تبیان، دستیار زندگی
13 تا 22 مهرماه امسال، مصلی تهران میزبان دور جدید جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاهی که وقت‌تان را تلف نمی کند!


13تا 22 مهرماه امسال، مصلی تهران میزبان دور جدید جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال است. نمایشگاه امسال، برای دوستداران تکنولوژی های برتر این امکان را می دهد که از نزدیک، بسیاری از فناوری هایی که تا کنون، فقط در سایت ها و مجلات درباره شان خوانده بودند را ببینند: از بزرگ ترین صفحه نمایش لمسی دنیا گرفته تا عینک سه بعدی 720 اینچی و از شبیه ساز سر انسان تا توپ رباتیک و فرش هوشمند.


نمایشگاهی که وقت‌تان را تلف نمی کند!

در این نمایشگاه به محض ورود به هر سالن، صداهای پخش شده در سالن شما را در فضای آنچه قرار می دهد که انبوه تکنولوژی های رسانه ای در دنیای رسانه ای کنونی خوانده می شود. رنگ ها شما را جذب می کند و برخی وسایلی که تا کنون ندیده اید و شاید از این پس احساس کنید که باید شما هم با آنها آشنا شوید.

جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال، در ششمین دوره از برگزاری خود بر اهمیت ورود و معرفی تکنولوژی های روز دنیا تاکید ویژه ای داشته است. برگزارکنندگان نمایشگاه امسال، 300 کارگاه آموزشی تدارک دیده اند تا هر فردی به فراخور دانش و نیاز خود در هر کدام ار این کارگاه ها که بخواهد، به طور رایگان شرکت کند و از مباحث عرضه شده توسط کارشناسان و استادان استفاده کند.

نمایشگاهی که وقت‌تان را تلف نمی کند!

در این مطلب نگاهی می اندازیم به بخشی از آنچه این روزها در نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال می گذرد.

توپ رباتیک: توپ زیر پای آندروئیدی ها یا اپلی ها

امسال در بخش فناوری و هنرهای دیجیتال، شاهد عرضه فناوری های به روز و مهیج و جذاب برای علاقمندان به فناوری در گروه های مختلف سنی هستیم که در این راستا توپ رباتیک با نام «اسفرو» با هدف ایجاد سرگرمی سالم برای تمامی اقشار جامعه در این نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته شده است.

نمایشگاهی که وقت‌تان را تلف نمی کند!

«اسفرو» از طریق یک برنامه جانبی سازگار با تلفن های همراه هوشمند بر پایه ی سیستم عامل های iOS و Android کنترل می شود. این برنامه جانبی می تواند روش چرخش، مسیری که توپ باید طی کند، رنگ توپ و سرعت چرخش را کنترل کند. ابعاد این روبات در اندازه توپ های معمولی بیس بال است. اما در داخل آن یک سری مدارات و سیستم های الکترونیکی به ویژه یک ماژول بلوتوث قرار دارد که به توپ اجازه می دهد دستورات را از شعاع حداکثر 20 متری، مستقیما از تلفن همراه هوشمند مجهز به برنامه جانبی دریافت کند.

این توپ می تواند تغییر رنگ دهد. از دیگر تجهیزات داخلی توپ، می توان به یک سرعت سنج، گردش نما و یک قطب نما اشاره کرد که به کاربر اجازه می دهد در زمان حرکت توپ آن را به طور کامل کنترل کند. حداکثر سرعت حرکت «اسفرو» یک متر بر ثانیه است. زمانی که توپ به مانع برخورد می کند می تواند به عقب بازگردد.

چگونه با «اسفرو» گلف بازی کنیم؟!

کافی است ابزارک خود را مانند چوب گلف در دست بگیرید و با حرکت دادن و شتاب دادن به آن، روبات را همانند یک توپ گلف واقعی درون چاله بیندازید؛ و این یعنی واقعیت مجازی!

نمایشگاهی که وقت‌تان را تلف نمی کند!

موشن کپچر

در دنیای امروز و به واسطه پیشرفت در صنعت الکترونیک و رایانه، تغییرات قابل توجهی در صنعت پویانمایی ایجاد شده است که مهم ترین آن ها جایگزینی کاغذ با رایانه است. دستاورد این جایگزینی تولید انیمیشن های رایانه ای است که تفاوت های بسیاری با انیمیشن های سنتی دارد.

به صورت عامیانه، موشن کپچر دستگاه تصویربرداری از حرکات صورت و بدن است که در نهایت به انیمیشن تبدیل می شوند و کاراکترهای سه بعدی و دوبعدی را به حرکت در می آورد.

نمایشگاهی که وقت‌تان را تلف نمی کند!

هرکدام از ما فیلم ها و انیمیشن های به یاد ماندنی را دیده ایم که جلوه های ویژه ی آن ها بسیار زیبا و حرفه ای ساخته شده اند. اما در کنار این جلوه های ویژه، یک انیمیت بسیار روان دیده می شود که در آنها حرکات به واقعیت بسیار نزدیک است. ضبط حرکت (Motion Capture)، ردیابی حرکت (Motion Tracking) و Mocap اصطلاحاتی هستند که برای توصیف جنبش یا حرکت افراد و اشیا در صحنه سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرند.

