تبیان، دستیار زندگی
قوچان نژاد در صحنه‌ای كه عصبانیت و دست به یقه شدن او با بازیكن حریف را به تصویر كشیده بود، توضیح عجیبی داد: «این‌جا یك لحظه رگ ایرانی‌ام بیرون زد...»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حواشی برنامه نود با حضور بازیکنان دورگه


قوچان نژاد در صحنه‌ای كه عصبانیت و دست به یقه شدن او با بازیكن حریف را به تصویر كشیده بود، توضیح عجیبی داد: «این‌جا یك لحظه رگ ایرانی‌ام بیرون زد...»


* کاپیتان تیم ملی نوجوانان: پرسپولیسی هستم اما استقلال پیشنهاد بدهد قبول می کنم

مجید حسینی می گوید در شرایط حرفه ای اگر پیشنهادی داشته باشد روی آن فکر می کند.

سید مجید حسینی کاپیتان تیم ملی نوجوانان که مهمان برنامه نود بود با اشاره به اینکه علاقه زیادی به تیم پرسپولیس دارد گفت: «در مسابقات قهرمانی آسیا شنیده بودم که آقای امیر قلعه نویی نام سه تا از بازیکنان ما را برده است و گفته که آنها می توانند در تیم های لیگ برتری بازی کنند.»

نود

او در پاسخ به این سوال فردوسی پور که پرسید پرسپولیسی هستی اما اگر استقلال پیشنهاد بدهد آن را قبول می کنی یا نه گفت: «فوتبال حرفه ای است. اگر پیشنهادی داشته باشم آن را قبول می کنم.»

* شیرین‌زبانی دوملیتی‌ها در برنامه 90

اشكان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد، بازیكنان دوملیتی تیم ملی امشب میهمان عادل فردوسی‌پور بودند و با صحبت‌های جالب‌شان رنگ و بوی خاصی به برنامه بخشیدند. این دو مصاحبه اولین مصاحبه‌های زنده و تلویزیونی دزاگه و قوچان‌نژاد برای بیننده‌های ایرانی بود و از این لحاظ جذابیت‌های فراوانی داشت. این دو بازیكن نسبت به فریدون زندی در زمان ورود به ایران تسلط بیشتری به زبان فارسی داشتند اما باز هم در لحظاتی جملات جالبی در میان حرف‌هایشان شنیده شد.

* دژاگه: باید گاز بدم

اشكان كه زودتر از قوچان‌نژاد در برنامه حاضر شده بود خیلی آرام صحبت می‌كرد و حالت چهره‌اش هیچ حس و حال خاصی را بروز نمی‌داد. برخلاف او قوچان‌نژاد خیلی سریع و با ریتم تند حرف می‌زد و برخلاف اشكان كه به ندرت لبخند می‌زد، این یكی كاملا خوشحال و خندان بود.

اشکان دژاگه که آمده تا تیم ملی ایران را در بازی با کره جنوبی همراهی کند یک بار دیگر از اینکه چطور فوتبالیست شده حرف زد و تاکید کرد که با صدای قلبش تصمیم گرفت تا برای تیم ملی ایران بازی کند. در ابتدا مجری برنامه 90 که آیتمی از بازی های دژاگه را پخش می کرد از او در مورد اختلافش با مسئولان هرتابرلین سوال کرد. دژاگه در این مورد گفت: «آنها خیلی اذیتم کردند. به من رضایت نامه نمی دادند که از تیم جدا شوم و ناراحت بودند اما من تصمیم خودم را گرفته بودم.»

در همین لحظه فردوسی پور گل زنی دژاگه مقابل هرتابرلین را روی آنتن برد. اشکان از این گلی که به تیم سابقش زده بود خوشحال بود. او در مورد آن بازی هم گفت: «خیلی خوشحال بودم. در هرتابرلین اذیت شدم. اتفاقا این اولین گلم در ولفسبورگ بود. من تقصیری نداشتم و می خواستم بازی کردن در تیم جدیدی را تجربه کنم.»

دژاگه وقتی قصد داشت بگوید برای رسیدن به تركیب اصلی فولام باید بیشتر تلاش كند گفت: «باید گاز بدم تا به تركیب اصلی برسم!»

ملی پوش ایران ادامه حرف هایش را به انتخاب ایران ربط داد و گفت: «من این شانس را داشتم که در تیم ملی نوجوانان آلمان بازی کردم. همان موقع با پدرم زیاد حرف می زدم. در نهایت هم تصمیمی که قلبم می گفت را گرفتم و بازی کردن در تیم ملی ایران را انتخاب کردم.از انتخابی که کرده ام صد در صد راضی هستم.»

دژاگه درباره دو گلی هم که در نخستین بازی ملی اش زد حرف زد و گفت: «آن بازی خیلی خوب بود. همه بچه ها به من کمک کردند.»

در همین لحظه فردوسی پور به او گفت که می خواستی توپ را سانتر کنی، اما این توپ داخل دروازه رفت که دژاگه این واکنش را نشان داد: «توپ رفت توی گل دیگر»

انگلیس، همکاری با ماگات و دعا برای نتیجه گرفتن ولفسبورگ ادامه حرف های بازیکن تیم ملی است: «کار کردن با ماگات آسان نیست. من از او خیلی چیزها یاد گرفتم. او مربی خوبی است. امیدوارم که بتواند در کارش موفق باشد. من دعا می کنم که ولفسبورگ هم نتایج خوبی در بوندس لیگا بگیرد. 5 سال از بهترین روزهای ورزشی ام را در این تیم گذراندم.»

دژاگه در پایان به بازی حساس با کره جنوبی هم اشار کرد و گفت: «اوضاع تیم ملی خوب است. همه بازیکنان تمرکز خود را روی این بازی گذاشته اند. امیدوارم که بتوانیم این تیم را در تهران را شکست بدهیم. انشاءالله ورزشگاه پر می شود و مردم به ما کمک می کنند.»

دژاگه وقتی قصد داشت بگوید برای رسیدن به تركیب اصلی فولام باید بیشتر تلاش كند گفت: «باید گاز بدم تا به تركیب اصلی برسم!»

نود

* قوچان‌نژاد: رگ ایرانی‌ام زد بیرون!!

اما وضعیت مهاجم سن‌ترویدن بلژیك خیلی جالب‌تر از اشكان بود. رضا قوچان نژاد که پس از بیست سال برای نخستین بار وارد ایران شده است از احساسش حرف زد و گفت: «واقعا برایم جالب بود. از بچگی در ایران نبودم و حالا خیلی خوشحال هستم که به ایران برگشته ام.»

او كه صحنه‌های گلزنی‌اش در هلند و بلژیك در حال پخش بود، روی صحنه‌ای كه عصبانیت و دست به یقه شدن او با بازیكن حریف را به تصویر كشیده بود، توضیح عجیبی داد: «این‌جا یك لحظه رگ ایرانی‌ام بیرون زد...» جمله‌ عجیب و جالبی كه حتی مجری باهوشی مثل عادل هم برای رفع و رجوعش به دردسر افتاد!

* فردوسی پور خطاب به قوچان نژاد: لهجه ای مشهدی، هلندی، بلژیکی، انگلیسی داری

قوچان نژاد با اشاره به اینکه از زمان افشین قطبی تصمیم داشته تا برای تیم ملی ایران بازی کند گفت: «پست اصلی من مهاجم است و خیلی این پست را دوست دارم. من می دانم که در تیم ملی ایران رقیبان زیادی دارم. اما تمام تلاشم را می کنم تا بتوانم بهترین بازی هایم را انجام بدهم.» در این لحظه بود که فردوسی پور خطاب به قوچان نژاد گفت: «می دانستی لهجه ای مشهدی، هلندی، انگلیسی و بلژیکی داری؟»

در مجموع در حالی كه تیم ملی در اردوی شبانه‌روزی به سر می‌برد، حضور این دو بازیكن از نكات ویژه برنامه 90 بود و پوئن مثبتی در كارنامه عادل محسوب می‌شد. اگرچه عادل در انتخاب سوالاتش كمی فرصت‌سوزی كرد و خلاقیت همیشگی را به خرج نداد. نظر این دو بازیكن درباره وضعیت اردوی تیم‌ملی و تفاوت‌های فوتبال ایرانی با فوتبال بین‌المللی، بهترین بازیكنان حاضر در اردو و به خصوص این‌كه در بدو ورود به تیم ملی با كدام بازیكن‌ها بیشتر احساس راحتی و رفاقت كرده‌اند؛ سوالات جالبی بود كه عادل می‌توانست از این دو بازیكن بپرسد و نپرسید. فردوسی‌پور بیشتر به شرح رزومه این دو نفر از زبان خودشان بسنده كرد. رزومه‌هایی كه طی ماه‌های اخیر بارها و بارها در رسانه‌های ورزشی منتشر شده است.

