تبیان، دستیار زندگی
احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پیشنهاد کرد فاروق الشرع معاون رئیس جمهور سوریه ، جایگزین بشار اسد رئیس جمهور شود تا بتواند در راس دولت انتقالی، جنگ داخلی فعلی در سوریه را متوقف کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترکیه:فاروق الشرع جای بشاراسد


احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پیشنهاد کرد فاروق الشرع معاون رئیس جمهور سوریه ، جایگزین بشار اسد رئیس جمهور شود تا بتواند در راس دولت انتقالی، جنگ داخلی فعلی در سوریه را متوقف کند.

فاروق الشرع

شبکه الجزیره نوشت: احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پیشنهاد کرد فاروق الشرع معاون رئیس جمهور سوریه ، جایگزین بشار اسد رئیس جمهور شود تا بتواند در راس دولت انتقالی، جنگ داخلی فعلی در سوریه را متوقف کند.

وی افزود: مخالفان به پذیرش الشرع برای رهبری سوریه در آینده ، نزدیک هستند.

اوغلو در مصاحبه تلویزیونی، الشرع را "مرد عاقل و با وجدان " توصیف کرد که در کشتارهای سوریه مشارکت نداشته و هیچ کس به اندازه او حکومت سوریه را به خوبی نمی شناسد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت اطمینان دارد الشرع هنوز در سوریه است.

اتحادیه عرب قبل از این در ماه ژانویه گذشته در قالب طرحی برای حل بحران سوریه پیشنهاد کرده بود بشار اسد رئیس جمهور سوریه به سود معاونش از قدرت کناره گیری کند تا الشرع رهبری این کشور در مرحله انتقالی را برعهده بگیرد.

در آن مقطع اتحادیه عرب الشرع را شخصیتی توصیف کرده بود که توافق همه را به دنبال خواهد داشت.

قبل از این در ماه اگوست گذشته شایعه هایی درباره جدا شدن الشرع از حکومت سوریه و فرار او به اردن منتشر شد اما مقامات سوریه این موضوع را تکذیب کردند.

فاروق الشرع پس از آن با هیئت پارلمانی از ایران ملاقات کرد تا نادرستی این شایعه ها معلوم شود.

دفتر فاروق الشرع هم با صدور بیانیه ای و تکذیب جدا شدن وی از قدرت گفته بود:" الشرع از ابتدای بحران تلاش کرد با همه طرف ها ارتباط داشته باشد تا برای توقف خون ریزی با هدف ورود به روند سیاسی در چارچوب گفتگوی همه جانبه و موفقیت آشتی ملی فعالیت کند.

الشرع ، سنی مذهب و متولد منطقه درعا، سرچشمه اعتراضات ضدحکومتی سوریه است.

اوغلو در مصاحبه تلویزیونی، الشرع را "مرد عاقل و با وجدان " توصیف کرد که در کشتارهای سوریه مشارکت نداشته و هیچ کس به اندازه او حکومت سوریه را به خوبی نمی شناسد

واکنشها به این پیشنهاد:

سوریه: ما در دوران عثمانی نیستیم!

وزیر اطلاع رسانی سوریه با غیر مردمی خواندن مقامات ترکیه، اظهارات وزیر امور خارجه دولت اردوغان درباره معاون رئیس جمهور کشورش را گاف سیاسی دولتمردان ترکیه خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه " حریت " چاپ ترکیه، "عمران زعبی " وزیر اطلاع رسانی سوریه در واکنش به اظهارات روز شنبه داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت ما دیگر در دوران امپراطوری عثمانی به سر نمی بریم .

در پی اظهارات احمد داود اوغلو مبنی بر جایگزینی بشار اسد توسط معاونش " فاروق الشرع" وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت دولت ترکیه با اتخاذ چنین مواضعی، یک گاف سیاسی و دیپلماتیک بزرگ مرتکب شده است.

عمران زعبی به تلوزیون دولتی سوریه در این خصوص گفت : ما دیگر در دوران امپراطوری عثمانی نیستیم و دولتمردان ترکیه بهتر است خودشان از کار کناره گیری کنند تا افراد مورد قبول مردم ترکیه روی کار آیند.