از این فناوری در سرگرمی (سینما، بازی و ...)، ارتش (برای شبیه سازی میدان نبرد)، ورزش های کاربردی پزشکی استفاده می شود.

نمایشگاهی که وقت‌تان را تلف نمی کند!

در سرگرمی هایی هم چون فیلم و بازی فناوری موشن کپچر اقدامات و حرکات هنرپیشه ها را ثبت می کند و پس از این اقدام اطلاعات مربوط به انیمیت (حرکت دهی مفصل ها، استخوان ها، ماهیچه ها، صورت، انگشتان پا و دست) را جهت آنالیز محیط دوبعدی و یا سه بعدی به رایانه می فرستد. در مکان یا محیطی که حرکات ضبط می شوند، یک یا چند شخص لباس های مخصوص به همراه چندین سنسور از پیش تعیین شده برروی لباس به تن خواهند کرد. در اطراف هنرپیشه ها چندین دوربین قرار می گیرند. این دوربین های مخصوص، حرکات آنها را ضبط می کنند.

در مرحله بعد، حرکات وارد کامپیوتر می شوند تا توسط اپراتور کنترل شوند. حال تصاویر بر روی مانیتور نقش بسته اند. این نوع سیستم می تواند تعداد زیادی از نشانگرها ضبط کند. منظور از نشانگرها اجسام کوچکی مثل دکمه های روی پیراهن و یا نخ های روی یک چفیه می باشد.

نمایشگاه امسال، برای دوستداران تکنولوژی های برتر این امکان را می دهد که از نزدیک، بسیاری از فناوری هایی که تا کنون، فقط در سایت ها و مجلات درباره شان خوانده بودند را ببینند: از بزرگ ترین صفحه نمایش لمسی دنیا گرفته تا عینک سه بعدی 720 اینچی و از شبیه ساز سر انسان تا توپ رباتیک و فرش هوشمند

بزرگ ترین صفحه نمایش لمسی هوشمند

متخصصان بین المللی در زمینه سیستم های لمسی-تعاملی جدیدترین Video Wall (دیواری که از تلویزیون تشکیل شده است) بر اساس راهکارهای هوشمند و قابل اعتماد را ارائه کرده اند.

فناوری Touch Screen یا صفحه نمایش های لمسی بر پایه تکنولوژی مادون قرمز ساخته می شود. اگرچه امروزه تعداد صفحه نمایش های لمسی زیاد است و نمونه های مختلفی از آن وجود دارد، اما نمونه ای که در این نمایشگاه دیده می شود بزرگ ترین و بی نظیرترین صفحه نمایش هوشمند لمسی-تعاملی با امکان استفاده چند کاربری است.

نمایشگاهی که وقت‌تان را تلف نمی کند!

بزرگ ترین صفحه نمایش لمسی هوشمند آخرین، کامل ترین و به روزترین نوع این سخت افزار است. ابعاد آن 5.1 * 1.1 * 0.8 متر می باشد و می تواند تا 32 نقطه لمسی را همزمان تشخیص دهد. وضوح تصویر در این سیستم 4582 * 9500 است.

این صفحه نمایش که از 10 تلویزیون 55 اینچی تشکیل شده است مناسب برای ترکیب با سیستم های یکپارچه ی لمسی است. یک پوشش لمسی تمام 10 تلویزیون را در کنار یکدیگر پوشش می دهد تا راهکار تعاملی لمسی مناسبی برای همگان از جمله شرکت های پخش تلویزیونی، تجاری و تبلیغاتی باشد. این دستگاه برای کارکرد 24 ساعته طراحی شده است که به کاربر اجازه به کارگیری دائمی و بدون هراس از خرابی را می دهد.

صفحه کلید مجازی

صفحه کلید مجازی یا Magic Cube یک دستگاه جمع و جور و کوچک است که می تواند با لیزر پروژکتور خود یک صفحه کلید مجازی لیزری متشکل از 63 کلید را بر روی هر سطح صاف و مسطحی ایجاد کند. علاوه بر این با فشردن هر دکمه مجازی، صدای کلیک کردن هر دکمه  نیز پخش می شود.

نمایشگاهی که وقت‌تان را تلف نمی کند!

رابط روان لیزر پروژکتور این کیبورد باعث می شود که تصاویر صفحه کلید بهتر و واضح تر دیده شوند. هم چنین Magic Cube می تواند به عنوان یک موس با قابلیت multi-touch و یک رسانه تشخیص دست خط نیز استفاده شود.

بلوتوث این صفحه کلید باعث می شود تا با دستگاه ها و رسانه هایی مانند آی پد، آی فون، ویندوز آی فون، تبلت، اندروید، لپ تاپ، اسمارت فون، و بلک بری هماهنگ باشد.

این صفحه کلید قابلیت تایپ کردن تا 150 دقیقه را دارد و با یک جفت باتری شارژی و USB نیز کار می کند. لازم است ابزاری این اطلاعات تایپ شده شما را پردازش کند. به همین منظور infrared) IF) در قسمت پایین گجت وجود دارد که امواج اینفرارد را دریافت می کند. هنگامی که شما تایپ می کنید در حقیقت انگشت تان را در ناحیه های مختلف اشعه های اینفرارد عبور می دهید. پردازشگر مورد نظر یا CMOS مکان هایی را که انگشتان تان روی آن ها قرار گرفته اند به تصویر می کشد.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان