تبیان، دستیار زندگی
وزیر اطلاعات طی سخنانی از طرح آمریكا و برخی كشورهای اروپایی برای تجهیز منافقین خبر داده و همزمان هم وزارت اطلاعات با انتشار گزارشی تحلیلی اعلام كرده آمریكا درصدد به‌راه انداختن فتنه اقتصادی در كشور است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمزگشایی از فتنه اقتصادی


وزیر اطلاعات طی سخنانی از طرح آمریكا و برخی كشورهای اروپایی برای تجهیز منافقین خبر داده و همزمان هم وزارت اطلاعات با انتشار گزارشی تحلیلی اعلام كرده آمریكا درصدد به‌راه انداختن فتنه اقتصادی در كشور است

وزارت اطلاعات با انتشار گزارشی، به بررسی رویکرد‌ها و برنامه کاری مسئول ایران در شورای اطلاعات آمریکا و برخی اقدامات وی از جمله توصیه درباره فعال شدن زیرساخت‏های جریان فتنه جهت گسترش نارضایتی اقتصادی پرداخته است.بر اساس گزارش وزارت اطلاعات، آمریكا درپی توطئه ای است كه یك فتنه اقتصادی در كشور برپا كند.

مصلحی

در این گزارش تاكید شد پس از موفقیت‏های اخیر سربازان گمنام امام زمان(عج) مبنی بر دستگیری 20 نفر در ارتباط با ترور دانشمندان هسته‏‌ای كشورمان، تحركات كشورهای غربی برای جبران این شكست اطلاعاتی افزایش یافته و انتصاب خانم برنز به عنوان نخستین مسئول امور ایران در شورای اطلاعات ملی، حاكی از این تلاش است. شورای اطلاعات ملی آمریكا برای نخستین بار یك افسر اطلاعاتی را به نام جیلیان برنز به عنوان مسئول امور ایران تعیین كرد.

برنامه كاری مسئول امور ایران در شورای اطلاعات ملی

در گزارش وزارت اطلاعات با اشاره به اینكه سناریوی آمریكا در خصوص تحریم علیه بخش نفت و بانك مركزی ایران در دفتر اطلاعات ملی آمریكا طراحی شده و جیلیان برنز مسئول تازه منصوب شده میز ایران در این اداره متولی نظارت بر اجرای آن است،‌تاكید شد: این سناریو دارای 7 محور اساسی است. بر اساس این گزارش اولین محور، «كاهش درآمد و افزایش هزینه‌های ایران» است. این سناریو در صدد آن بوده است كه تا انتهای تابستان به‌زعم خود در آمد ایران از محل فروش نفت را حداقل و هزینه‌های جاری كشور را حداكثر كند. تحلیل جامعه اطلاعاتی آمریكا اكنون این است كه این سناریو آنگونه كه پیش‌بینی شده بود قابل تحقق نیست اما اگر آمریكا بتواند با رایزنی با عربستان و یكی، دو كشور دیگر تولید كننده نفت، قیمت را به حدود 70 دلار در هر بشكه برساند، بخشی از این سناریو در كوتاه مدت محقق شده است. با این حال مشكلی كه در اینجا وجود دارد این است كه كاهش قیمت نفت تا این سطح مستلزم سرازیر شدن ذخیره استراتژیك آمریكا به بازار و هم‏چنین رسیدن تولید در كشورهایی مانند عربستان سعودی به سقف است كه خود باعث ایجاد خلأ ظرفیت مازاد در بازار، القای حس نا امنی به آن و در نتیجه وارد شدن شوك به بازار خواهد شد. ضمن اینكه تحلیلگران در تهران تاكید می‏كنند تمام در آمد ایران ناشی از صادرات نفت نیست و هم‌‌اكنون بخش بزرگی از بودجه ایران با صادرات غیر نفتی تامین می‌شود كه این صادرات همچنان طبق روال طبیعی ادامه دارد.

آغاز نارضایتی‏‌های نقطه‌ای

محور دوم طراحی شده از سوی آمریكایی‏ها آن است كه حداقل در برخی نقاط و به طور كاملا محدود نارضایتی‏های اقتصادی تبدیل به نا امنی شود. به همین منظور به برخی از رابط‏های جریان فتنه ماموریت داده شده است كه روی موضوع بحران‏های كارگری و نا امید كننده نشان دادن وضع معیشت مردم در رسانه‌های خود به طور جدی تمركز كنند.

