تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه برابر با نوزدهم مهر 1391، بیست و سوم ذی القعده 1433 هجری قمری و دهم اکتبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوزدهم مهر در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز چهارشنبه برابر با نوزدهم مهر 1391، بیست و سوم ذی القعده 1433 هجری قمری و دهم اکتبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

19 مهر 1370

استاد «حسین شیخ»، نقاش معاصر و از شاگردان «کمال الملک» در سن 90 سالگی درگذشت.

19 مهر 1369

به دستور مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه ای، مجمع تقریب مذاهب اسلامی تأسیس شد.

19 مهر 1365

عملیات نامنظم فتح 1 با رمز «یازینب(س)» درمنطقه کرکوک عراق توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف پاسخ به شرارت‏های دشمن در حمله به تأسیسات ایران، ضربه زدن به ضد انقلاب مستقر در عراق و اختلال در صادرات و جلوگیری از افزایش تولید نفت این کشور آغاز شد.

19 مهر 1357

کارکنان روزنامه های صبح و عصر تهران، همزمان با اوج گیری اعتصابات کارکنان دستگاه های اداری کشور علیه رژیم پهلوی اعتصاب خود را آغازکردند. یکی از خواسته های اعتصاب کنندگان لغو سانسور بود.

19 مهر 1357

انفجار بمبی در یک اتوبوس در شهر اصفهان، منجر به زخمی شدن مسافران که اغلب آنها امریکایی های مقیم این شهر بودند، شد.

19 مهر 1357

«جیمی کارتر» رییس جمهوری وقت امریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن حمایت از «محمدرضاپهلوی» گفت: امیدوارم کشور ایران هر چه زودتر به یک نظم اجتماعی مترقی و دمکراتیک نایل آید. امریکا، دوستی تاریخی خود را با ایران که نیروی بزرگ و عامل ثبات منطقه است حفظ خواهد کرد.

19 مهر 1347

امام خمینی (ره) در گفتگـویی با نمانیده سازمان الفـتـح فـلسطیـن دیـدگاههای خویش را درباره مسائل جهان اسلام و جهاد ملت فلسطین و روشهای یاری رساندن به آنها، تشریح کردند. متن این گفت و گو به چهار زبان عربی، فارسی، انگلیسی و ترکی چاپ شد تا در ایام حج آینده(بهمن 47) میان حجاج پخش شود.

19 مهر 1343

ایران به عنوان دومین کشور تولید کننده نفت خام در خاورمیانه از سوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) معرفی شد. نفت خام تولیدی ایران از ابتدای سال به حدود 397 میلیون بشکه رسید که نشان از 27 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه در سال قبل دارد. این امر، علاوه بر کسب مقام دومی تولید برای ایران،کشور را از نظر میزان افزایش در مقام نخست قرار داد.

19 مهر 1334

«حسین علاء» نخست وزیر لایحه عضویت ایران در پیمان دفاعی خاورمیانه(پیمان بغداد) را به مجلس سنا داد. این پیمان چهار سال بعد به «سنتو» تغییر نام یافت.

19 مهر 1334

«ویاچسلاف مولوتف» وزیر خارجه اتحاد جماهیر شوروی پیوستن ایران به پیمان بغداد را مورد اعتراض قرار داد.

19 مهر 1331

«حسین فاطمی» مدیر روزنامه ثˆباختر امروزثˆ و نماینده مجلس شورای ملی به سمت وزیر امور خارجه تعیین شد.

19 مهر 1290

سفارت روسیه نسبت به تصمیم «مورگان شوستر» برای توقیف اموال شعاع السلطنه برادر «محمد علی شاه قاجار» اعتراض کرد و مدعی شد املاک «شعاع السلطنه» در گرو بانک روس است. این اعتراض مقدمه اولتیماتوم دولت روسیه به ایران برای اخراج شوستر شد.

تنظیم: هومن بهلولی