تبیان، دستیار زندگی
زندگی یعنی فراز و نشیب، یعنی دقایق آرامش در کنار روزهای سختی. یعنی باید احساسات متفاوتی مانند غم، خشم و عصبانیت را تجربه کنید تا معنای واقعی شادی را بفهمید و از آن لذت ببرید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاد بودن آنقدرها هم سخت نیست


زندگی یعنی  فراز و نشیب، یعنی دقایق آرامش در کنار روزهای سختی. یعنی باید احساسات متفاوتی مانند غم، خشم و عصبانیت را تجربه کنید تا معنای واقعی شادی را بفهمید و از آن لذت ببرید.

شادی

یکی از غریب ترین نشانه های مشخص عصر ما که کمتر قابل تفسیر است ،غفلت روان شناسان از موضوع شادی است. یعنی همان حالت درونی که افلاطون و ارسطو و تقریباً، تمامی متفکران برجسته گذشته، آن را بهترین متاعی دانسته اند که از راه فعالیت قابل حصول است.  به طور خلاصه می توان گفت: هر انسانی مطابق جهان بینی و اندیشه خویش، اگر به چیزهای مورد علاقه اش برسد، در خود حالتی احساس می کند که شادی نام دارد. فرهنگ ما بر اساس شاد بودن و شاد کردن پایه گذاری شده است تا انسان ها بتوانند قدرتمند و تندرست تر زندگی کنند. شاد بودن به تمامی انسان ها میل به زندگی  و تلاش می دهد و آنها را پربار تر و سرزنده تر می کند. کسانی که افکار شاد و مثبتی دارند، به طور متوسط 10 سال بیش از دیگران زندگی می کنند. پژوهشگران در آخرین مطالعات خود دریافتند که داشتن روحیه شاد و خوش بینانه در سنین جوانی احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را در پیری کاهش می دهد. اما رفتار ایده ال در طول زندگی این است که شراسط زندگی خود را همان طور که هست بپذیریم و از آنچه هستیم راضی باشیم. با این طرز فکر به طور حتم روزهای شادتر خواهیم داشت و بیشتر از زندگی لذت می بریم.

چگونه باید شاد بود؟

هیچ کس قرار نیست در همه لحظه های زندگی شاد باشد و اصلاً کسی نمی تواند این چنین ادامه دهد. با وجود این، همه زندگی هم غم و غصه نیست. بلکه باید شادی را بدست آورید. برای حفظ آن تلاش کنید و از حضورش لذت ببرید.

**سعی کنید فقط در حال زندگی کنید و از تک تک دقیقه های امروز لذت ببرید. گذشته را در گذشته رها کنید و تنها از آن پند بگیرید. طوری ذهن خود را روی امروز و اتفاقات آن متمرکز کنید که گویی فردایی در راه نیست. درست مثل بیمارانی که روزهای آخر عمرشان را می گذرانند و چون سال های زیادی پیش رو ندارند، فقط از امروز لذت می برند. و به خاطر داشته باشید در صورتی که مشکل پیش آمد، همیشه به یافتن راه حل آن فکر کنیم نه خود مشکل.

**خودتان را به کاری گوناگون سرگرم و مشغول کنید. کسی که سرش گرم باشد، هرگز فرصتی برای غصه خوردن ندارد. کارهای سختی را که باید انجام شود، زودتر تمام کنید. هرچه بیشتر آنها را به تعویق بیندازید، انرژی تان هم بیشتر از دست می رود. پس همین حالا آنها را انجام دهید.

** نفرت و حسادت را از خود دور کنید. این دو دشمن روح شما هستند. روح شما را اندوهگین می کنند. و هیچ اتفاق خوشی هم برایتان نمی افتد.

اجازه ندهید اتفاقات کوچک و جزیی زندگی شما را خراب کند، اتفاقاتی که چندان ارزش ندارد تا یک روز از عمر شما را از بین ببرد. بهترین حالت را در خودتان و در شرایط موجود اطرافتان پیدا کنید

**برای خودتان کمی بیشتر ارزش قائل شوید. برای اینکه وقت آزاد بیشتری داشته باشید و بهتر بتوانید از دقایق خود استفاده کنید. بهتر است گاهی هم بگویید "نه". شما نمی توانید همه را از خود خرسند و خشنود کنید، پس اجازه ندهید انتقادها شما را نگران کنند.

** اجازه ندهید اتفاقات کوچک و جزیی زندگی شما را خراب کند، اتفاقاتی که چندان ارزش ندارد تا یک روز از عمر شما را از بین ببرد. بهترین حالت را در خودتان  و در شرایط موجود اطرافتان پیدا کنید.هیچ کس همه چیز ندارد و هر کسی اندوهی دارد که با شادی زندگی آمیخته است. هنر آن است که در شرایط سخت بخندی، نه اینکه گریه کنیم.

فرآوری: آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

1-روان شناسی خنده- گروه پژوهش فرهنگ پویا

2- روزنامه آسیا – شماره 402

3-home

مطالب مرتبط:

ذهن زیبا داشته باشید

آشتی با کودک درون

آفرین به من

امروز همان روز خاص است

درونی سازی شادی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.