تبیان، دستیار زندگی

چند خوردنی قرآنی با خواص اعجاب انگیز

در قرآن کریم از خوردنی های فراوانی سخن به میان آورده است که در این مقاله به تعدادی از آنها می پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

عسل - مواد غذایی ناسازگار با عسل

عسل در قرآن و روایات

یَخرَجُ مِن بُطونِها شَرابٌ مُختَلِفُ أَلوانُهُ فیهِ شِفاءُ للِناس"  (سوره نحل / آیه 69)
از درون زنبور عسل، شربتی به رنگهای گوناگون بیرون می آید که برای مردم شفابخش است.

هم چنین در آیه 15سوره محمد ( عسل مصفا ) از غذاهای بهشتی شمرده شده است.

 

خواص عسل:

" در قدیم عسل از غذاهای خدایان می دانستند. زیرا عسل خاصیت فراوان دارد و به عقیده بعضی از دانشمندان شوروی، خورنده آن به طول عمر نائل می گردد. در عسل خاصیت ضد عفونی کردن زخم ها و روی پوست بدن عکس العمل های مخصوصی است و چون عسل بسیار مقوی است و دارای گلوکز و فسفات است، جوانان نباید زیاد آن را بخورند ولی پیران برای افزودن انرژی خود حتماً از عسل استفاده نمایند.

 

خرما را می شناسید؟

ینُبِتُ لَکُم بِهِ الزَّرعَ وَ الزَّیتُونَ وَ النَّخیلَ وَ الأَعنَابَ وَ مِن کُلِّ الثَّمَراتِ إِنَّ فی ذَلِکَ لَأیَهً لِقَوٍم یَتَفَکّروُنَ، (نحل/11)

و با آن برایتان کشتزار و زیتون و نخلها و تاکستانها و هر نوع میوه برویاند، در این عبرتی است برای مردمی که می‌اندیشند.

 

وَ زَیتُونَاً وَ نَخلاً.(عبس/29)

 

خواص خرما در نگاه ائمه

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله): بر شما باد برنی (نوعی خرما )، چرا که خستگی را می برد، در برابر سوز سرما گرمی می‌دهد در برابر گرسنگی سیر می کند و در آن هفتاد و دو باب شفا است.

امام علی (علیه السلام): خرما بخورید؛ چرا که شفای دردها در آن است.

"انار بخورید، زیرا هیچ دانه ای از آن بر معده نمی‌افتد مگر این که دل را روشن می‌کند و شیطان را چهل روز از بدن بیرون می‌نماید"

 

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله): خرمای برنی شیطان را به دیوانگی می‌افکند؛ پشت را قوی می سازد؛ برتوان جنسی می افزاید؛ انسان را از شیطان دور می سازد؛ غذا را هضم می کند؛ درد را می برد و دهان را خوشبو می سازد.

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله): خرما چه خوش سحری است .

 

خواص خرما برای خانم‌های باردار

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله): به زن در ماهی که فرزند به دنیا می آورد خرمای تازه بدهید؛ چرا که در این صورت کودک وی بردبار و پاک خواهد شد.

 

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله): به زنان تازه زائوی خرمای تازه بدهید و اگر خرمای تازه نبود خرمایی دیگر.نزد خداوند،هیچ درختی عزیزتر از آن درخت که مریم در زیر آن فرود آمد نیست.
پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله):چون زن فرزند به دنیا آورد،باید نخستین چیزی که می خورد خرمای تازه باشد و مریم(سلام الله علیها) هنگامی که عیسی (علیه السلام) را به دنیا آورد می داد.

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله): به زنان خود در دوره نزدیک زایمان خرما بدهید؛ زیرا هر کس که در دوره نزدیک زایمان غذایش خرما باشد، فرزندش بردبار زاده خواهد شد. خوراک مریم، هنگامی که عیسی را زاد همین بود در حالی که اگر خدا غذایی بهتر از خرما برای او سراغ داشت همان را به وی می خوراند.

امام علی (علیه السلام):  زن باردار هیچ خوراکی نمی خورد و هیچ دارویی به کار نمی گیرد که برتر از خرمای تازه باشد.

