تبیان، دستیار زندگی
نفوذ هواپیمای تجسسی بدون سرنشین به عمق آسمان فلسطین اشغالی و تاسیسات اتمی دیمونا، همچنان موضوع بحث و نگرانی محافل صهیونیستی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران ارتش اسرائیل را تحقیر كرد


نفوذ هواپیمای تجسسی بدون سرنشین به عمق آسمان فلسطین اشغالی و تاسیسات اتمی دیمونا، همچنان موضوع بحث و نگرانی محافل صهیونیستی است.

پهباد

به گزارش تبیان، کیهان نوشت: روزنامه یدیعوت آحارونوت درباره پیام پیشروی پهپاد تجسسی تا 30كیلومتری تاسیسات دیمونا را مورد تحلیل قرار داده و نوشت: اسرائیل كه ایران را تهدید می كند و به تناوب با پرواز بر فراز لبنان اقدام به عكسبرداری هوایی می كند با نفوذ این پهپاد هشداری دریافت كرد مبنی بر اینكه ما هم می توانیم بر فراز آسمان شما پرواز كنیم، عكسبرداری هوایی انجام دهیم و به حساس ترین سایت هایتان نزدیك شویم پس سر به سر ما نگذارید و از آزمایش قدرت ما پرهیز كنید. نفوذ این پهپاد درس ها و اطلاعاتی را برای كسانی كه آن را به پرواز درآورده اند داشت از جمله یافتن نقاط ضعف دفاع هوایی اسرائیل. این نفوذ پیچیده را كه احتمالا مربوط به فناوری ایرانی باشد نمی توان نادیده گرفت.

روزنامه صهیونیستی می افزاید: اثر تبلیغاتی این اتفاق در عرصه جنگ روانی بسیار مهم است چرا كه هواپیمای مذكور به مدت 30دقیقه بر فراز مناطق پرجمعیت اسرائیل، یك پایگاه نظامی [نفاتیم] و نیز نزدیكی های راكتور دیمونا پرواز و جمع آوری اطلاعات كرده است. زمانی سیدحسن نصرالله از اسلحه غافلگیركننده و شگفت انگیز حزب الله سخن گفته بود. اكنون پهپادی كه تا عمق آسمان ما وارد شده و معلوم نیست نوبت بعدی تا كجا می تواند نفوذ كند، مقامات نظامی و امنیتی را نگران كرده است. این هواپیما ممكن است از توانایی های استراتژیك نظیر ناوبری ماهواره ای (جی پی اس) یا سیستم های ارتباطی ماهواره ای هم برخوردار باشد.

الكس فیشمن تحلیلگر صهیونیست خاطرنشان كرد: در پی ماجرای اخیر سوالات بیش از پاسخ ها خودنمایی می كند در حالی كه مقامات امنیتی حاضر به توضیح نیستند. با این همه تردیدی نیست كه این حادثه نگرانی های مهمی را در زمینه امنیت اسرائیل به وجود آورده است.

تحلیلگر صهیونیست در تبیین پیام نفوذ پهپاد ناشناس به عمق یكصد كیلومتری آسمان فلسطین اشغالی تاكید كرد: ایرانی ها از طریق لبنان پیامی برای ما فرستادند مبنی بر اینكه شما نه تنها با راكت و موشك ها بلكه با هواپیماهای بدون سرنشین كه حامل مواد انفجاری هستند نیز مورد حمله قرار خواهید گرفت. چنین هواپیمایی قادر است مواد انفجاری با خود حمل كند. در جنگ آینده ممكن است نوار غزه هم در این زمینه ایفای نقش كند.

عبور این پهپاد از فراز مناطق نظامی و مسكونی اسرائیل و رسیدن به نزدیكی تاسیسات دیمونا، موجب سراسیمگی مقامات تل آویو شده است. این هواپیماها می توانند غیر از شناسایی، موشك یا بمب حمل كنند

حماس در گذشته با كمك سوری ها و امروز با تكیه بر توان خویش، در نوار غزه مشغول ساخت هواپیماهای بدون سرنشین است. بدون شك این حادثه یك هشدار امنیتی مهم است و ایرانی ها به این ترتیب، پیامی با این مضمون فرستاده اند كه فقط موشك های دوربرد ما نیست كه به سمت شما می آید، بلكه باید منتظر هواپیماهای بدون سرنشین حاوی بمب نیز باشید.

منابع نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی احتمال می دهند حزب الله لبنان دست كم یكصد فروند از این پهپادها را در اختیار داشته باشد. به گزارش خبرگزاری قدس منابع امنیتی شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی (امان) در گزارشی اعلام كرده اند این هواپیماها قادر است با حمل مواد منفجره خود را به اهدافی در داخل سرزمین های اشغالی برساند و این اهداف را منهدم نماید.

در ادامه این گزارش آمده است: اگرچه بكارگیری هواپیماهای بدون سرنشین از سوی نیروهای حزب الله مسئله تازه ای برای ارتش اسرائیل به شمار نمی آید و از سالها پیش توان بالای حزب الله در بكارگیری این هواپیماها آشكار شده بود، اما مسئله مهم در خصوص این مسئله توان پرواز تا مسافت های بسیار زیاد این هواپیماها است.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در تحلیل نفوذ پهپاد تجسسی به آسمان منطقه امنیتی نقب گزارش داد: عبور این پهپاد از فراز مناطق نظامی و مسكونی اسرائیل و رسیدن به نزدیكی تاسیسات دیمونا، موجب سراسیمگی مقامات تل آویو شده است. این هواپیماها می توانند غیر از شناسایی، موشك یا بمب حمل كنند.

در این میان سوال حیرت انگیزی وجود دارد و آن اینكه هواپیما چگونه توانسته تا صحرای نقب پیشروی كند و حریم هوایی اسرائیل را به این آسانی نقض كند، سوال مهم تر این كه هنوز در حكم معما مانده این كه این هواپیما از كجا به پرواز درآمده و متعلق به كدام كشور است و سازنده آن كدام كشور بوده است؟ آیا از باریكه غزه به پرواز درآمده است یا جنوب لبنان یا ایران؟ هنوز پاسخی به این سوال داده نشده است.

ایرانی ها وابستگی این هواپیما به كشورشان را رد نكردند و از تایید آن نیز خودداری كردند اما در هر صورت مشخص است كه آنها با این كار قدرت بازدارندگی نیروی هوایی اسرائیل را به سخره گرفته اند

این گزارش می افزاید: ایرانی ها وابستگی این هواپیما به كشورشان را رد نكردند و از تایید آن نیز خودداری كردند اما در هر صورت مشخص است كه آنها با این كار قدرت بازدارندگی نیروی هوایی اسرائیل را به سخره گرفته اند. این هواپیما با توانمندی های بالایی كه دارد توانست حریم هوایی اسرائیل را نقض كند و با این كار پیام بسیار مهمی را به اسرائیلی ها رساند.

القدس العربی خاطرنشان كرد: برخی می گویند ممكن است ارسال این هواپیما در چارچوب جنگ روانی قابل تعریف باشد اما مسئله مهم كه در این میان مطرح است شكسته شدن انحصار داشتن این گونه هواپیماهای بدون سرنشین آن هم در این زمان بندی خاص است و علاوه بر آن، نقض حریم هوایی اسرائیل آن هم به این شیوه تحقیرآمیز، می تواند به عنوان پیروزی بسیار بزرگی در این جنگ روانی به شمار آید. به طور خلاصه می توان گفت اسرائیل دیگر همانند 60 سال پیش از مصونیت برخوردار نیست.

بخش سیاست تبیان


منبع:  کیهان