تبیان، دستیار زندگی
محققان انگلیسی شیوه استفاده از الكتریسیته برای رشد مجدد اندام در كرم‌های پهن را مورد بررسی قرار دادند كه به گفته آنها این دستاورد می‌تواند در دهه‌های آینده برای بازسازی بافت بدن انسان نیز كاربرد داشته باشد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفقیت محققان در رشد مجدد اندام با الكتریسته

موفقیت محققان در رشد مجدد اندام با الكتریسته

محققان انگلیسی شیوه استفاده از الكتریسیته برای رشد مجدد اندام در كرم‌های پهن را مورد بررسی قرار دادند كه به گفته آن ها این دستاورد می‌تواند در دهه‌های آینده برای بازسازی بافت بدن انسان نیز كاربرد داشته باشد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دستاورد محققان، تحقق رویای «فرانكشتاین»، اثر «مری شلی» نویسنده معروف انگلیسی است كه در آن این دانشمند جوان با استفاده از كنار هم قرار دادن تكه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الكتریكی، جانوری زنده به شكل انسان در ابعاد بزرگ‌تر می‌سازد.

محققان تأكید می كنند كه میدان و جریان های الكتریكی كلید اصلی پیشرفت در حوزه مهندسی بافت محسوب می‌شوند و افرادی كه بدلیل تصادف، بیماری یا جراحت جنگی دچار نقص عضو شده‌اند، در آینده می‌توانند از این علم برای بازسازی و رشد مجدد دست یا پا استفاده كنند.

موفقیت محققان در رشد مجدد اندام با الكتریسته

محرك‌های الكتریكی موفقیت‌هایی را در زمینه تحریك رشد عصبی در افراد دچار آسیب نخاعی نشان داده‌اند؛ همچنین میدان‌های بیوالكتریكی نقش كلیدی در بازسازی نوك انگشتان كودكان ایفا می‌كنند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه آبردین انگلیس به سرپرستی دكتر «آنا راجینك»، تأثیر الكتریسیته بر روی كرم‌های پهن برای بازسازی اندام را مورد بررسی قرار دادند.

كرم های پهن برای تكثیر شدن، به دو نیم تقسیم می شوند كه در این حالت یك بخش فاقد سر و یك بخش فاقد دم است، اما شگفتی دانشمندان احساس نیاز به سر برای بخش فاقد دم و نیاز به دم در بخش بدون سر است.

به نظر می رسد، میدان الكتریكی طبیعی مرتبط با فرایند دو نیم شدن در بدن كرم پهن مانند یك قطب نما به سلول های بنیادی می گوید كه به كجا مهاجرت كرده و دم یا سر را شكل دهند.

موفقیت محققان در رشد مجدد اندام با الكتریسته

محققان با معكوس كردن قطب میدان الكتریكی در محل دو نیم شدن، كرم های پهنی با دو سر یا با دو دم تولید كرده‌اند.

كرم پهن دارای سیستم عصبی پیچیده‌ای شامل دو طناب عصبی موازی، مغز، چشم، روده و 40 نوع مختلف سلول است، به همین دلیل تعمیم دادن نتایج این مطالعه برای انسان به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

منبع: پایگاه اینترنتی سیمرغ

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی