حكم استفاده از كِرِمهای آرایشی در حال احرام چیست؟
حج ایثار و فداكارى است. اول از مال، بعد از خانه، بعد از محل، بعد از شهر و سرانجام از كشورمان مىگذریم. نزدیك مكه، دست ار لباس و عادات و كفش و كلاه نیز مىكشیم. كم كم از زلف و موى سر، آئینه و عطر و حنا، زیب و زیور، زن و فرزند هم دورى مىكنیم، تا جایى كه خانهها و دیدنىها را كنار مىگذاریم. بعد هم باید چند شبانه روز در بیابانهاى مكه بمانیم.
اعلام برائت
یكى از مسائل مهمى كه در حج باید مورد نظر باشد، اعلام انزجار و نفرت و برائت از كفار و دشمنان اسلام است، بحمداللّه حجاج ایرانى، در سایه تدبیرهای رهبرى، بیدارى مردم و الهام از قرآن به آن توجه داشته و عمل مىكنند. در زمان پیامبر صلى الله علیه و آله این مساله به قدرى فورى و ضرورى و قاطع بود كه سوره برائت كه شامل و حامل این پیام است، بدون «بسم اللّه الرحمن الرحیم» نازل شد، زیرا نفرت از كفر، نباید همراه با كلمه مقدس «رحمن» و «رحیم» باشد، و جز على علیه السلام و پیروان واقعى او، دیگران جرات اعلام انزجار و خواندن سوره برائت را براى كفار و منحرفین ندارند، این خط كلى است كه اسلام عزیز، به مسلمانان مىدهد كه باید حركتها، مانورها، اجتماعات و عباداتشان، به صورت دشمن شكن انجام شود.
با این مقدمه کوتاه، همچون مقالات گذشته در این نوشتار نیز استفتائات مراجع عظام دام ظلهم را در باب حج مطرح می کنیم:
سوال: استفاده از كِرِمهای آرایشی دست و صورت برای زنان در حال احرام چه حكمی دارد؟
جواب: جایز نیست.
سوال: عقد كردن در زمان احرام چه حكمی دارد؟
جواب: عقد باطل است و موجب حرمت همیشگی میشود.
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله)
سوال: اگر كسی در هنگام طواف به علت هجوم جمعیت از مسیر حركت خود منحرف شود یا در وقت سعی صفا و مروه به عقب برگردد و نگاه كند وظیفة او چیست؟
جواب: از همان جایی كه منحرف شده است طواف را ادامه بدهد و نگاه كردن به عقب در سعی صفا و مروه موجب خلل سعی نمیشود.
آیة الله مجتبی تهرانی(دام ظله)
سۆال: كسى كه عازم حج یا عمره باشد مى تواند موهاى خود را رنگ بزند ؟
جواب :بعضى گفته اند اگر با حناء باشد و اثرش بعد از احرام بماند جایز نیست ولى ظاهراً جایز است و اولى ترك آن است و اولى آن است كه از هر چه بعداً زینت حساب شود پرهیز كنید .
آیة الله سیدمحمد حسینی شاهرودی(دام ظله)
سوال: یکى از حاجیها به هنگام احرام به شکل زیر نیّت نموده است: «محرم مى شوم براى عمره تمتّع (یا حج تمتّع)، قربة الى الله» با توجّه به این که برخى از فقها فرموده اند: «نیّت احرام لازم نیست»، احرام ایشان چه حکمى دارد؟
جواب: احرام از امور قصدى است، و حقیقت آن بناگذارى بر تحریم تروک احرام بر خویشتن است، و باید نیّت کرد، و اگر مقصود او از جمله مذکور همین معنى باشد کافى است.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)
سوال: بعضىها براى یادبود از صحراى عرفات سنگ بر مىدارند آیا برداشتن آن اشكالى دارد و اگر برداشتهاند باید بروند و آن را همانجا بیندازند؟
جواب: عرفات جزء حرم نیست و فى نفسه اشکال ندارد.
آیة الله خامنه ای(دام ظله)
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش احکام اسلامی تبیان
منابع:
کتاب حج ـ محسن قرائتی
پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: صافی، مجتنی تهرانی، شاهرودی، مکارم شیرازی، خامنه ای (دام ظلهم)