بخش دیگر این سناریو ایجاد به هم ریختگی سیاسی درون كشور به منظور ناامید كردن مردم از این نكته است كه حاكمیت از انسجام كافی برای حل مشكلات آنها برخوردار است

به انفعال كشاندن دستگاه اجرایی

بخش بعدی این سناریو این است كه برخی مدیران میانی و حتی عالی رتبه به وضعیتی سوق داده شوند كه اولا خود را در مقابل فشار تحریم‏های غرب منفعل و دست خالی احساس كنند و در نتیجه انگیزه خود را برای تلاش مضاعف در زمینه حل مشكلات اقتصادی كشور و دور زدن تنگناها از دست بدهند و ثانیا مطالبه برای تغییر راهبردهای سیاست خارجی به‌ویژه در بحث هسته‏ای از درون دولت آغاز شود. دید غربی‏‌ها این است كه حتی اگر این اتفاق رخ ندهد، حداقل این است كه اختلافاتی درون نظام بر سر چگونگی ادامه مسیر و میزان هزینه منطقی كه باید پرداخت، در خواهد گرفت.

فتنه

فعال شدن زیر ساخت‏های جریان فتنه

بر اساس گزارش وزارت اطلاعات تحلیلگران عقیده دارند محور فتنه ـ ضدانقلاب ـ بیگانه كاملا با این سناریو هماهنگ است و در آخرین تقسیم نقش انجام شده جریان فتنه مكلف شده است كه تمامی زیرساخت‏های خود از جمله شبكه‌های اجتماعی را در خدمت بحرانی جلوه دادن فضای اقتصادی كشور، تاریك نشان دادن دورنمای معیشت مردم، ترغیب طبقات مختلف جامعه به اعتراض و بزرگنمایی فشارهای غرب اختصاص بدهد. این امری است كه اكنون به طور كامل در حال انجام است و برخی سایت‏های شاخص جریان فتنه هم‌‌اكنون بخش عمده اخبار خود را به این موضوعات اختصاص داده‌اند.

فراگیر نشان دادن فساد اقتصادی

طبق آنچه وزارت اطلاعات اعلام كرد بخشی از این راهبرد طراحی شده كه در واقع نوعی تاكتیك عملیات روانی است این است كه جریان فتنه تصمیم گرفته است فساد اقتصادی را در كشور فراگیر نشان داده و برای تحقق این امر به شایعه‌سازی و جعل خبر درباره باز شدن پرونده‌های جدید فساد كلان اقتصادی و بی‌نتیجه ماندن دو پرونده فساد كلان بانكی و بیمه بپردازد. این گزارش می‌افزاید: منابع امنیتی می‏گویند این كار مشخصا برعهده منافقین نهاده شده و هدف از آن این‌است كه مردم حس كنند در حالی كه وضعیت معیشت آنها دشوار شده، فسادهای كلان هم در حال وقوع است.

محور دوم طراحی شده از سوی آمریكایی‏ها آن است كه حداقل در برخی نقاط و به طور كاملا محدود نارضایتی‏های اقتصادی تبدیل به نا امنی شود

بالا گرفتن اختلاف‏های درون خانواده نظام

اطلاعات موجود نشان می‏دهد بخش دیگر این سناریو ایجاد به هم ریختگی سیاسی درون كشور به منظور ناامید كردن مردم از این نكته است كه حاكمیت از انسجام كافی برای حل مشكلات آنها برخوردار است. برخی تحلیلگران مطلع می‏گویند پیشنهاد انگلیسی‏ها به آمریكا این بوده است كه موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری به محور اصلی اختلافات در داخل جریان اصولگرا و همچنین آغاز منازعه جدید میان اصولگران و دولت تبدیل شود. یك نكته كلیدی این‌است كه غربی‏ها عقیده دارند اگر حاكمیت منسجم و یكپارچه و سطح تنش داخلی در آن پایین باشد، فشار بیرونی هر چه هم تشدید شود موثر نخواهد بود. بر اساس گزارش وزارت اطلاعات هفتمین محور سناریوی غرب برای تحریم ایران «بی‌نتیجه گذاشتن مذاكرات هسته‌ای» است. بر این اساس آمریكایی‏‌ها ظاهرا تصمیم گرفته‌اند هم به دلیل عدم آمادگی برای برداشتن گام جدی، هم به دلیل نداشتن پاسخ منطقی در مقابل بحث‌هایی كه ایران در مسكو مطرح كرد و هم به سبب محاسبه‌ای كه روی ضرورت بی‌نتیجه شان دادن راهبرد مقاومت از سوی ایران كرده‌اند، تا قبل از نوامبر جلوی ایجاد هرگونه راه حل جدی و اساسی در مذاكرات هسته‌ای ایران و 1‌+‌5 را سد كنند.

تحلیل غربی‏ها این ‌است كه بی‌نتیجه ماندن مذاكرات به فضای داخلی ایران به‌ویژه بخش‏های اقتصادی شوك‏های پی در پی وارد خواهد كرد و امكان مدیریت فضا را از نظام می‏گیرد.

بخش سیاست تبیان


منبع:  تهران امروز