تبیان، دستیار زندگی
با توجه به این که وب سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟در شبكه‌های مجازی، مثل فیس بوك چه حكمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر مرجع شما درباره فیس بوک چیست؟

فیس بوک


فیس بوک (Facebook) یک سایت اجتماعی است که توسط سازنده جوان مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) در چهارم فوریه سال 2004 راه اندازی شد.


هرچند مۆسس و گرداننده فیس‌بوک این جوان معرفی شده است، اما شواهد گویای چیز دیگری است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش وب‌سایت اونیون، مارک زوکربرگ ملقب به «ارباب» یکی از عوامل سیا و مدیر «برنامه فیس‌بوک» سیا معرفی شده است. این گزارش همچنین موید آن است که سازمان جاسوسی آمریکا به خاطر کار فوق‌العاده زوکربرگ در پیاده‌سازی برنامه فیس‌بوک، به وی مدال تقدیر اعطا کرده است.

همکاری فیس‌بوک با سازمان سیا

با توجه به اظهار نظرات کارشناسان آمریکایی و نیز حتی مقامات سازمان جاسوسی آمریکا سیا، بی‌شک زوکربرگ آلت دست سازمان‌های جاسوسی آمریکا قرار گرفته است تا به کمک وی آنها بتوانند دست به ایجاد نرم‌افزاری برای جمع‌آوری اطلاعات کاملاً شخصی و خصوصی افراد بزنند.

شبکه خبری «فکت زون» نیز به نقل از گزارش وزارت امنیت میهن آمریکا بیان می‌دارد که فیس‌بوک تقریباً جایگزین تمامی برنامه‌های جمع‌آوری اطلاعات سیا از زمان راه‌اندازی آن در سال 2004 شده است.

و در نهایت آن چه هم اکنون بر همگان مبرهن است این است که نظام اقتصادی آمریکا بر پایه سرمایه‌گذاران یهودی برپا گشته و می‌چرخد. با توجه به این که مارک نیز در خانواده‌ای یهودی رشد کرده است، بی‌شک سازمان‌های یهودی و نیز دولت آمریکا نیز در تاسیس چنین شبکه اجتماعی عظیمی نقش داشته‌اند. با در نظر گرفتن اظهارات مقامات سیا مبنی بر اینکه این سازمان از اطلاعات ارزشمند و بی‌شماری که کاربران کشورهای مختلف به صورت رایگان در فیس‌بوک قرار می‌دهند‌ نهایت استفاده را می‌برد، کاملاً مشخص است که دولت و سازمان‌های جاسوسی آمریکا در تاسیس، راه‌اندازی، و مدیریت این شبکه بزرگ اجتماعی نقش بسزایی داشته و دارند.

بعد از این مقدمه کوتاه در مورد این شبکه اجتماعی جهانی نظرات مراجع عظام (دام ظلهم) در این رابطه را برای شما بازگو می کنیم:

سوال: در شبكه‌های مجازی، مثل فیس بوك چه حكمی دارد؟

جواب: به طور كلی استفاده از فضاهای مجازی برای جهات مشروع و صحیح كه موجب فساد عقیده و اخلاق نشود بلكه بتوان از آن در جهت تبلیغ و ترویج معارف دینی استفاده كرد ‌مانعی ندارد بلكه مطلوب است، اما رفتن در سایت‌هایی كه باعث سست‌شدن عقیده و فساد اخلاق و یا ترویج باطل باشد، حرام است.

مۆمنین باید در چنین فضاهایی كه افراد با اهداف متعددی فعالیت می‌كنند و اندیشه‌های گمراه‌كننده خود را تبلیغ و ترویج می‌نمایند، با همین وسائل و همین فضا، به شبهات آن‌ها پاسخ دهند و احكام اسلام و معارف اهل بیت علیهم‌ السلام را به همگان، ابلاغ نمایند و در این خصوص از علماء ‌اعلام و اهل تخصص در كلام كمك بگیرند.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله)

سوال: استفاده و بازدید وهمچنین عضویت در شبکه های مجازی مثل فیس بوک چه حکمی دارد؟

جواب: چنانچه بر خلاف قوانین ومقررات باشد و مفسده داشته باشد جایز نیست.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سوال: با توجه به این که وب سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟

جواب: به‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست و الا مانعى ندارد.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

نظرات آیة الله العظمی سید «صادق روحانی»:

1ـ حکم استفاده از فیلتر شکن

چنانچه بخواهید از فیلتر شکن در جهت مشاهده سایت های غیر اخلاقی و سایت هایی که مطالبی خلاف دین و مذهب در آنها وجود دارد، استفاده کنید قطعا جایز نیست اما اگر برای مشاهده سایت های غیر مبتذل باشد، جایز است.

2ـ حکم ورود و عضویت در فیس بوک و سایت های مشایه مثل توییتر (مسلمان ایرانی و غیر ایرانی)

عضویت در این قبیل سایتها و شبکه های اجتماعی اگر موجب اعمال خلاف شرع و دین نگردد، بلامانع است.

3ـ حکم چت و گفتگوی دو جنس مخالف

باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه محرک شهوت باشد حرام است والا جایز است. البته دقت شود تمامی مسائل و آداب شرعی که در گفتگوی دو نامحرم در حالت عادی  باید رعایت شود در صحبت از طریق اینترنت هم  لازم است که رعایت شود.

4ـ حکم بازاریابی اینترنتی غیر از شرکت های هرمی

چنانچه مخالف قوانین اسلامی باشد جایز نیست والا جایز است

5ـ حکم هک کردن (چه به نیت شخصی و چه به منظور انجام تکلیف در مقابل دشمنان دین)

هک کردن سایتی به نیت شخصی جایز نیست. اما اگر به منظور انجام تکلیف در مقابل دشمنان باشد و برای مقابله با سایت هایی باشد که به مقدسات اهانت می کنند کاری است خوب و جایز. البته دقت شود در تشخیص مصادیق این قبیل سایتها از نظرات اهل خبره استفاده شود.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

خبرگزاری شبستان

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظله)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی(دام ظله)

صدای شیعه

شیعه آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.