تبیان، دستیار زندگی
تفاوت میان دو جنس زن و مرد، تفاوتی انکار ناپذیر است. این مسئله به چگونگی خلقت این دو جنس مربوط می شود که هر کدام بنا بر اقتضائات خاصی ساخته شده اند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک سوء تفاهم کوچولوی جنسیتی


تفاوت میان دو جنس زن و مرد، تفاوتی انکار ناپذیر است. این مسئله به چگونگی خلقت این دو جنس مربوط می شود که هر کدام بنا بر اقتضائات خاصی ساخته شده اند و این خصلتها و صفات ذاتی وقتی در تماس با زندگی اجتماعی و شرایط قرار می گیرد، به شکل و شمایلی دیگر در می آید.

تفاوت زن و مرد

در این میان رابطه میان زن و مرد در قالب زندگی زناشویی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می توان گفت مهمترین نقطه تلاقی میان این دو جنس در قالب ازدواج و آغاز زندگی مشترک، صورت می گیرد.

اما زندگی مشترک و هزاران پرسش و پاسخ...که چه باید کرد تا بتوان یک زندگی آرام، زیبا و دلنشین داشت؟ مسلما برای داشتن یک زندگی خوب و سالم، باید به دنبال کسب اطلاعات و اگاهیهایی بود که هر یک به نوعی ما را در داشتن روابطی مطلوب و زندگی شایسته، کمک می کنند.

در بسیاری از موارد ممکن است انجام عملی اشتباه، موجب بروز سوء تفاهم و کدورت های احتمالی میان زن و مرد شود. به طور مثال ممکن است خانم ها، وقتی از نکته ای ناراحت هستند به طور ناخواسته و از طریق چشم ها و نگاهشان، و البته تفاوتهای در لحن و کلامشان، ملامت خود را به همسرشان نشان دهند.

توجه داشته باشید که وجود تفاوت و اختلاف نظر و سلیقه، موضوعی طبیعی است که همه جا وجود دارد. اما آنچه که ممکن است به روابط زناشویی صدمه و آسیبی برساند از لحن بیان یک مطلب و روشی که برای مطرح کردن یک موضوع استفاده می شود، سرچشمه می گیرد.

یک زندگی زناشویی مطلوب باید به گونه ای باشد که در آن مباحث مختلفی به طور آزادانه بیان شوند، بدون اینکه بخواهند یکی از دو طرف را اذیت کنند. زوجین باید فرصتی را برای یکدیگر ایجاد کنند که بتوانند به سادگی در مورد مسائل زندگی خود به گفتگو بنشینند و حتی در مورد تفاوت ها و اختلاف نظرهایشان با یکدیگر صحبت کنند.

اغلب خانم ها در بیان انتقادها، دلخوری ها و ناراحتی هایشان به آقایان، با مشکلاتی مواجه هستند. مشکلاتی که به نحوه بیان و ابراز این ناراحتی ها مربوط می شود. ممکن است محتوای سخنان مطرح شده، بد نباشد اما نحوه بیان آنها، دردناک و آزار دهنده باشد. به این ترتیب ممکن است این حالت در آقایان ایجاد شود که در میدانی از مبارزه قرار گرفته اند و وقتی مردی حس کند که باید مبارزه کند، تمام توجهش به این سمت متمرکز می شود که به نوعی این را ثابت کند که حق به جانب اوست و در این راه ممکن است فراموش کند که باید مهربان باشد و با محبت نسبت به همسرش رفتار کند و ابراز عقیده کند. به این ترتیب به طور ناخوداگاه ممکن است رفتار یک مرد در چنین شرایطی ، از برقراری ارتباطی دوستانه، کمی فاصله گیرد و کمتر به دنبال به کارگیری لحن و بیانی دوستانه و اطمینان بخش، از جانب همسرش باشد. این رفتار به طور تدریجی برای یک خانم، زجرآور و دردناک می شود و ممکن است احساس کند که محبت و توجهات گذشته نسبت به او وجود ندارد.

بنابراین می توان اینطور گفت که فهم و درک زن و مرد نسبت به اینکه چطور با یکدیگر به گفتگو بنشینند، موضوعی بسیار مهم است و شاید به ظاهر مسئله ای جزئی باشد، اما می تواند منشا بروز بسیاری از مشکلات زناشویی باشد

مشکلاتی که به مرور زمان می توانند بزرگ و بزرگتر شوند. پس برای هر زوجی لازم است که بدانند با طرف مقابل خود چگونه صحبت کنند و یاد بگیرند که طعنه نزنند، با کنایه سخن نگویند و حتی در برخی مواقع از سکوت های معنا دار و آزار دهنده بهره نگیرند. مطمئنا ایجاد فضایی برای یک گفتگوی صمیمانه و صادقانه میان یک زن و شوهر، می تواند زمینه ساز ایجاد بستری مطلوب و موثر در زندگی مشترک باشد.

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

این تفاوت های زندگی ساز...

مردان را چگونه احساساتی کنیم؟

زنان و مردان حسود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.