تبیان، دستیار زندگی
در مطلب قبل به چند گاف رسانه ای اشاره کردیم و در این مطلب ادامه انها را با هم می خوانیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدال آوری سوریان برای عراق!

نگاهی به گاف‌های رسانه‌های جهان + عکس (2)


در مطلب قبل به چند گاف رسانه ای اشاره کردیم و در این مطلب ادامه انها را با هم می خوانیم

رسانه‌هایی که اسامه را اوباما نامیدند!

تشابه اسمی اوباما (Obama) و اسامه (Osama) در زبان انگلیسی منجر به بروز اشتباهات زیادی در این حوزه گردیده است. در 1 ژانویه 2007، شبکه خبری ‌سی‌ان‌ان از نام باراک اوباما، سناتور وقت، به جای عنوان اسامه، تروریست عربستانی و مۆسس گروه القاعده، استفاده نمود. طی برنامه ای با عنوان "اتاق وضعیت" به مجری‌گری وولف بلیتزر (Wolf Blitzer)، یک آگهی در مورد مستند خبری بعدی در مورد بن لادن منتشر گشت که بر روی آن و بر روی تصویر رهبر القاعده عنوان "اوباما کجاست؟" نقش بسته بود. سی‌ان‌ان به خاطر آنچه که بعدها یک اشتباه فنی بسیار بد نامید، عذرخواهی نمود.

اما پس از کشته شدن بن لادن به دست سربازان آمریکایی و پخش اخبار آن، تعداد زیادی از رسانه‌های اینترنتی، چاپی، صوتی و تصویری به اشتباه در اشاره به اسامه از اوباما استفاده نمودند.

گاف های رسانه جهان

وب‌سایت رادیو عمومی ملی – روزنامه "صبح جنوب چین"

بسیاری از رسانه‌ها عنوان اوباما را به اشتباه به جای اسامه به کار برده‌اند

مجری‌های شبکه‌های خبری چون فاکس‌نیوز و یا ای‌بی‌سی نیز در مقاطعی به جای واژه اسامه از اوباما استفاده نموده‌اند.

آیا فاکس‌نیوز فرق بین یونان و روسیه را نمی‌داند؟

شبکه فاکس‌نیوز در تلاش برای فریب افکار عمومی آمریکا تصاویر مرتبط با شورش‌های یونان در 6 دسامبر 2011، را به عنوان اعتراضات خیابانی مردم روسیه علیه سردمداران این کشور پخش نمود. اگرچه این رسوایی در اینترنت انعکاس بسیاری یافت و شبکه انگلیسی زبان RT (وابسته به دولت روسیه) آن را در اخبار خود پوشش داد[5] اما چند درصد از بینندگان شبکه خبری فاکس‌نیوز به دنبال بررسی صحت و سقم اخبار این شبکه خواهند بود؟ می‌تواند اطمینان داشت که اکثر قریب به اتفاق بینندگان آمریکایی این شبکه هم‌‌اکنون چنین می‌پندارند که تصاویر پخش شده مربوط به خیابان‌های مسکو و اعتراضات مردم به دولت روسیه است.

گاف های رسانه جهان

تصویر وب‌سایت شبکه فاکس‌نیوز در حین پخش شورش‌های آتن با عنوان خشم معترضین نسبت به انتخابات روسیه

غلط‌های نگارشی به مانند Puttin به جای Putin یا protestor's به جای Protestors' نیز در جای خود جالب توجه هستند!

حمید سوریان و مدال‌آوری برای عراق

در تداوم گاف‌های فاکس‌نیوز، بخش ورزشی این مرکز خبری نیز سعی نمود از قافله عقب نماند. پس از کسب مدال طلای کشتی فرنگی توسط حمید سوریان، سایت ورزشی فاکس‌نیوز خبر اول خود را به وی اختصاص داده اما ملیت او را عراقی و ساکن بغداد معرفی کرد.

در تداوم گاف‌های فاکس‌نیوز، بخش ورزشی این مرکز خبری نیز سعی نمود از قافله عقب نماند. پس از کسب مدال طلای کشتی فرنگی توسط حمید سوریان، سایت ورزشی فاکس‌نیوز خبر اول خود را به وی اختصاص داده اما ملیت او را عراقی و ساکن بغداد معرفی کرد

این تیتر برای ساعاتی روی خروجی سایت قرارداشت تا اینکه مسۆولان آن با انبوهی از کامنت‌های اعتراضی مواجه شده و نسبت به تصحیح آن اقدام کرده و از تیتر زیبای "حاکم مطلق کشتی فرنگی " برای توصیف کیفیت کار حمید سوریان استفاده کردند.