 

ماهی در آیات و روایات

« هوَ اَلّذی سَخَّرَ البَحرَ لِتأکُلُو مِنهُ لَحماً طَریاً»
او همان کسی است که دریا را در تسخیر شما درآورد تا از گوشت تازه تناول کنید .
جالب توجه که خداوند برای تغذیه انسان ها و حیوانات، چنین می فرمایند:

"فَأََنبَتنا فیها حَباً و عِنباً و قَصَباً و زَیتوُناً و نَخلاً و حَدائِقَ غُلباً وَ فاکِهِةً وَ اَباً مَتاعاَ لَکُم وَ لِأَنعامِکُم "(سوره عبس/ آیه 27-3)
در زمین دانه ها رویاندیم و انگور و سبزی های خوردنی و زیتون و نخل ( خرما) و باغ های پر درخت و میوه و علف، تا شما و چهارپایانتان بهره ببرید.»

 

انار در روایات ، خواص انار ، دانه های بهشتی،

همه چیز درباره خواص انار در کتب و روایات 

«و الزیتون و الرّمان مُتَشابِهاً و غَیرَ مُتشابِه »(سوره انعام آیه (14)
زیتون و انار و میوه های متشابه یکدیگر و غیر متشابه هستند.»

انار در روایات

امام علی(علیه السلام): " به کودکان خود انار بخورانید که به سرعت زبان را باز می نماید. " ( امالی طوسی، ج1، ص 272 )  

رسول خدا (صلی الله علیه وآله): هیچ اناری نیست مگر این که در آن یک دانه از بهشت وجود دارد و من دوست دارم حتی یک دانه از آن را ترک نکنم.( طب الائمه، ص 134 )
علی بن الحسین(علیه السلام): "دو چیز است داخل شکم نمی شود مگر آن را فاسد می نماید، دو چیز آن را اصلاح میکند که دو اصلاح کننده انار و آب سرد شده و دو فاسد کننده پنیر و کباب خشک است."( محاسن، ج 2، ص 493 )

امام علی (علیه السلام): "انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغی می کند. در هر دانه ای از انار، موقعی که در معده مستقر گردید، حیات قلب و روشنگر نفس و برنده وسواس، نیز شیطان را چهل روز مریض و ضعیف می نماید." (فصال، ص 936)

در روایت کافی چنین است: "هر کس انار بخورد درد از بدنش بیرون می کند."

امام رضا (علیه السلام) فرمود: «حَطَب الرّمان یَنفی الهوام» هیزم انار حشرات و حیوانات کوچک را دور می نماید. (مکارم الاخلاق، ص 545 )

امام علی (علیه السلام): انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغی می کند. در هر دانه‌ای از انار، موقعی که در معده مستقر گردید، حیات قلب و روشنگر نفس و برنده وسواس، نیز شیطان را چهل روز مریض و ضعیف می نماید

 

امام صادق (علیه السلام) فرمود: « من الحل رُماناً فَهو آمن فی نَفسهِ إلی أن یَصبَح »  هر کس انار بخورد ، پس جان او تا صبح در امان است. ( بحارالانوار، ج 66، ص 164)

 

انار و روشنایی دل

داوود ابن سلیمان از امام رضاu از پدرش از رسول خدا نقل می کند که: 

" انار بخورید، زیرا هیچ دانه ای از آن بر معده نمی افتد مگر این که دل را روشن می کند و شیطان را چهل روز از بدن بیرون می نماید". ( عیون اخبار، ج 2، ص 43-35، صحیفه الرضا، ص 34، مکارم الاخلاق، ص 195 )

امام صادق (علیه السلام): " چهار چیز است که طبیعت را به حالت اعتدال درمی آورد، انار سورانی، خرمای پخته، بنفسج و کاسنی "( همان)

رسول خدا (صلی الله علیه وآله): " هر کس انار بخورد، قلبش را روشن می گرداند و وسوسه را از دلش برمی دارد تا چهل روز "( محاسن، ج 2، ص 543 )

 

انار و سرعت رشد

امام صادق(علیه السلام): "أطعموا صبیانکم الرمّان، فأنه أسرَع شبابهم" به کودکان خود انار دهید که بر جوانی آنان سرعت می دهد.(بحار، ج 64، ص 64/ المحاسن، ج 2، ص 546 )


منابع:

سایت حوزه

سایت راسخون

ماهنامه قرآنی،ادبی و هنری باران(ش 164)

سایت طب سنتی

کتب روایی چون بحار الانوار،عیون اخبارالرضا،محاسن و...