القدس العربی: آقای داوود اغلو شما فاروق الشرع را نمی‌شناسید

هم چنین عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه القدس العربی در سرمقاله روز دوشنبه این روزنامه پیشنهاد احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه برای جانشینی شرع به جای اسد را به چالش کشیده است. او نوشت: بسیار روشن است، با توجه به این اظهارات، آقای اوغلو شناخت کمی از شرع دارد، همچنین هیچ فکری درباره اندیشه های پرزیدنت اسد ندارد و نمی داند که او چگونه بحران را مدیریت می کند و چه مجموعه ای پیرامون اوست. حتی می توان گفت که اسد شرع را مامور کرده که این مهم را انجام دهد.

من آقای شرع را شخصا می شناسم، چندین بار با او در داخل سوریه و خارج از آن دیدار کرده ام، همین طور پسرش مضر الشرع و خانواده اش را نیز به خوبی می شناسم، او سال ها است که خلبان یکی از خطوط هوایی هواپیمایی القطریه است، وی  کفایت کامل و تخصص لازم در انجام این کار را به خوبی دارد. وی پس از آن که دید زندگی در سوریه برایش سخت است و پدرش نپذیرفت که از نفوذش استفاده کند و او را در خطوط هوایی سوریه استخدام کنند، در خطوط هوایی القطریه مشغول به کار شد.

اوغلو

شرع تا مغز استخوانش پان عربیست است، از استعمار و در راس آن امریکا با همه اشکال آن متنفر است، همان طور که مواضع تندی در برابر محور کشورهای عربی که در راس جنگ های استعماری در منطقه محسوب می شود، دارد، و از این که در کشورهای منطقه نسبت به آن تمایل وجود دارد، به خصوص در عربستان سعودی، دقیقا به همین دلیل ناخرسند است. با این توصیفات می توان صحت و سقم نگرشی که در این زمینه این روزها وجود دارد و گفته می شود که کشورهای حامی مخالفان سوریه از او حمایت می کنند را دریافت.

به همین دلیل از اخبار بسیاری که این روزها نسبت به جدایی شرع از نظام اسد می شنیدم، متعجب بودم، برای این که من او را از قبل می شناسم، و خواهش می کنم که نسبت به او اشتباه نشود، او مردی است که هیچ ارتباطی با نیروهای خارجی، عربی یا بیگانه ندارد که بخواهد عملیات جدایی او را آسان کند، مثل اتفاقی که برای سرهنگ مناف طلاس یا افراد دیگر افتاد، او ترجیح می دهد که در یکی از مناطق دمشق در خانه متواضعش زندگی خود را سپری کند و مقابل دریافت پول و قدرت کشورش را ترک نکند، بر عکس بسیاری از افرادی که به دنبال راهی هستند تا از نظام جدا شوند.

البته آقای شرع تفاوت هایی با برخی از افراد نظام هم دارد، به خصوص در سیاست های امنیتی سرکوب گرانه. هیچ بعید نیست که در برابر کشتاری که در سوریه می شود و مثلا درعا، جایی که خودش اهل آن منطقه است، موضع بگیرد و خشمگین باشد، همان طور که بسیاری از افراد سازمان امنیت نیز همین رویکرد را دارند، اما او آدم طرفدار مناطق نیست، چگونه می تواند این گونه باشد در حالی که به وحدت عربی اعتقاد و ایمان راسخ دارد و ایمانش حتی یک میلیمتر هم متزلزل نشده است.

عطوان:شرع تا مغز استخوانش پان عربیست است، از استعمار و در راس آن امریکا با همه اشکال آن متنفر است، همان طور که مواضع تندی در برابر محور کشورهای عربی که در راس جنگ های استعماری در منطقه محسوب می شود، دارد

آقای داوود اوغلو اشتباه می کند اگر فکر می کند که با جایگزین کردن فردی سنی در راس نظام سوریه که آن را نظام طایفه علوی می داند، می تواند برای بحران سوریه راه حلی بیابد. ایده های طایفه ای ژنرال بریمر در عراق با همکاری آقای الاخضر الابراهیمی، نماینده وقت سازمان ملل پس از سقوط بغداد را به یاد بیاورید، همان ایده بود که باعث شد عراق چند پارچه شود و هویت ملی جامعه آن از بین برود و سقوط صدام حسین به سود طایفه گران تمام شود.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:  تابناک، مهر، دیپلماسی ایرانی