تبیان، دستیار زندگی
امروزه ما از گجت‌های مختلفی استفاده می‌كنیم كه سازندگان آنها می‌خواهند هر روزه قابلیت‌های بیشتری را در محصولاتشان بگنجانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده در دست سلطان گجت‌ها


امروزه ما از گجت‌های مختلفی استفاده می‌كنیم كه سازندگان آنها می‌خواهند هر روزه قابلیت‌های بیشتری را در محصولاتشان بگنجانند.

آینده در دست سلطان گجت‌ها

آیا تبلت شما قادر است عكس‌های كیفیت‌دار بگیرد؟ تلفن همراه (smart phone) شما به هوشمندی یك رایانه هست؟ یا موزیك پلیر (MP3) شما توانایی ضبط تصاویر ویدئویی را دارد؟ در همه این گجت‌ها نه تنها ما برنامه‌های نرم‌افزاری كاربردی (application) تكراری را به كار می‌بریم، بلكه بتدریج وجود مستقل هر وسیله را نیز كمرنگ‌تر كرده و مرز بین آنها را چنان برمی‌داریم كه پس از چندی تشخیص دقیق این گجت‌ها برای خودمان نیز بسیار مشكل می‌شود.

ما در اینجا قصد نداریم اتلاف فناوری را مورد قضاوت دهیم، بلكه می‌خواهیم بگوییم حالا كه این وسیله‌ها همه قابلیت‌های یكدیگر را كسب می‌كنند و به ویژگی‌های مشتركی می‌رسند، پس چرا نباید تبلت، دوربین، موزیك پلیر و تلفن همراهمان را در قالب یك گجت مثلا یك لپ‌تاپ گرد هم آورده و با هم یكی نسازیم؟ همه این گجت‌ها می‌توانند جدا از هم كار كرده و همچنین در كنار هم نیز با حفظ كاركرد و هویت منحصر به فرد خود یك گجت جادویی را ایجاد كنند.

حال اگر كارایی‌ و قابلیت‌ تبلت‌های قابل تبدیل با ویژگی همگرایی (convergence capabilities) چون ایسوس ترنسفورمر پرایم و پدفون، شكل تغییرپذیر (shape-shifting) آیدیا پد یوگا و آیدیاپد S2 لنووو را در نظر داشته باشید ،آن‌گاه ایده لپ‌تاپ مفهومی لایف بوك 2013 فوجیتسو (Fujitsu Lifebook 2013) چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

اكنون صنعت رایانه‌های موبایل بتدریج به این نتیجه می‌رسد كه همگرایی گجت‌ها تقریبا امری اجتناب‌ناپذیر است. لایف‌بوك 2013 فوجیتسو عبارت است از یك وسیله رایانه‌ای چند منظوره كه تركیبی است از یك لپ‌تاپ، تبلت، تلفن همراه هوشمند با قابلیت موزیك پلیر و یك دوربین عكاسی.

در سال‌های اخیر ما به علت به كار بردن وسایل متعدد مستقل، با اتلاف زیادی در زمینه سخت‌افزارها مواجهیم. به این علت كه در این گجت‌ها، اغلب انبوهی از داده‌ها به صورت تكراری ذخیره شده است؛ برای مثال شما موزیك‌هایی را روی پلیر موزیك خود دارید، پس چرا باید همان‌ها را دوباره روی فضای ذخیره داده لپ‌تاپ‌تان نیز داشته باشید؟ اگر تبلت شما پردازنده‌ای را در خود جا داده، چرا این پردازنده نتواند در اجرای مستقیم برنامه‌های لپ‌تاپ شما یا یاری رساندن در اجرای آنها موثر باشد؟ یا اگر مالك یك دوربین عكاسی با حافظه و قدرت پردازشی اختصاصی هستید، آیا به وجود آن به صورت تكراری در لپ‌تاپتان نیازی دارید؟

آینده در دست سلطان گجت‌ها

حد اعلای خلاقیت و طراحی

ایده طرح مفهومی این نوت‌بوك توسط یك طراح صنعتی برجسته هندی به نام پراشانت چاندرا (Prashant chandra) از شركت طراحی یانكو (Yanko) ارائه و در مسابقه طراحی فوجیتسو بین 3000 طرح از 99 كشور برنده جایزه اول این رقابت شد.

طراح لایف بوك 2013 فوجیتسو معتقد است هدف اصلی از ساخت این محصول اجتناب از تكرار داده‌ها و سخت‌افزار داخل وسیله‌های رایانه‌ای گوناگون است بنابراین در چنین گجت یكپارچه‌ای كه همگرایی بین تمام اجزای آن برقرار است، هنگامی كه همه قطعات تشكیل‌دهنده‌اش به هم متصل است، پردازنده‌(CPU) و فضای ذخیره داده (storage) در بین آنها به اشتراك گذاشته می‌شود و همه این قطعات كه هر یك برای خود گجت مستقلی به شمار می‌رود، از این منابع پردازشی و ذخیره داده بهره می‌برد.

لایف‌بوك 2013 فوجیتسو عبارت است از یك وسیله رایانه‌ای چند منظوره كه تركیبی است از یك لپ‌تاپ، تبلت، تلفن همراه هوشمند با قابلیت موزیك پلیر و یك دوربین عكاسی

این نوت‌بوك نمی‌تواند بدون اتصال بخش تبلت كه خود رایانه لوحه‌ای تمام عیار صفحه لمسی است، فعال شود؛ چرا كه تبلت با اتصال به لپ‌تاپ از طریق یك اتصال 16 پین به یك صفحه كلید مجازی صفحه لمسی (touch-screen virtual keyboard) اندازه كامل QWERTY برای تایپ‌كردن آسان برای سیستم تبدیل می‌شود.

