تبیان، دستیار زندگی
بعضی وقت‌ها می‌نشینم و دل خودم را به خیال‌پردازی‌هایی خوش می‌كنم به زمان‌های آینده می‌روم زمانی كه من در آن پیر شده‌ام و چون در آن روزگار جوان‌ها دیگر حوصله پیرتر‌ها را ندارند كسی هم دور و برم نیست كه زیر بازویم را بگیرد بلند كند. همین طور كه نشسته‌ام..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالمند آن لاین


به گفته محققان وزارت علوم و فناوری آلمان با كمك پیشرفت تكنولوژی‌های هوشمند سالمندان در آینده می‌توانند به راحتی و به تنهایی زندگی كنند. اما همه می‌دانیم سلامتی و دوری از حوادث تنها نیاز سالمندان آینده نخواهد بود.


تکنولوژی و سالمند

بعضی وقت‌ها می‌نشینم و دل خودم را به خیال‌پردازی‌هایی خوش می‌كنم به زمان‌های آینده می‌روم زمانی كه من در آن پیر شده‌ام و چون در آن روزگار جوان‌ها دیگر حوصله پیرتر‌ها را ندارند كسی هم دور و برم نیست كه زیر بازویم را بگیرد بلند كند. همین طور كه نشسته‌ام ناگهان یك ربات پیشخدمت می‌آید و كمك می‌كند تا بلند شوم.

پاهایم را مثل یك بچه روی پاهای او می‌گذارم و او مرا قدم به قدم تا جایی كه می‌خواهم بروم می‌برد. پشت سرمان یك جاروی هوشمند بدو بدو می‌آید و هرچه آشغال و خرد و ریز در اتاق ریخته را جمع می‌كند و مثل یك سگ خوب به گوشه اتاق می‌رود و همان جا می‌ماند. درها حضور من را احساس می‌كنند و خود باز و بسته می‌شوند و دستشویی مجهز به تمام تكنولوژی شست شو و ضدعفونی است. لباس‌های هوشمندی كه به تن دارم در صورت افتادن مثل ایربگ عمل می‌كنند و حسگرهایشان ناگهان بالن‌هایی را زیر بدنم باد می‌كنند كه ضربه را بگیرند. همه چیر هست غیر از آدم. تكنولوژی جای همه چیز را گرفته است. حتی نزدیكانم را با تصویرسازهای سه‌بعدی كه آدم‌ها را مثل خودشان نشان می‌دهند مشاهده می‌كنم و حتما تا آن روز برای این‌كه حجمشان را حس كنم و بوی عطرشان را هم بشنوم تكنولوژی فكری می‌كند.

سالمندانی مرفه

آیا این یك داستان علمی تخیلی است یا سالمندان دردهه‌های آینده به این سطح از رفاه دست خواهند یافت و تكنولوژی امنیت و آسایش‌شان را فراهم می‌كند؟خبرهایی كه جسته گریخته می‌شنویم نوید بخش این است كه گرچه سالمندان در آینده از جایگاه ممتاز دهه‌های قبل در خانواده بهره‌مند نخواهند بود اما تنها نیز نخواهند ماند.

خوكردن با فرزندان مجازی

برای خیلی از والدین دانستن این‌كه بچه‌ها دورهم خوش هستند حتی اگر دور از آنها باشند تسلی دهنده است. امروز می‌توان از طریق وب‌كم این امكان را فراهم كرد كه حسی از دور هم بودن را خانواده‌هایی كه نزدیك هم نیستند تجربه كنند. اما از طریق تكنولوژی شبیه تله‌كنفرانس فراتر از این هم می‌شود توقع داشت.

این روش می‌تواند به سالمندان تنها كه اشتهایی برای غذا خوردن ندارند كمك كند و تاحد زیادی دلتنگی آنها را رفع كند اما لازمه اش این است كه خانواده فرزند نیز پرمشغله نباشند و در زمان گرسنگی سالمند حاضر باشند دور هم جمع شوند

در این سیستم سالمندان می‌توانند با استفاده از یك دوربین و یك صفحه تلویزیونی در كنار سایر اعضای فامیل‌شان باشند. بتازگی یك شركت كامپیوتری سیستم جدیدی به نام شام خوردن مجازی در كنار خانواده طراحی كرده است كه به سالمندان و سایر اعضای خانواده‌شان این امكان را می‌دهد كه با هم و در كنار هم شام و یا ناهار را میل كنند، ولی با یك حضور مجازی.

