تبیان، دستیار زندگی
همه ما در همه زمینه ها جز در امور خانه و خانواده و تربیت در پی شناخت آسیب ها و عوامل تهدید کننده بوده و هستیم .اما این بزرگترین ضرر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رزاقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انفجار بمب هسته‌ای در خانه


همه ما در همه زمینه ها جز در امور خانه و خانواده و تربیت در پی شناخت آسیب ها و عوامل تهدید کننده بوده و هستیم .اما این بزرگترین ضرر است.

خانواده

آنچه سلامتی جسمی مارا تهدید می کند ، میکروب ها و آفت ها را یا به خوبی می شناسیم و یا به متخصصان ذیربط مراجعه نموده و با هزینه و حوصله زیاد درصدد پیشگیری و یا درمان برمی آییم.

در حوزه مقابله با آسیب های طبیعی سیل و زلزله و ... بدنبال تدابیری علمی برآمده و با سدسازی و بکاربردن مصالح خوب در ساختمان ها به مقابله با آن آسیب های برخواسته هر آنچه موجب آسایش در امور ساختمانی هست را به کار می گیریم.

اما به رغم همه تلاش ها و هزینه ها و عمرها که در امور مذکور صرف می کنیم تلاش ها و سرمایه های ناچیزی را در بستر شناخت آسیب های خانواده و راههای مقابله با آنها اختصاص می دهیم.

در این اجمال نگاهی کوتاه می اندازیم به مهمترین عوامل تهدید کننده بنیان خانواده:

**ضعف در شناخت حقایق و معارف دینی و نا آشنایی با تکالیف و وظایف شرعی به عنوان یک مسلمان این امر باعث نفوذ جهل و خرافات و حضور پررنگ فالگیرها، رمال ها و دعانویس هایی (که خود دعا را قبول ندارند) و استفاده از دیدگاه ها و نظرات غیر متخصصان (مشورت کردن با دوستان و اطرافیان غیر متخصص) در بین خانواده و در نتیجه سست شدن بنیان روابط زن و شوهر ها و اعضای خانواده شده است.

**در آمدهای باد آورده و نامشروع، مثل سم روح و روان اعضای خانواده را مسموم نموده و والدین و فرزندان را نسبت به انجام وظایف و رسالت خود بی انگیزه می کند. امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمود آنان که در برابر ما (فرزندان پیامبر – و جناح حق) ایستاده اند لقمه حرام در شکمشان دارند فراموش نکنیم که یکی از اصلی ترین پیش شرطهای استجابت دعا پرهیز از لقمه حرام است.

**تجمل گرایی و چشم و هم چشمی، رقابت کاذب و کشنده ای که بین بسیاری از لایه های اجتماعی ما سرطان وار وارد شده ارتباط سالم و سازنده و عاطفی و عاقلانه را به حاشیه رانده است. دردناک است که بدانیم غارنشینان عصر پارینه سنگی با آرامش و نشاط بیشتری نسبت به بسیاری از انسان های به اصطلاح مدرن دوران ما زندگی می کردند. تجملات و رفاه آری، آرامش و شادابی نه، فرمول زندگی عصر و نسل امروز شده است ریشه بسیاری از اختلافات و ناآرامی ها در خانواده ها همین آسیب و آفت کشنده است که با تأکید بر آموزه های دینی و قناعت و ساده زیستی ریشه کن خواهد شد.

**ناهماهنگی در تعلیم و تربیت فرزندان.

بی اعتمادی و بدبینی نه تنها مشکلی از مشکلات زناشویی را حل نمی کند بلکه موجب دفع طرف مقابل به سمت آلودگی و ایجاد و تقویت استرس و ناآرامی طرفین و بی نتیجه ماندن تلاش خواهد شد

**معاشرت با اهل معصیت، جالب است بدانیم که زنبور عسل هنگامی که از کندو خارج شده و برروی گل ها و یا پدیده های بدبو می نشیند سایر زنبورها دیگر او را به کندو راه نمی دهند اما بسیاری از پدران و مادران و فرزندان در مجالس گناه و معصیت شرکت می کنند و به راحتی وارد فضای خانه و خانواده شده و همه را مسموم می کنند ای کاش می شد هرگز گناه نکرده و اگر لغزیدیم و در مجلس و محفل گناه شرکت کردیم قبل از ورود به فضای خانواده با توجه راستین پاک شده و در گناه همسر و فرزندانمان قرار گیریم.