* وقتی کمک داور، وسط مسابقه چای می نوشید

فردوسی پور اتفاق جالب دیگری از فوتبال استان فارس را روی آنتن برد.

در برنامه دوربین نود آیتمی پخش شد که در نوع خودش جالب بود. در حالی که یکی از مسابقات فوتبال در شهرستان داراب شیراز برگزار می شد کمک داور این بازی بدون توجه به روند بازی در حال نوشیدن چای مشاهد شد!

نکته جالب اینجاست که این کمک داور زمانی که متوجه می شود دارند از او فیلم می گیرند لبخند ملیحی به دوربین می زند و ماجرا را عادی جلوه می دهد. در همین لحظه فردوسی پور که هفته گذشته انتخابات استان فارس و حاشیه های آن را پخش کرده بود گفت: «کلا در فوتبال شیراز اتفاقات جالبی می افتد.»

* تشکر فردوسی‌پور از پورمحمدی

فردسی‌پور در ابتدای برنامه با تشکر از علی‌اصغر پورمحمدی مدیر سابق شبکه 3 برای همشهری خود سنگ تمام گذاشت.

وی خطاب به پورمحمدی گفت: «همه همکارانت قدردان شما هستند و افتخار می‌کنم که شروع کار من در سازمان صدا و سیما هنگامی بود که شما و صافی در سازمان مسئولیت داشتید. خوشحال می‌شوم هم اکنون نیز به عنوان یک بیننده ما را همراهی کنید.»

مجری برنامه 90 از زحمات پورمحمدی به خاطر خدمت به ورزش کشور چندین بار تشکر کرد.

* پدیده شوم دلالی و بی‌توجهی مسئولان

در قسمتی از برنامه فردوسی‌پور با به تصویر کشیدن 3 برنامه ساخته شده در رابطه با دلالی، از عدم توجه مسئولان فدراسیون فوتبال و نبود عزم کافی در برخورد با این پدیده انتقاد کرد.

وی گفت: «پرونده دلالی را نمی‌بندیم اما احساس می‌کنم عزم قوی برای برخورد با این مسئله وجود ندارد. انتظار این است که مسئولان به این موضوع رسیدگی کنند.»

وزیر ورزش

* استیضاح وزیر ورزش

در این قسمت از برنامه با پخش تصاویر استیضاح وزیر ورزش، نمایندگان موافق و مخالف به ابراز نظر درباره این موضوع پرداختند و کامران نماینده‌ای که عامل اصلی استیضاح بود با بیان اینکه «استیضاح لولو نیست»، از نمایندگانی که امضاهای خود را در وسط استیضاح پس گرفتند، انتقاد کرد و گفت: «این برای اولین بار است که در حین استیضاح، عده‌ای امضاهای خود را پس می‌گیرند.»

وی گفت: بعد از اینکه استیضاح منتفی شد، به تعداد امضاها رجوع کردیم و متوجه شدیم همچنان 10 امضا وجود دارد.

* انتخابات هیئت فوتبال فارس همچنان زیر ذره‌بین

برنامه 90 مجدداً انتخابات هیئت فوتبال فارس را که هفته پیش آن را مطرح کرده بود به چالش کشید و با بیان اینکه این انتخابات از دو جنبه فشار اداره ورزش و جوانان استان فارس برای عدم شرکت عده‌ای در انتخابات و همچنین فشار بعضی دیگر برای انجام رأی‌گیری به هر طریق ممکن دارای اشکال است، از نحوه فراخوان برای حضور در این مجمع انتقاد کرد و آن را ناکافی و غیرقانونی دانست.

