تبیان، دستیار زندگی
با نزدیک تر شدن هرچه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تلاش دو کاندیدا برای تشریح بیشتر برنامه های خود و متمایز جلوه دادن آن با سیاست های رقیب، بیشتر می شود. اینک در یکی از مهمترین حوزه ها، یعنی سیاست خارجی، میت رامنی خواهان در پیش گرفتن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رامنی: فشار به ایران را بیشترمی‌کنم


با نزدیک تر شدن هرچه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تلاش دو کاندیدا برای تشریح بیشتر برنامه های خود و متمایز جلوه دادن آن با سیاست های رقیب، بیشتر می شود. اینک در یکی از مهمترین حوزه ها، یعنی سیاست خارجی، میت رامنی خواهان در پیش گرفتن سیاستی تهاجمی تر در قبال ایران، سوریه و مسئله منازعه اعراب و رژیم اسرائیل است.

رامنی

میت رامنی، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در موسسه نظامی ویرجینیا در «لکزینکتون» سخن می گفت، اشاره کرده که سیاست وی، بازتاب دهنده آن چیزی است که دکترین «صلح از طریق توانمندی» خوانده می شود و روسای جمهور قبلی، از هری ترومن تا رونالد ریگان و سپس بیل کلینتون، آن را تعقیب می کردند.

رامنی، که دیروز دوشنبه (8 اکتبر) در انستیتو نظامی ایالت ویرجینیا صحبت می‌کرد، در سخنانی در مورد سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران گفت: "من برای رهبران ایران روشن خواهم کرد که آمریکا و متحدانش اجازه نخواهند داد که آنها به سلاح اتمی دست یابند!!."

او گفت که در اعمال تحریم های تازه علیه ایران تردید نخواهد کرد و بر شدت تحریم های فعلی علیه این کشور خواهد افزود.

نامزد جمهوریخواهان تاکید کرد که بخاطر برقراری و حفظ صلح باید با "رفتار و نه تنها با حرف" به ایران نشان داد که روند برنامه های هسته ای این کشور تحمل نخواهد شد.

رامنی: در سوریه، من با شرکایمان همکاری می‌کنم تا آن بخش از اپوزیسیون را که با ما ارزش مشترک دارند شناسایی و سازماندهی کنم تا از این طریق آنها به سلاح‌هایی دست یابند که برای شکست تانک‌ها و هلی‌کوپترها و جت‌های جنگنده اسد بدان نیاز دارند

اقای رامنی افزود ایران هرگز تا به این حد به توانایی تولید سلاح هسته ای نزدیک نشده بود و این کشور هرگز تا به این حد برای آمریکا و متحدانش خطرناک نبوده است.

او با اشاره به اتهام دست داشتن ایران در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا گفت که آمریکا تا بحال در مقابله با تهدیدات تا به این حد ضعیف عمل نکرده بود.

نامزد جمهوریخواهان در سخنانش در مورد ایران گفت زمانی که در جریان انتخابات 88 عده ای با آمدن به خیابان ها شعار "یا با آنها یا با ما" سردادند و خواستار آزادی شدند، پاسخ رئیس جمهور آمریکا تنها سکوت بود.

رامنی در بخش دیگری از سخنانش گفت که با اسرائیل برای گسترش همکاری‌های نظامی فعالیت خواهد کرد.

میت رامنی هم چنین در سخنرانی جدید خود درباره سیاست خارجی اش اظهار داشت: مخالفان سوری را به تسلیحات سنگین مجهز خواهم کرد.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه گاردین، میت رامنی، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سخنرانی مهم خود درباره سیاست خارجی اش اظهار داشت: من تلاش خواهم کرد با همکاری شریکان آمریکا، آن دسته از اعضای مخالفان سوری که دارای ارزش های مشترک با ما هستند را شناسایی کنم البته به این دسته تسلیحات مورد نیاز برای مقابله با تانک ها، هلی کوپترها و جت های جنگنده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه داده خواهد شد.وی افزود: ایران به نیروهای اسد کمک تسلیحاتی می کند زیرا می داند که سقوط اسد یک شکست استراتژیک است.

میت رامنی وعده داده که تحریم‌ها علیه ایران را افزایش خواهد داد و با افزایش حضور نیروهای آمریکایی در مدیترانه و خلیج فارس فشار بر ایران را بیشتر خواهد کرد

خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار این خبر نوشته این سخنرانی رامنی، عرصه را برای دومین مناظره وی با اوباما که قرار است روز 16 اکتبر برگزار شود، آماده خواهد کرد. در مناظره آتی، هم مسائل داخلی و هم مسائل مربوط به سیاست خارجی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به اعتقاد تحلیلگران، رامنی در مناظره اول پیروز بوده و همین امر، موجب بیشتر شدن اقبال عمومی به وی در نظرسنجی ها شده و اعتماد به نفس بیشتری را نیز در نزدیکی انتخابات در وی برانگیخته است. در مناظره آتی، رامنی، به احتمال زیاد رامنی رقیب خود را متهم خواهد کرد که به جای همکاری با متحدان آمریکا در منطقه، راهبرد انفعال را در پیش گرفته است.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:  بی بی سی، تابناک، ایسنا