**دخالت دیگران، بویژه والدین زن یا شوهر در فرآیند زندگی زوجین جوان هر حضور و دخالت و به اصطلاح کمکی از سوی والدین به زوجین جوان می بایست منجر به آرامش و شادابی و تقویت و تحکیم بنیان خانواده فرزندان شود نباید همچون دوستی خاله خرسه (اشاره به داستان معرفت) فرزندان خود را در مسیر فرساینده تنش ها و اختلافات قرار دهیم.

** بی اعتمادی و سوء ظن باعث قتل ها دعواها و طلاق های زیادی شده و آثار مخرب فراوانی در خانواده ها به دنبال داشته و دارد.

بی اعتمادی و بدبینی نه تنها مشکلی از مشکلات زناشویی را حل نمی کند بلکه موجب دفع طرف مقابل به سمت آلودگی و ایجاد و تقویت استرس و ناآرامی طرفین و بی نتیجه ماندن تلاش خواهد شد.

پنهان کاری – تحمیل عقیده و تجسس، انحصار طلبی، خودمحوری (به جای خانواده محوری) عدم رعایت شئون شرعی و اخلاقی، عرفی، داشتن دوستان ناصالح و ناسالم و بیماری و اختلال روانی از اصلی ترین عوامل بدبینی و بی اعتمادی به شمار می آیند که بعد از علت یابی می بایست در جهت درمان آنها تلاش کرد.

طلاق

** سخت گیری در تأمین نفقه – این آسیب و بیماری اخلاقی موجب ضعف نفس و احساس حقارت اعضای خانواده، رنج و عذاب روحی و ناامنی روانی همسر و فرزندان، رواج دزدی و دستبرد در بین فرزندان  خواهد شد.

بجاست بدانیم که طبق روایات افراد خسیس در دنیا مثل گدایان و در جهان آخرت همچون سرمایه داران مورد مۆاخذه قرار می گیرند.

** دوری از خانواده – کم نیستند مردان و زنانی که جداگانه و به تنهایی به تفریح و خرید و مسافرت و ... می پردازند.

و از خانه و خانواده به عنوان رستوران و خوابگاه استفاده می کنند. مرد در بیرون وزن در خانه کار می کنند و به هنگام تفریح و مسافرت و ... بدون هم عمل می کنند.

این در حالیست که براساس آیات و روایات زن و شوهر می بایست یار و بال و همراه و دوست هم باشند. طبق آیه 187 سوره بقره زن و شوهر به مثابه لباس همند. لباس همواره همراه ماست. موجب وقار و شخصیت و زیبایی و آرامش و امنیت ما می شود. انسان بدون لباس انسان ناقص و ناتمامی است.

علی (ع) می فرماید: اگر دنیا و هر آنچه در آن است را به من بدهند دوست ندارم در بین اعضای خانواده ام نباشم.

**تکراری شدن قیافه، کلام و بیان، پوشش و آرایش لذا زن و شوهر می بایست در مسیر تکاملی و رشد و بالندگی قرار گیرند. امروز شان به لحاظ علمی، کلامی، دینی، معاشرتی آراستگی و ... بهتر از دیروزشان باشد. ازدواج هدف نیست مسیر است. و مسیر یعنی در حال رفتن نه ماندن – و رفتن یعنی تنوع و تکامل و همه اینها یعنی شادابی و نشاط و طراوت و زیبایی.

