تبیان، دستیار زندگی
تراشیدن موى سر یا كوتاه كردن آن، براى كسى كه چند روز بعد بخواهد عازم حج یا عمره شود چه حكمى دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر برای کسی که عازم حج است

تراشیدن


مكه همان سنگر امن است: «اذ جعلنا البیت مثابةً للنّاس و امناً»، ما كعبه را مرجع همه مردم قرار دادیم. مرجع موحدان كه در هر سال به آنجا آیند. مكه، خانه‏اى است كه انسان به آن پناه مى‏برد و احساس آرامش مى‏كند. مكه محل امن براى عموم است، بلكه در آن مجرمان فرارى و حیوانات و گیاهان درامانند.


بیمه شدن از فقر، از پیامدهای حج

در روایات مكرر مى‏خوانیم كه حج، بیمه شدن انسان از فقر و تنگدستى است.

از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله نقل شده كه فرمود: «حجّوا تستَغنُوا» (بحارالانوار، ج 73، ص 221) ؛ به حج بروید تا بى‏نیاز شوید.

در روایت دیگر مى‏خوانیم: «تتّسع أرزقكم» (بحار الانوار، ج 99، ص 25. امام سجاد علیه السلام: «حجّوا واعتمروا تصح اجسامكم و تتسع‏ارزاقكم و یصلح ایمانكم و تكفوا مۆنة الناس و مۆنة عیالاتكم»)؛ حج، عامل توسعه رزق شماست.

و در حدیث دیگر مى‏خوانیم: «الحجّ یَنفِى الفَقر» (بحارالانوار، ج 74، ص 62. پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله: «یا علىّ ثلاث ثوابهنّ فى الدنیا والاخرة؛ الحجُ‏ینفى الفقر و الصّدقة تَدفع السُلُبه و صلة الرحم تزید فى العُمر») ؛ حج، فقر را از بین مى‏برد.

تلاش براى یافتن استطاعت جهت حج، هم حاجى را به تحرك و فعالیت اقتصادى بیشترى وادار مى‏كند و هم در موسم حج، بسیارى از پیشه وران به نوا مى‏رسند و مستمندان بهره مى‏یابند.

با این مقدمه کوتاه درباره یکی از پیامدهای حج چند استفتاء را در این مورد مطرح می کنیم:

سوال: هرگاه کسى که به دیگران «نیّت احرام» و «تلبیه» را تلقین مى کرده، فراموش کند که خودش نیّت نماید، وظیفه اش چیست؟

جواب: اگر به قصد انجام عمره یا حج تلبیه نگفته، محرم نشده است، و باید ـ در صورت امکان ـ به میقات بازگردد و محرم شود، و اگر بازگشت به میقات ممکن نیست، به خارج حرم مى رود و در آنجا مجدّداً احرام مى بندد.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سوال: در حال احرام، عده‎ای با دوربین دیجیتال از هم عكس می‌گیرند و هنگام دیدن تصاویر به مانیتور آن نگاه می‌كنند كه حالت شفاف و آینه‌مانندی دارد. بفرمائید اشكال دارد یا خیر؟

جواب: اشكال ندارد.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله)

سوال: اگر در حال احرام، اتوبوس‌ها از زیر پل‌هایی كه در مسیر واقع شده بروند، و به ناچار، محرمین از زیر پل‌ها عبور كنند، و یا در پمپ بنزین در زیر سقف متوقف شود، و محرمین زیر سقف قرار گیرند اشكالی دارد؟

جواب: آنچه در حال احرام حرام است، سایه بر سر قرار دادن است. بنابراین در فرض سۆال برای محرم اشكال پیدا نمی‎شود، و كفّاره ندارد.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله)

سوال: تراشیدن موى سر یا كوتاه كردن آن، براى كسى كه چند روز بعد بخواهد عازم حج یا عمره شود چه حكمى دارد؟

جواب :اشكال ندارد لكن توفیر شعر از اول ذى الحجه مستحب است على الاظهر .

آیة الله سیدمحمد حسینی شاهرودی(دام ظله)

سوال: اگر معذور پس از وقوف اضطرارى مشعرالحرام از مشعر خارج شد، و پیش از طلوع فجر عذر او برطرف شد، آیا بازگشت به مشعرالحرام براى درک وقوف اختیارى لازم است؟

جواب: اگر اکتفا به وقوف اضطرارى به مشعرالحرام بخاطر عذر بوده و بعداً کشف شده که عذر ندارد باید با بود وقت، وقوف اختیارى مشعرالحرام را درک کند.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: پس از وقوف در عرفات آیا حاجى مجاز است در شب عید به مشعر نرود، مثلاً چند ساعتى به مکه برود و پیش از اذان صبح یا پیش از نیمه شب خود را به مشعر برساند، یا باید مستقیم به مشعر برود؟

جواب: لازم نیست مستقیم به مشعرالحرام برود، مى‌تواند چند ساعتى به مکه مکرمه یا جاى دیگر برود و پیش از طلوع فجر خود را به مشعر برساند.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب حج ـ محسن قرائتی

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: صافی، شاهرودی، مکارم شیرازی، خامنه ای (دام ظلهم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.