هنگام استفاده به عنوان لپ‌تاپ بخش‌های دوربین و تلفن همراه هوشمند نیز از طریق پایانه‌های گسترش خاص خود (dock) به منظور تكمیل و تغذیه نوت‌بوك با پردازنده و فضای ذخیره داده‌شان به بدنه لپ‌تاپ اتصال می‌یابد.

آینده در دست سلطان گجت‌ها

در قدم بعدی، به دوربین عكاسی می‌رسیم كه پس از اتصال به عنوان دوربین پشتی سیستم عمل می‌كند و در آخر سمت چپ لپ‌تاپ شكاف پایانه (slot) جهت اتصال تلفن همراه هوشمند وجود دارد.

با قرار دادن تلفن‌همراه خود در این اسلات، شما براحتی می‌توانید محتوای رسانه‌ای موجود در موبایل خود را بدون اتصل كابل با لپ‌تاپ خود همگام سازی (sync) كنید. روشن است كه چهارمین وسیله در اینجا خود بدنه لپ‌تاپ است.

در این سیستم هنگامی كه گجت‌های تشكیل‌دهنده لپ‌تاپ در جای خود قرار می‌گیرد، با تشكیل نوعی پیوند نیروی پردازشی را بین خودشان به اشتراك گذاشته و هر وقت هم كه بخواهیم آنها را از یكدیگر جدا كرده و هر یك با اتكا بر پردازنده مستقل خودبه عنوان گجت مستقلی به انجام وظیفه می‌پردازد.

آینده در دست سلطان گجت‌ها

مزایا

همگام‌سازی و پشتیبان‌گیری خودكار داده

مهم‌ترین مزیت تدارك و گردآوری این وسیله‌ها كنار هم، همگام‌سازی (سینك) و به اشتراك‌گذاری خودكار داده‌ها بین این وسیله‌هاست؛ كه البته نباید این امر را مترادف پشتیبانگیری خودكار داده (automatic back-up of data) بین این چهار گجت دانست.

البته به طور حتم مجموع فضای ذخیره داده به اشتراك گذاشته شده توسط این گجت‌ها در چنین لپ‌تاپی باید از آنچه در نوت‌بوك‌های عادی یافت می‌شود، كمتر باشد.

سخت‌افزار مشترك

متصل‌كردن هر گجت به این لپ‌تاپ ویژگی‌های آن وسیله را به این سیستم می‌افزاید و علاوه بر آن، قدرت پردازش و فضای ذخیره داده بین این قطعات به اشتراك گذاشته می‌شود.

در این سیستم هنگامی كه گجت‌های تشكیل‌دهنده لپ‌تاپ در جای خود قرار می‌گیرد، با تشكیل نوعی پیوند نیروی پردازشی را بین خودشان به اشتراك گذاشته و هر وقت هم كه بخواهیم آنها را از یكدیگر جدا كرده و هر یك با اتكا بر پردازنده مستقل خودبه عنوان گجت مستقلی به انجام وظیفه می‌پردازد

به واسطه رابطه‌ای مشترك كه به آسانی مجموعه این گجت‌ها را به هم متصل می‌كند، همه آنها از نیروی پردازش رایانه‌ای یكپارچه بهره می‌برند.

با قرار دادن تلفن همراه هوشمند در پایانه‌اش قابلیت پخش موزیك این وسیله به نوت‌بوك افزوده شده و موزیك و داده‌های آن در كل سیستم به اشتراك گذاشته می‌شود و قابلیت پخش می‌یابد.

تبلت با نصب روی سیستم می‌تواند به عنوان صفحه نمایش لمسی دوم و با قلم استایلوس مثل صفحه نمایش دوم كنسول بازی نینتندو DS به جای پد طراحی (sketchpad) نیز به كار رود.

این صرفه‌جویی و استفاده مشترك از سخت‌افزارها موجب كاهش كلی هزینه تولید و طبیعتا قیمت نهایی محصول می‌شود.

آینده در دست سلطان گجت‌ها

معایب

آنچه مسلم است قدرت پردازش این لپ‌تاپ هرگز به پای لپ‌تاپ‌های معمولی نمی‌رسد و مقدار فضای ذخیره داده آن نیز به مراتب كمتر از نوت‌بوك‌های عادی موجود در بازار است.

بنابراین همین دو عامل موجب كاهش قدرت پردازش رایانه‌ای و نقصان در كارایی آن می‌شود.

از سوی دیگر اگر یكی از چهار گجت این مجموعه و بخصوص بخش تبلت آن خراب شود، كل لپ‌تاپ از كار باز می‌ماند.

از سوی دیگر غیرممكن است كه شركت تولیدكننده‌ای بتواند این چهار گجت را طوری بسازد كه كیفیت، ویژگی‌ها و كارآمدی همه آنها بتواند نظر كاربران را كاملا جلب كرده و احتیاجاتشان را به صورتی برآورده كند كه دیگر از انتخاب و خرید آن وسیله از بین محصولات برندهای دیگر، بی‌نیاز باشند.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: جام جم آنلاین