گاف های رسانه جهان

اشتباه فاکس‌نیوز در معرفی ملیت حمید سوریان

گاف سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز در پوشش رأی دادگاه درباره قانون اصلاح بهداشت آمریکا

در حالی که جمع بی‌شماری از مردم آمریکا تیر ماه منتظر شنیدن اخبار مربوط به رأی دادگاه عالی درباره قانون اصلاح خدمات بهداشت و درمان اوباما بودند، شبکه‌های خبری سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز اخبار مربوط به رأی دادگاه را کاملاً تحریف‌شده و بر عکس به مردم تحویل دادند. درست لحظاتی پس از آنکه دادگاه عالی آمریکا رأی خود را در مورد "قانون محافظت از بیمار و خدمات و مراقبت مقرون به صرفه" اعلام کرد، این دو شبکه خبری طی اخبار فوری اعلام کردند دادگاه مورد نظر این قانون را مغایر باقانون اساسی دانسته است؛ اصل خبر این بود که قانون مورد نظر تأیید شده بود.

خبرگزاری «سی‌ان‌ان» به خاطر این اشتباه خود عذرخواهی کرد و نوشت این خبرگزاری با خواندن بخشی از گزارش دادگاه که در آن رئیس داداگاه گفته بود به نظر وی مفاد فردی این قانون، مصداق استفاده نادرست از اختیارات کنگره است، اشتباه کرده و نتیجه گرفته است که دادگاه عالی آمریکا این قانون را به خاطر آنکه مغایر با قانون اساسی بوده است، رد کرده است.

گاف های رسانه جهان

گاف سی‌‌ان‌ان‌ و فاکس‌نیوز در انتشار اخبار کنگره آمریکا

علی‌رغم این، فاکس‌نیوز ادعا کرده است که در گزارش این رأی دادگاه در مراحل مختلف درست عمل کرده و ابتدا نظر رئیس دادگاه را پوشش داده و سپس خبر تأیید قانون مورد نظر را اعلام کرده است

بر اساس "قانون محافظت از بیمار و خدمات و مراقبت مقرون به صرفه" که منتقدان رئیس جمهوری آن را "خدمات درمانی اوباما" (Obamacare) می نامند، تمامی شهروندان آمریکا باید از اول سال 2014 بیمه خدمات درمانی و بهداشتی داشته باشند و در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

شبکه فاکس‌نیوز در تلاش برای فریب افکار عمومی آمریکا تصاویر مرتبط با شورش‌های یونان در 6 دسامبر 2011، را به عنوان اعتراضات خیابانی مردم روسیه علیه سردمداران این کشور پخش نمود

سانسور سخنان ضدجنگ سرباز آمریکایی توسط سی‌ان‌ان

ران پل (Ron Paul) نماینده جهوریخواه ایالت تگزاس و یکی از نامزدهای شکست خورده رقابت درون‌حزبی جمهوریخواهان برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود اعلام کرده که قصد دارد سربازان آمریکایی را از خاورمیانه خارج و به خانه بازگرداند. اخیرا شبکه سی‌ان‌ان مصاحبه‌ای را با یکی از سربازان آمریکایی به صورت زنده پخش نمود. درست زمانی که این سرباز قصد داشت از ایده‌های ضدمداخله گرایانه پل حمایت کند، مصاحبه وی قطع شد. مجری شبکه این امر را اشکال فنی بیان داشته و بلافاصله مصاحبه بعدی پخش شد. نکته جالب اینجاست که سخنان این سرباز دقیقا زمانی قطع گردید که وی در مورد لزوم اجتناب از هر گونه درگیری با ایران سخن می‌گفت.

شیطنت روزنامه سعودی و مصادره شهید بحرینی

روزنامه سعودی "الوطن" عكس یكی از شهدای بیداری اسلامی در بحرین را به عنوان یكی از "كشته شده های سوری" منتشر كرد.

روزنامه الوطن سعودی، عكس شهید احمد الفرحان كه سال گذشته در منطقه ستره بحرین به شهادت رسید را به عنوان یكی از كشته شدگان منطقه باباعمرو حمص سوریه منتشر كرد.

گاف های رسانه جهان

گاف روزنامه سعودی در انتشار یك عكس

اگرچه موارد فوق نشان می‌دهند اشتباهات خبری جزو لاینفک فعالیت رسانه‌ای هستند اما حتی با این وجود هنوز می‌توان ترجمه نادرست سخنان مرسی در شبکه اول صدا و سیما را یکی از موارد نادر و استثنایی نامید که ضربه سختی بر اعتبار خبری این سازمان وارد نمود. البته آقای ضرغامی اشتباه مترجم را عامل این رویداد معرفی نمود که ما نیز امیدواریم چنین باشد. برگزاری نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای ایران محسوب می‌گردد و در اینچنین حماسه‌ای شاید سرباز و یا برخی مافوق‌های وی دچار اشتباهاتی نیز شوند. امید است این اتفاق ناخوشاین درس عبرتی برای آینده باشد.در پایان گزارش توجه خوانندگان مشرق را به سوتی‌های شبکه خبری فارسی بی‌بی‌سی جلب می‌نماییم؛ شاید که مایه انبساط خاطر شما عزیزان را فراهم آوریم.

بخش ارتباطات تبیان

منبع : مشرق