تبیان، دستیار زندگی
باید در دوران نامزدی سۆالاتی درباره هر موضوعی مطرح شود و به آن‌ها پاسخ دهید تا نقطه نظر هر یك از طرفین مشخص شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسش‌هایی که باید پیش از ازدواج پرسید


باید در دوران نامزدی سۆالاتی درباره هر موضوعی مطرح شود و به آن‌ها پاسخ دهید تا نقطه نظر هر یك از طرفین مشخص شود.


ازدواج

تأسف‌بار است که عروس و دامادها بیشتر نگران جزئیات مراسم ازدواجشان هستند و بیشتر وقت صرف آن می‌کنند، تا گفت‌وگو درباره وظایفی که برای تشکیل یک کانون خوشبخت باید به عهده بگیرند.

باید بدانید مراسم ازدواج یک روز طول می‌کشد، اما زندگی مشترک یک عمر. شما در طول زندگی‌تان به مرور به عادت‌هایی از هم پی می‌برید که می‌تواند برای شما مشکل‌ساز باشد. باید در دوران نامزدی سۆالاتی درباره هر موضوعی مطرح شود و به آن پاسخ دهید تا نقطه نظرتان مشخص شود. برای مثال شما حق دارید نظر شریک زندگی آینده‌تان را درباره مسائل مالی، داشتن فرزند، نحوه انجام کارها و شیوه گذراندن اوقات فراغت بپرسید و خودتان هم در این زمینه‌ها نظرتان را بگویید.

آیا برای هم مناسب هستید؟

وقتی شریک زندگی‌تان را پیدا می‌کنید خوشحال و شاد هستید، اما باید بدانید ازدواج موجب نمی‌شود یک رابطه بد، به یک رابطه خوب تبدیل شود، یا ارتباط عاشقانه شاید ابتدا هیجان‌آور باشد، اما آیا می‌توانید یک عمر فراز و نشیب‌های زندگی را تحمل کنید؟

برای این که بدانید شما برای هم مناسب هستید یا نه، سۆالات بی‌شماری وجود دارد که باید درباره نامزدتان به آن‌ها پاسخ دهید. مثلاً این که آیا به کارهای روزانه شما علاقه نشان می‌دهد؟ درباره مسائل، افکار و عقایدش با شما حرف می‌زند؟ اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد؟ تکیه‌گاه شما هست؟ از مسئولیت لذت می‌برد؟ زندگی‌تان را راحت و دل پذیر می‌کند؟ با بیشتر مردم رابطه خوبی دارد؟ این سۆال‌ها را از خودتان هم بپرسید که آیا متقابلاً شما هم این گونه برای او هستید؟

پول چه معنایی برای شما دارد؟

بر اساس پژوهش‌هایی که انجام شده، پول موضوع بیشتر نزاع‌های خانوادگی است. زن و شوهرها چه پولدار باشند و چه بی‌پول، اغلب درباره هزینه‌ها و امور مالی خانواده جر و بحث می‌کنند. گاهی هم این جر و بحث‌ها به ناسزاگویی به همدیگر می‌انجامد. یکی به یکی می‌گوید خسیس و دیگری می‌گوید ولخرج. گاهی هم زن و شوهر برای دوری از جر و بحث، مسائل مالی را از یکدیگر پنهان می‌کنند، در حالی که زن و شوهرها درباره مسائل مالی باید با هم شفاف باشند، هرکدام باید بدانند همسرش چقدر پول دارد و با آگاهی از همسرش پولی را خرج یا پس‌انداز کند.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی که در زندگی می‌گیرید داشتن یا نداشتن فرزند است. هیچ چیزی به اندازه پدر یا مادر شدن بر زندگی‌تان تأثیر نمی‌گذارد.
در دوران نامزدی مشخص کنید هر یک از شما چقدر می‌خواهد از مخارج زندگی را تأمین کند. اولویت‌های مالی‌تان را مشخص کنید تا اگر در تنگنای مالی قرار گرفتید مشخص شود کدام موارد برای شما اولویت دارد.

