏ریزد.چون آب را به صورتت مى‏ریزى، و صورت خود را مى‏شویى، گناهانى که چشمت با نگریستنشان، و دهانت با سخن گفتن مرتکب شده‏اند، بخشوده مى‏شود.زمانى که بر دستهایت، آب مى‏ریزى و دستهایت را مى‏شویى، گناهان از تو پراکنده مى‏گردند.

حج

چون سر و پاهایت را مسح مى‏کشى، گناهانى که با پاهایت به دنبال آنها رفته‏اى، فرو مى‏ریزد.و هنگامى که نماز مى‏خوانى و ... و سلام مى‏دهى، هر گناهى که میان نماز قبلى و این نماز اخیر از تو سرزده، آمرزیده مى‏شود و این یکى از فواید نماز است.

و بعد از آن، حضرت رو به مرد انصارى کرد و فرمود: سۆال تو، در باره حج و عمره و نتایج آن است.هنگامى که تو براى به جاى آوردن حجّ، بر مرکب سوار مى‏شوى، و خدا را یاد مى‏کنى، خداوند تعالى، براى هر گامى که مرکب تو بر مى‏دارد، براى تو ثواب مى‏نویسد و گناهى را محو مى‏کند.

هنگامى که احرام مى‏بندى، و لبیک مى‏گویى، خداوند براى هر لبیک تو، ده حسنه مى‏نویسد و ده گناه را محو مى‏کند.زمانى که هفت بار به دور خانه خدا طواف مى‏کنى، عهدى با خدا مى‏بندى که بر پایه آن عهد، خداى عزّ و جلّ حیا مى‏فرماید از اینکه تو را پس از آن عذاب کند.

زمانى که در محل مقام ابراهیم، دو رکعت نماز گذارى، خداوند پاداش دو هزار رکعت نماز مقبول براى تو منظور مى‏کند.چون هفت بار بین صفا و مروه را سعى بجا مى‏آورى، مانند پاداش کسى که پیاده از شهر خود به قصد حجّ حرکت کرده است، پاداش مى‏دهد. و ثواب آزاد کردن هفتاد برده مۆمن را براى تو مى‏نویسد.چون تا هنگام غروب در عرفات توقف کنى، خداوند همه گناهان تو را مى‏بخشد. اگر چه برابر ریگ‏هاى بیابان عالج و کف دریا باشد.

ابو عبد اللَّه صادق (علیه السلام) فرمود : خداوند تبارک و تعالى صد و بیست لحظه نسیم رحمت خود را به سوى کعبه گسیل مى‏دارد: شصت لحظه آن ویژه طواف‏کنندگان است و چهل لحظه آن ویژه نمازگزاران است و بیست لحظه ویژه کسانى است که دیده به دیدار کعبه بدوزند

و زمانى که جمرات را رمى کنى،  در برابر هر سنگریزه‏اى، ده حسنه براى تو مى‏نویسد.زمانى که سر خود را مى‏تراشى، در برابر هر تار موئى براى تو، حسنه مى‏نویسد.چون قربانى کنى، در برابر هر قطره از خون قربانیت، حسنه‏اى براى تو خواهد بود.چون هفت بار اطراف خانه خدا را طواف کردى، و در کنار مقام ابراهیم علیه السلام، دو رکعت نماز گزاردى،  ملکى بزرگوار بر دو کتف تو مى‏زند و مى‏گوید:«تمام گناهان گذشته‏ات آمرزیده شد. حال عمل خود را، پس از صد و بیست روز دیگر از سر گیر.» (گلچین صدوق (گزیده من لا یحضره الفقیه) /ج‏2 )

نگاه به کعبه و عبادت

روایت شده است که نظر به سوى کعبه عبادت است، و نظر به سوى والدین- پدر و مادر- عبادتست، و نظر در قرآن حتّى بدون خواندن عبادتست، و نظر به روى دانشمند عبادتست، و نظر به سوى آل محمّد (معصومین علیهم السّلام) عبادتست.( من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر/ج‏3)

ابو عبد اللَّه صادق (علیه السلام) فرمود : خداوند تبارک و تعالى صد و بیست لحظه نسیم رحمت خود را به سوى کعبه گسیل مى‏دارد: شصت لحظه آن ویژه طواف‏کنندگان است و چهل لحظه آن ویژه نمازگزاران است و بیست لحظه ویژه کسانى است که دیده به دیدار کعبه بدوزند.

ابو عبد اللَّه گفت: هر کس دیده به دیدار کعبه بدوزد، ده درجه بر حسنات او مى‏افزایند و ده درجه از سیّئات او مى‏کاهند. (گزیده کافى /ج‏3) حال که نگاه کردن به کعبه از چنین جایگاهی برخوردار است ثواب طواف آن خانه  و به جای آوردن اعمال حج را چه می توان دانست.

                                                                                                                                   مریم پناهنده                  

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

1) جامع السعادة / نراقی

2) گزیده کافی/ کلینی

3)من لا یحضره الفقیه / ابن بابویه

4) أسرار آل محمد علیهم السلام/ سلیم بن قیس هلالی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.