مجری برنامه همچنین حضور افرادی غیرواقعی و کسانی که دارای حق رأی نبودند را موجب مخدوش شدن انتخابات دانست.

براتی کارشناس حقوقی با بیان اینکه به استناد قوانین باید حداقل برای شروع مجمع دوسوم اعضا حضور داشته باشند و برای رأی‌گیری نیز این حدنصاب مجدداً‌ باید احراز شود، گفت: «آنچه در تصاویر مشخص است نشان می‌دهد سه تا چهار رأی مخدوش بوده و در لحظه رأی‌گیری اعضای حاضر دوسوم نبوده‌اند.»

آیت‌اللهی نایب رئیس فدراسیون و رئیس هیئت فوتبال استان فارس با اشاره به نامه فدراسیون فوتبال به هیئت فوتبال استان فارس برای برگزاری مجمع گفت: «مجمع روال قانونی خود را طی و مدیرکل اداره ورزش ‌و جوانان استان با حضور در فدراسیون فوتبال با برگزاری آن موافقت کرده است، حال چگونه شده که 48 ساعت پس از حضور وی در فدراسیون فوتبال و موافقت با برگزاری مجمع و 48 ساعت قبل از برگزاری مجمع با عده‌ای مکاتبه می‌شود که در مجمع حضور پیدا نکنند. شواهدی هست که نشان می‌دهد 3 نفر از کارشناسان اداره تربیت بدنی استان فارس، اعضای مجمع را به عدم حضور در این انتخابات تشویق می‌کردند.»

وی مجمع از لحاظ حضور افراد قانونی دانست و اظهار داشت: «مجمع در ابتدا با 39 نفر شروع شد و سپس با حضور کمانه این عدد به 40 نفر رسید. هنگامی هم  که حسن‌زاده و ترابی مجمع را ترک کردند اعضاء به38 نفر کاهش یافت اما مجمع از حد نصاب نیفتاد.»

رویانیان مدیرعامل پرسپولیس در اواخر برنامه روی خط تلفنی برنامه آمد و با بیان اینکه حین دیدن 90 خوابش برده‌ و مهدی تاج او را بیدار کرده گفت: «در بازی با سایپا داور 3 پنالتی برای ما نگرفت و این موضوع تکرار سناریو‌هایی است که سال قبل هم برای پرسپولیس رخ داد. سال گذشته از داوری ضربه خوردیم.»

آیت‌اللهی ادامه داد: «کمیته‌ای به نام کمیته اخلاق در فدراسیون فوتبال وجود ندارد و هیچ آیین‌نامه‌ای نیز در این خصوص از سوی فیفا به ما ابلاغ نشده است. من عضو کمیته قضایی فدراسیون نیستم و حکم من در این زمینه تا خردادماه سال جاری بوده است.»

وی با اشاره به محل سکونت خود گفت: «به دلیل اینکه ساکن شیراز هستم 3 روز در تهران حضور دارم و وظایف نائب رئیسی فدراسیون را انجام می‌دهم و بقیه هفته را در شیراز هستم.»

* انتقاد رویانیان از داوری

رویانیان مدیرعامل پرسپولیس در اواخر برنامه روی خط تلفنی برنامه آمد و با بیان اینکه حین دیدن 90 خوابش برده‌ و مهدی تاج او را بیدار کرده گفت: «در بازی با سایپا داور 3 پنالتی برای ما نگرفت و این موضوع تکرار سناریو‌هایی است که سال قبل هم برای پرسپولیس رخ داد. سال گذشته از داوری ضربه خوردیم.»

* نظرسنجی نود

پرسش نظرسنجی 90 این بود که بهترین گل 10 هفته اول لیگ برتر کدام است ؟ 1ـ گل میثم بائو 2- گل  فرشاد بهادرانی 3- گل حاج صفی 4- گل شکوه مقام 5- گل مجتبی شیری 6- گل محمد قاضی. که در این نظرسنجی در پایان، نزدیک  51 درصد بینندگان برنامه به گل بهادرانی رأی دادند، حدود 20 درصد گل بائو، حدود 18 درصد گل قاضی را برگزیدند و مابقی به گزینه های بعدی رای دادند.

بخش ورزشی تبیان

منبع : جام نیوز