برای این موضوع هر یک از شما باید به این سۆال‌ها پاسخ دهد که چه احساسی پیدا می‌کند، اگر همسرتان اجازه خرید کالایی را به شما ندهد؟ همسرتان تصمیم بگیرد برای ادامه تحصیل از کارش استعفا کند، شما چه می‌کنید؟ اگر درآمد همسرتان از شما بیشتر باشد، چه می‌شود؟ اگر متوجه شوید همسرتان پولی دارد که از شما پنهان کرده است یا همسرتان بدون این که به شما بگوید پولی را به یکی از دوستان، اعضای خانواده یا اقوامش قرض دهد، چه عکس‌العملی از خود نشان می‌دهید؟

این سۆالات مشخص می‌کند که پول برایتان چه معنایی دارد، بنابراین به این سۆالات صادقانه پاسخ دهید و به دنبال راه‌حل باشید. چون شاید به نظر شما پول یک منبع امنیت باشد، در نتیجه در خرج کردن دقت می‌کنید، اما نامزدتان به راحتی خرج می‌کند چون احساس می‌کند به او قدرت می‌دهد. به هر حال نباید کاری کنید که به حریم آسایش احساسی مالی همدیگر تجاوز کنید.

ازدواج

چند فرزند می‌خواهیم؟

بی‌شک یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی که در زندگی می‌گیرید داشتن یا نداشتن فرزند است. هیچ چیزی به اندازه پدر یا مادر شدن بر زندگی‌تان تأثیر نمی‌گذارد. در دوران نامزدی باید حتماً بدانید چه تصمیمی برای فرزند دار شدن دارید و حتماً به سۆالاتی مانند این که چند فرزند می‌خواهید، فاصله سنی آن‌ها چقدر است، اگر متوجه شوید بچه‌دار نمی‌شوید چه می‌کنید و سوالاتی از این دست، پاسخ دهید.

ین سۆالات به شما کمک می‌کند در آینده دچار مشکل نشوید، زیرا بالاترین هدیه‌ای که می‌توانید به فرزندتان بدهید، کانونی با ثبات و پرمهر است، تا آن‌ها بتوانند با مشاهده زیبایی همدلی یک زوج، بزرگ شوند و رشد کنند.

پدر و مادر بودن نه‌تنها یک کار تمام وقت است، بلکه نیاز دارد شما و همسرتان نقش آشپز، آموزگار، پزشک و راننده را هم به عهده بگیرید و همراه با بزرگ کردن کودکتان کارهای خود را هم انجام دهید. برای همین حتماً قبل از این که کودکی به زندگی شما بیاید، در دوران نامزدی به این سۆال‌ها پاسخ دهید که شب‌ها چه کسی بیدار می‌شود تا به کودک که گریه می‌کند غذا بدهد و او را آرام کند؟ آیا بیشتر، دوست فرزندتان خواهید بود یا ترجیح می‌دهید نقش سنتی پدر و مادر را داشته باشید؟ آیا ترجیح می‌دهید فرزندتان جدیدترین اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌ها را داشته باشد؟ به فرزندتان چگونه محبت نشان می‌دهید؟

تساوی در انجام کارها یا تقسیم‌بندی؟

تصمیم‌گیری درباره این که چه کاری در خانه انجام دهید می‌تواند منجر به کشمکش در خانه شود. برای خود جدولی تهیه کنید و کارهایی را که در خانه باید انجام شود مثل شستن ظرف، جارو، گردگیری، رفتن به فروشگاه، خرید خواربار، انتخاب برنامه تلویزیونی، گرفتن لباس از خشک‌شویی و... بنویسید و هر یک از شما جداگانه جواب دهید. بعد نتیجه جواب‌های یکدیگر را ببینید و برای جاهایی که اختلاف دارید به یک نتیجه واحد برسید.