در این سیستم، مادربزرگ یا پدربزرگ كه به تنهایی در یك شهر زندگی می‌كنند، پشت میز غذا می‌نشینند، در این لحظه این سیستم به شكل خودكار فعال شده و با یك زنگ به فرزند آنها كه در شهری دیگر همراه خانواده‌اش زندگی می‌كند، خبر می‌دهد. اعضای خانواده در منزل خود دور میز غذا جمع می‌شوند و صدا و تصویر آنها از یك تلویزیون LCD بزرگ كه در مقابل میز غذای پدربزرگ یا مادربزرگ نصب شده است پخش می‌شود. در منزل پسر این سالمند فقط یك دوربین و میكروفن كوچك نصب شده است كه صدا و تصویر اعضای خانواده را برای پدر بزرگ یا مادر بزرگ می‌فرستد.

این روش می‌تواند به سالمندان تنها كه اشتهایی برای غذا خوردن ندارند كمك كند و تاحد زیادی دلتنگی آنها را رفع كند اما لازمه اش این است كه خانواده فرزند نیز پرمشغله نباشند و در زمان گرسنگی سالمند حاضر باشند دور هم جمع شوند.

سالمند

استفاده از این سیستم در كشورهای اروپایی و آمریكایی، 500 تا 1000 دلار هزینه برمی‌دارد.

مسئولان این شركت در تلاش هستند كه شركت‌های بیمه، هزینه استفاده از این سیستم را برای سالمندان تقبل كنند تا سالمندان بیشتری بتوانند با استفاده از آن اوقات تنهایی خود را در كنار اعضای خانواده‌شان كه از آنها دورهستند، بگذرانند.

البته ناگفته نماند كه در بعضی از كشورها بیمه هنوز پركردن دندان سالمند را تقبل نمی‌كند چه رسد به استفاده از این تكنولوژی !

زندگی در خانه‌های هوشمند

ارتباط تنها یكی از معضلاتی است كه تكنولوژی می خواهد آن را برای شما حل كند. شما قرار است در آینده در خانه‌های هوشمند زندگی كنید.

محققان معتقدند تكنولوژی هوشمند در آینده به سالمندان در تنها زندگی كردنشان كمك می‌كند.

به نقل از خبرگزاری آلمان، با استفاده از این تكنولوژی برای مثال سنسورهایی در فرش‌ها تعبیه می‌شود كه افتادن فرد را بر روی خود تشخیص می‌دهد.

بنابراین گزارش، گازهای الكتریكی و پریزهای برق با تكنولوژی هوشمند بعد از ترك كردن خانه به طور اتوماتیك خاموش می‌شوند و سیستم‌های تله مونیتورینگ فشار خون یا ضربان قلب سالمندان را به طور مداوم بدون نیاز به مراجعه نزد پزشك كنترل می‌كنند.

همچنین، به گفته محققان وزارت علوم و فناوری آلمان با كمك پیشرفت تكنولوژی‌های هوشمند سالمندان در آینده می‌توانند به راحتی و به تنهایی زندگی كنند. اما همه می‌دانیم سلامتی و دوری از حوادث تنها نیاز سالمندان آینده نخواهد بود.

تكنولوژی ابزاری برای پركردن تنهایی

به هر حال عمده مشكلاتی كه افراد مسن با آن مواجه هستند مشكلات محیطی است. تكنولوژی نقش مكملی در جهت پیشرفت محیط فیزیكی و اجتماعی یك فرد سالمند دارد. تكنولوژی سالمندی جبرانی برای كمبود ناتوانایی‌های افراد مسن است. بكارگیری طراح‌ها و روش‌ها می‌تواند كمبودهای حسی و دركی را تعدیل نموده و قدرت تحرك را جایگزین نماید. هدف دیگر آن فراهم كردن فرصت‌هایی برای شغل، اوقات فراغت و فعالیت‌های اجتماعی است. باتوجه به افزایش تكنولوژی‌های اجتماعی و سیستم‌های كامپیوتری، تكنولوژی سالمندی می‌تواند به بهبودی فیزیكی افراد مسن حمایت‌های تكنیكی نماید و بهداشت و سلامت آنها را تضمین كند. با بكارگیری تكنولوژی مناسب می‌توان بیماری”‹ها و ناتوانی‌های عملی را كاهش داد. به این ترتیب با تكنولوژی سالمندی می‌توان استقلال را در سالمندان افزایش داد. طراحی روشنایی محیط، وسایل تحرك و فعالیت‌های روزمره زندگی نمونه‌هایی از تكنولوژی سالمند هستند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : چهاردیواری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.