تبیان، دستیار زندگی
زیارت حضرت رضا علیه السلام در روزهای مقدس اسلامی افضل است؛ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خورشید هر صبح از سمت خراسان تو برمی خیزد!


به مناسبت 23 ذی القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا علیه السلام

23 ذی القعده روز بسیار شریفی است، این روز، روز مخصوص زیارت امام رضا علیه السلام بوده و زیارت آن حضرت از دور و نزدیک سنت است.


بیست و سوم ماه ذی القعده مصادف است با روز مخصوص زیارت امام رئوف ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا، و این موضوع در منابع و کتب معتبر دعایی ما مورد تایید و تاکید است.

از جمله مرحوم شیخ عباس قمی در وقایع الایام و مفاتیح الجنان در شرافت ماه ذی القعده و سپس روز مخصوص زیارتی حضرت رضا علیه السلام می نویسد :

خورشید صبح از خراسان تو برمی خیزد!

بدان که این ماه اول ماههای حرام است که حق تعالی در قرآن مجید ذکر فرموده (و آنها ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب است که در اسلام معظم و مکرم بوده اند) و سید ابن طاووس روایتی نقل کرده که ذی القعده محل اجابت دعاست در وقت شدت و در روز یکشنبه این ماه نمازی با فضیلت بسیار از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت کرده که مجملش آن است که هر که آنرا به جا آورد توبه اش مقبول و گناهش آمرزیده شود و دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند و با ایمان بمیرد و دینش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانی گردد و والدینش از او راضی گردند و مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد و توسعه رزق پیدا کند و ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانی جان او بیرون شود.
( شرح این نماز پر فیض در مفاتیح الجنان آورده شده است).

روایت است که هر که در یکی از ماههای حرام سه روز متوالی ( پنجشنبه، جمعه و شنبه) روزه بگیرد ثواب 900 سال عبادت برای او نوشته شود .

اما از جمله مناسب های مهم این ماه علاوه بر ولادت با سعادت حضرت معصومه و ولادت با سعادت امام رضا علیه السلام ، روز زیارت مخصوص حضرت ثامن الحجج است.

23 ذی القعده روز بسیار شریفی است، این روز، روز زیارتی مخصوص امام رضا علیه السلام بوده و زیارت آن حضرت از دور و نزدیک سنت است.

علامه مجلسی می گوید:

خورشید صبح از خراسان تو برمی خیزد!

زیارت حضرت رضا علیه السلام در روزهای مقدس اسلامی افضل است؛ خصوصا روزهایی که اختصاص به آن حضرت دارد. مثل روز ولادت (11 ذی القعده) و روز شهادت آن حضرت (مطابق مشهور آخر ماه صفر) سپس از کتاب اقبال مرحوم سید بن طاووس استحباب زیارت آن حضرت را در روز 23 ذی القعده (طبق روایتی روز شهادت آن حضرت) نیز نقل می کند.

قال سیدبن طاووس فی الاقبال: و رایت فی بعض تصانیف اصحابنا العجم رضوان الله علیهم، انه یستحب ان یزار مولانا الرضا علیه السلام یوم ثالث وعشیرین من ذی القعده، من قرب او بعید. ببعض زیارته المعروفه او بما یکون کالزیاره من الروایه بذلک.

در همین راستا همه ساله همزمان با بیست و سوم ذی‌القعده، ویژه برنامه‌های روز زیارتی امام رضا علیه السلام در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود که از جمله این برنامه ها قرائت زیارت جامعه کبیره توسط ذاکرین و مداحان اهل بیت علیه السلام است.

شایان ذکر است که در روز 23 ذی‌القعده به استحباب زیارت حضرت رضا(ع) از نزدیک و دور تاکید شده و همچنین بنا به روایتی شهادت حضرت رضا(ع) در این روز واقع شده است.


منبع: شبستان

بخش حریم رضوی