تبیان، دستیار زندگی
با خدا ارتباط بر قرار كنیم؟ پاسخ: برادر عزیز! اصل عبادت خداوند امری پسندیده و قابل پذیرش همه انسانهایی است كه به حكم فطرت خدا را پذیرفته اند، اما نوع عبادت متفاوت است و هر آئینی نوع عبادت خود را بر اساس جایگاهی كه برای آئ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا واجب است با ما به وسیله ی نماز با خدا ارتباط بر قرار كنیم؟

گفتگو با خدا

اصل

عبادت خداوند امری پسندیده و قابل پذیرش همه انسانهایی است كه به حكم فطرت خدا را پذیرفته اند، اما نوع عبادت متفاوت است و هر آئینی نوع عبادت خود را بر اساس جایگاهی كه برای آئین خود در میان بشر قائل است انتخاب می كند. اسلام نیز بعنوان یك آئین جهانی و ابدی برای آنكه همه عصرها و همه نسلها با یك شكل خاص خدا را عبادت كنند، دستور داده تا همه به وسیله نماز خدا را عبادت كنند تا هم نیاز روحی انسانها در زمینه ارتباط با خداوند تامین شود، وهم در دنیا نماز مظهر و میزان شناخت مسلمان از غیر مسلمان باشد.

در عین حال این

عبادت به گونه ای تنظیم شده است كه به دلیل ظرفیت و قابلیت های خود می تواند در صورتی كه به شرائط آن عمل شود ضامن رستگاری دنیا و آخرت انسان مسلمان در چهارچوب احكام و دستورات اسلام باشد و خلاصه نماز فشرده ای از همه مبانی اعتقادی، شرعی و اخلاقی است، و اگر نماز درست انجام گیرد هم حق انسان برای نیاز به رابطه با خدا بر آورده شده است، و هم حق خدا و هم حق مردم تامین گردیده است؛ و چه عبادتی از این بهتر!

با این وجود اصل وجوب

نماز، نه به عنوان یك واجب اخلاقی، بلكه به عنوان واجب فقهی ـ كه در هر شرائطی لازم است انجام شود ـ از آن روز است كه نفس نتواند با تنبلی و امروز و فردا كردن آن را به بوته فراموشی بسپارد.

اگر خداوند می فرمود، هر گاه حواس جمع و حال مناسب اخلاقی و روحی داشتید، نماز بخوانید، با وجود وسوسه های نفس و تنبلی ما آدمها به زودی نماز از مجموعه اعمال بسیاری از مردم حذف می شد. لذا است كه گفته اند نماز را در هر حال بخوان ـ ولو از نظر روحی در شرائطی نیستی كه از آن پند بسیار بگیری، به خاطر آن است كه همیشه یك عامل برای تذكر ما به حال ایده آل روحی و نقائص اخلاقیمان باشد، و انسان را لااقل به فكر تغییر خود بیندازد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.