تبیان، دستیار زندگی
بعضى‌ها براى یادبود از صحراى عرفات سنگ بر مى‌دارند آیا برداشتن آن اشكالى دارد و اگر برداشته‌اند باید بروند و آن را همانجا بیندازند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حكم استفاده از كِرِم‌‎های آرایشی در حال احرام چیست؟

حج-حجاج


حج ایثار و فداكارى‏ است. اول از مال، بعد از خانه، بعد از محل، بعد از شهر و سرانجام از كشورمان مى‏گذریم. نزدیك مكه، دست ار لباس و عادات و كفش و كلاه نیز مى‏كشیم. كم كم از زلف و موى سر، آئینه و عطر و حنا، زیب و زیور، زن و فرزند هم دورى مى‏كنیم، تا جایى كه خانه‏ها و دیدنى‏ها را كنار مى‏گذاریم. بعد هم باید چند شبانه روز در بیابان‏هاى مكه بمانیم.

اعلام برائت‏

یكى از مسائل مهمى كه در حج باید مورد نظر باشد، اعلام انزجار و نفرت و برائت از كفار و دشمنان اسلام است، بحمداللّه حجاج ایرانى، در سایه تدبیرهای رهبرى، بیدارى مردم و الهام از قرآن به آن توجه داشته و عمل مى‏كنند. در زمان پیامبر صلى الله علیه و آله این مساله به قدرى فورى و ضرورى و قاطع بود كه سوره برائت كه شامل و حامل این پیام است، بدون «بسم اللّه الرحمن الرحیم» نازل شد، زیرا نفرت از كفر، نباید همراه با كلمه مقدس «رحمن» و «رحیم» باشد، و جز على علیه السلام و پیروان واقعى او، دیگران جرات اعلام انزجار و خواندن سوره برائت را براى كفار و منحرفین ندارند، این خط كلى است كه اسلام عزیز، به مسلمانان مى‏دهد كه باید حركت‏ها، مانورها، اجتماعات و عباداتشان، به صورت دشمن شكن انجام شود.

با این مقدمه کوتاه، همچون مقالات گذشته در این نوشتار نیز استفتائات مراجع عظام دام ظلهم را در باب حج مطرح می کنیم:

سوال: استفاده از كِرِم‌‎های آرایشی دست و صورت برای زنان در حال احرام چه حكمی دارد؟

جواب: جایز نیست.

سوال: عقد كردن در زمان احرام چه حكمی دارد؟

جواب: عقد باطل است و موجب حرمت همیشگی می‌شود.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله)

سوال: اگر كسی در هنگام طواف به علت هجوم جمعیت از مسیر حركت خود منحرف شود یا در وقت سعی صفا و مروه به عقب برگردد و نگاه كند وظیفة او چیست؟

جواب: از همان جایی كه منحرف شده است طواف را ادامه بدهد و نگاه كردن به عقب در سعی صفا و مروه موجب خلل سعی نمی‏شود.

 آیة الله مجتبی تهرانی(دام ظله)

سۆال: كسى كه عازم حج یا عمره باشد مى تواند موهاى خود را رنگ بزند ؟

جواب :بعضى گفته اند اگر با حناء باشد و اثرش بعد از احرام بماند جایز نیست ولى ظاهراً جایز است و اولى ترك آن است و اولى آن است كه از هر چه بعداً زینت حساب شود پرهیز كنید .

آیة الله سیدمحمد حسینی شاهرودی(دام ظله)

سوال: یکى از حاجیها به هنگام احرام به شکل زیر نیّت نموده است: «محرم مى شوم براى عمره تمتّع (یا حج تمتّع)، قربة الى الله» با توجّه به این که برخى از فقها فرموده اند: «نیّت احرام لازم نیست»، احرام ایشان چه حکمى دارد؟

جواب: احرام از امور قصدى است، و حقیقت آن بناگذارى بر تحریم تروک احرام بر خویشتن است، و باید نیّت کرد، و اگر مقصود او از جمله مذکور همین معنى باشد کافى است.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سوال: بعضى‌ها براى یادبود از صحراى عرفات سنگ بر مى‌دارند آیا برداشتن آن اشكالى دارد و اگر برداشته‌اند باید بروند و آن را همانجا بیندازند؟

جواب: عرفات جزء حرم نیست و فى نفسه اشکال ندارد.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب حج ـ محسن قرائتی

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: صافی، مجتنی تهرانی، شاهرودی، مکارم شیرازی، خامنه ای (دام ظلهم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.