اختلاف‌های جزئی و حل نشده که روی هم انباشته شوند، می‌توانند به جدایی و طلاق منجر شود.

ممکن است برای یکی از شما اهمیت نداشته باشد با جوراب کثیف و بدبو وارد خانه شود یا حوله خیس را روی تختخواب بیندازد، اما ممکن است این موارد مو بر اندام شریک زندگی‌تان سیخ کند. بنابراین به طور جداگانه فهرستی تهیه کنید و 10 موردی را که به شدت آزارتان می‌دهد، بنویسید و درباره آن به تفاهم برسید.

شاید به نظر شما مسخره باشد، اما اختلاف‌های جزئی و حل نشده که روی هم انباشته شوند، می‌توانند به جدایی و طلاق منجر شود. به آن‌ها که طالب تساوی کامل در انجام کارهای خانه هستند باید بگوییم واقعاً هیچ راهی برای تقسیم مساوی کارها وجود ندارد. بهترین وضعیت این است که کارها را طوری تقسیم کنید که برای هر دوی شما قابل قبول باشد.

به وقت هم احترام بگذارید

این روزها مردم ساعت‌های بیشتری کار می‌کنند و تعطیلی کمتری دارند. برای همین، اوقات فراغت کمتر شده است و همه سعی می‌کنند در این فرصت کوتاه کارهای عقب‌مانده‌شان را انجام دهند و گاهی اختلافاتی در نحوه گذراندن آن پیش می‌آید. مثلاً همسرتان قول می‌دهد در تعطیلی آخر هفته شیر دست‌شویی را تعمیر کند، اما او در روز تعطیل به جای این کار بازی فوتبال را تماشا می‌کند یا این که فیلم می‌بیند. شما در این شرایط چه می‌کنید؟

توصیه می‌شود کارهای یک هفته را در یک روز نگنجانید. کارهایتان را در طول هفته پخش کنید. حتی اگر می‌توانید برای برخی خدمات هزینه کنید، مثلاً از بیرون تعمیرکار بیاورید.

ازدواج

در روزهای اوقات فراغت، حتی شده نیم ساعت را به یکدیگر اختصاص دهید و تلویزیون را خاموش کنید و از کنار هم بودن لذت ببرید. اوقات فراغت، فرصتی برای استراحت و انجام کارهایی است که دوست دارید. پس در این روز خوش‌اخلاق باشید و جایی برای دعوا و بگو و مگو نگذارید.

ممکن است شیوه گذراندن اوقات استراحت و تفریح برای هر یک از شما متفاوت باشد. برای نمونه ممکن است برای یک نفر یک روز ماهیگیری آرام بخش باشد و برای شخص دیگر خرید کردن. به هر حال هر شخصی نیاز دارد اوقاتی را آن گونه که دوست دارد، استراحت کند. اگر شیوه استراحت کردن همسرتان را نمی‌پسندید به حق انتخاب او احترام بگذارید.

طبیعی است هر کدام از شما پاسخ متفاوتی به این سۆال‌ها می‌دهید. باید توجه داشته باشید تفاوت‌ها در چه چیزی است و چقدر مهم هستند.

نباید هدف عقد ازدواج باشد. اگر می‌بینید به جر و بحث‌ها درباره موضوعات گوناگون وارد نمی‌شوید، شاید مسائل عمده‌ای را سرکوب می‌کنید که باید مورد بررسی قرار گیرد. ازدواج تصمیمی برای همه عمر است و تا وقتی ندانید از زندگی چه می‌خواهید، نمی‌توانید تصمیم به ازدواج بگیرید.

منبع: جام جم


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: gha3dak

مطالب مرتبط:

جوانانی كه قصد ازدواج دارید، بخوانید

ازدواج کنید تا خوشبخت شوید

چگونه پیشنهاد ازدواج دهیم؟

ویژگی‌های یک ازدواج سالم

مراحل ازدواج

فرار از حلقه ازدواج