** روابط قبل از ازدواج، اغلب منجربه ازدواج های ناموفق و درگیریها و اختلافات می شود. اینگونه روابط باعث غالب شد، هیجانات و عواطف ناپایدار و بدون پشتوانه منطقی و مشروع و در نتیجه طلاق عاطفی و یا طلاق رسمی خواهد شد.

توصیه جدی ما این است که بعد از بدست آوردن شرایط و پیش نیازهای ازدواج پایدار، از طریق گفتگو با یک مشاور متعهد و با تجربه زمینه های ازدواج (و نه ارتباط) را فراهم سازید.

** نداشتن مشاور، در حل مسائل و مشکلات زناشویی معاشرتی و تربیتی

** سرد مزاجی و عدم ارتباط صحیح جنسی، یکی از عوامل تهدید کننده روابط زناشویی به شمار می آید بطوریکه براساس داده های آماری بیش از چهل درصد طلاق های رسمی ریشه در عدم رضایت جنسی یک طرف یا هر دو طرف دارد لذا آموزش مهارتهای ارتباط جنسی می تواند در تحکیم روابط اعضای خانواده تأثیر فوق العاده ای داشته باشد.

عدم رعایت حجاب و پوشش اسلامی از سوی زنان و مردان زمینه های آلودگیهای ذهنی و فکری فرهنگی را برای زوجین و فرزندان فراهم ساخته و تنش ها و طلاق و حتی قتل های خانوادگی و روابط نامشروع تأثیر فوق العاده ای داشته و دارد.

جهت رعایت اختصار در این نوشتار علاقمندان را به مطالعه کتب ذیل ارجاع می دهیم:

- ازدواج مکتب انسان سازی نوشته دکتر سید رضا پاکنژاد

- آنچه زنان و مردان نمی دانند – آلن و بارباراپیز – ترجمه زهرا افتخاری

- فرهنگ زناشویی – مهدی ضیایی

- نشاط جنسی بانوان – یوسف غلامی

**نگاه مقتضی به زندگی بسیاری از زوجین جوان و حتی زنان و مردان کهنسال براساس نوع تربیت و شخصیت و با ناکامی ها و رویکرد ایدئولوژیکی خاص، نگاهی منفی و خشن به ابعاد مختلف زندگی دارند. بیشتر جنبه های منفی و آزاردهنده همسر و فرزندان و اطرافیان را مورد توجه و تأمل قرار داده و روح و روان خود و اعضای خانواده شان را مجروح می کنند.

مثبت اندیشی تأکید بر موفقیت ها و داشته های مثبت زندگی، موجب رضایت، امیدواری، آرامش، سازگاری، اعتماد به نفس و لذت بردن از زندگی زناشویی و همراه بودن با اعضای خانواده خواهد شد.

** کم توجهی به بهداشت جسمی و جنسی و آراستگی و طراوت ظاهری موجب فرار مردان و زنان از درون به بیرون از خانواده شده و در تربیت فرزندان نیز نقش مخربی به جا خواهد گذاشت.

** عدم رعایت حجاب و پوشش اسلامی از سوی زنان و مردان زمینه های آلودگیهای ذهنی و فکری فرهنگی را برای زوجین و فرزندان فراهم ساخته و تنش ها و طلاق و حتی قتل های خانوادگی و روابط نامشروع تأثیر فوق العاده ای داشته و دارد. به هر میزان که عفاف و حجاب دقیق تر و عمیق تر و دینی تر، آرامش و سازش و تعامل سالم در بین اعضای خانواده بیشتر.

** اعتیاد، بیکاری، تنبلی، بیماری های صعب العلاج، بی اعتنایی به افراد کهنسال (پدربزرگ ها و مادربزرگ ها) تبعیض جنسیتی و به رسمیت نشناختن تفاوتهای فردی و جنسیتی از دیگر آسیب های خانواده ها به شمار می آیند که به جهت پرهیز از اطاله کلام به همین مقدار از مطالب اکتفا می شود.

احمد رزاقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.