تبیان، دستیار زندگی
از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده : بر شما باد به خوردن گوشت‏ شتر که جز مؤمن مخالف یهود آن را نمى‏خورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوردن گوشت شتر را فراموش نکنیم!


تحریم گوشت شتر و شیر آن تهمتی بود که بنی اسرائیل بر خدا بسته بودند و الا بر طبق روایات ما گوشت شتر دارای فواید بسیار است که می توان از آن بهره برد .  


  گوشت شتر

آیا گوشت شتر بر بنی اسرائیل حرام بود؟

بنی اسرائیل قومی بودند که در طول تاریخ همیشه به لجاجت و بهانه گیری مشهور بوده اند، پیامبران زیادی را کشتند و هرگز قدر دان زحمات طاقت فرسای انبیائشان نبودند،آن ها ید طولایی در تحریف دین خدا و خواست او دارند . بارها و بارها بر اساس میل و هوای نفس خود حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال شمرده اند که در سرگذشت انبیاء بنی اسرائیل به تفصیل آمده و ما قصد بیان آن ها را نداریم .

قصد ما پرداختن به آیه ای از قرآن کریم است که یکی دیگر از تهمت های قوم یهود را برملا می کند .

«کلُّ الطَّعامِ کانَ حِلًّا لِبَنِی إِسْرائِیلَ إِلَّا ما حَرَّمَ إِسْرائِیلُ عَلى‏ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراةُ» (آل عمران آیه 93)

این آیه با صراحت تمام تهمت هاى یهود را در مورد تحریم پاره‏اى از غذاهاى پاک (مانند شیر و گوشت شتر) رد مى‏کند و مى‏گوید: در آغاز، تمام این غذاها براى بنى اسرائیل حلال بود، مگر آنچه اسرائیل (اسرائیل نام دیگر یعقوب است) بر خود تحریم کرده بود.

درباره این که یعقوب چه نوع غذایى را بر خود تحریم کرده بود؟ و علت آن تحریم چه بود؟ توضیحى در آیه ذکر نشده است، ولى از روایات اسلامى برمى‏آید هنگامى که یعقوب گوشت شتر مى‏خورد بیمارى عرق النسا «عرق النسا" یک نوع بیمارى عصبى است که امروز به آن" سیاتیک" مى‏گویند و بر اثر آن اعصاب کمر و پاها به شدت ناراحت مى‏شود به طورى که گاهى قدرت حرکت از انسان سلب مى‏شود » بر او شدت مى‏گرفت و لذا تصمیم گرفت که از خوردن آن براى همیشه خوددارى کند، پیروان او هم در این قسمت به او اقتدا کردند، و تدریجا امر بر بعضى مشتبه شد، و تصور کردند این یک تحریم الهى است، و آن را به عنوان یک دستور دینى بخدا نسبت دادند. قرآن در آیه بالا علت اشتباه آنها را تشریح مى‏کند و روشن مى‏سازد که نسبت دادن این موضوع به خدا یک تهمت است.

از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده : بر شما باد به خوردن گوشت‏ شتر که جز مۆمن مخالف یهود آن را نمى‏خورد

بنابراین قبل از نزول تورات هیچ یک از غذاهاى پاکیزه بر بنى اسرائیل حرام نبوده که با جمله "مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراةُ" در آیه فوق به آن اشاره شده است، اگر چه بعد از نزول تورات و آمدن موسى بن عمران بر اثر ظلم و ستم یهود پاره‏اى از غذاهاى پاکیزه به عنوان مجازات، بر آنها تحریم شد.

«قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْراةِ فَاتْلُوها إِنْ کنْتُمْ صادِقِینَ» خداوند در این جمله به پیامبرش دستور مى‏دهد که از یهود دعوت کند همان تورات موجود نزد آنها را بیاورند و آن را بخواند تا معلوم شود که ادعاى آنها در مورد تحریم غذاها نادرست است، ولى آنها حاضر به انجام این کار نشدند چون مى‏دانستند در تورات چنین چیزى وجود ندارد.

«فَمَنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ الْکذِبَ مِنْ بَعْدِ ذلِک فَأُولئِک هُمُ الظَّالِمُونَ» ‏

اکنون که آنها حاضر به آوردن تورات نشدند و افترا بستن آنها بر خدا مسلم شد باید بدانند کسانى که بر خدا دروغ مى‏بندند ستمگرند، هم بر خود ستم مى‏کنند که خویش را گرفتار مجازات و کیفر الهى مى‏سازند، و هم به دیگران که آنها را با دروغ و نیرنگ از راه راست منحرف مى‏سازند.( تفسیر نمونه، ج‏3، ص 7)

خداوند متعال همه نعمت های خود را برای بندگانش خلق کرده تا بهره ببرند و در راه طاعت و عبادت صرف کنند ،مرز حلال و حرام را هم خودش به روشنی تبیین کرده است.

پس دلیلی ندارد که عده ای بخواهند حلال خدا را بر خود حرام کرده و حرام خدا را حلال کنند، اگر بر حسب خصوصیات جسمی و مزاجی یک خوراک خاص به عده ای نمی سازد و از آن پرهیز می شود ،این به معنای آن نیست که آن غذا حرام باشد .

قبل از نزول تورات هیچ یک از غذاهاى پاکیزه بر بنى اسرائیل حرام نبوده که با جمله" مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراةُ" در آیه فوق به آن اشاره شده است، اگر چه بعد از نزول تورات و آمدن موسى بن عمران بر اثر ظلم و ستم یهود پاره‏اى از غذاهاى پاکیزه به عنوان مجازات، بر آنها تحریم شد

و در این آیه همانطور که گفتیم تحریم گوشت شتر و شیر آن تهمتی بود که بنی اسرائیل بر خدا بسته بودند و الا بر طبق روایات ما گوشت شتر دارای فواید بسیار است که می توان از آن بهره برد .

خوردن گوشت شتر برای مخالفت با یهود!

‏«کلُّ الطَّعامِ کانَ حِلًّا» : یهودیان از اینکه پیامبر اکرم گوشت‏ شتر را حلال دانسته ناراحت شدند. پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله در جواب آنها فرمود تمام این گوشتها براى ابراهیم خلیل حلال بوده اما آنها مدعى شدند هر چه را ما حرام بدانیم در زمان نوح و ابراهیم حرام بوده و همین طور تا به ما رسیده است. این آیه در جواب آنها نازل شد. (احتجاجات(ترجمه بحار الأنوار) ج‏1 ص 179 )

از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده: بر شما باد به خوردن گوشت‏ شتر که جز مۆمن مخالف یهود آن را نمى‏خورد. (تندرستى در اسلام / ترجمه طب النبی وطب الصادق علیهما السلام 36 متن رساله طب النبى ..... ص 31)

و همچنین نقل شده : بر شما باد به خوردن گوشت‏ شتر براى مخالفت با یهود.( آسمان و جهان "ترجمه کتاب السماء و العالم بحار الأنوار" ج‏9، ص 65)

فاطمه محمدی   

  بخش قرآن تبیان  


منابع :

تفسیر نمونه، ج 3

احتجاجات، ج 1

کتاب آسمان و جهان ج 9