حکم استفاده از صابون و شامپو در حال احرام!
كعبه مركزى است كه مىتوان مردم را براى قیام، دور آن دعوت نمود، همانگونه كه امام حسین علیه السلام قبل از حركت به كربلا، چند ماه در مكه توقف كرد و هنگام اجتماع مردم براى اعمال حج، آنان را آگاه ساخت و رفت.
وسیله استوارى
در قرآن مىخوانیم:
«و انزلنا معهم الكتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط» (سوره حدید، آیه 25)، هدف انبیاء، كتب آسمانى و قرآن، آن است كه مردم بر قسط و عدالت قیام نمایند.
«جعل اللّه الكعبة البیت الحرام قیاماً للنّاس» (سوره مائده، آیه 97) خداوند كعبه را وسیله، محور، اهرم و قطب قیام قرار داده است. كعبهاى كه همه مردم رو به او قیام مىكنند، به آن نگاه و در او تفكر مىنمایند و دست از همه امتیازات پوچ مىكشند و همه چیز را در برابر او پشت سر مىگذارند و بر گردش طواف مىكنند.
پس می توان نتیجه گرفت که این محور مقدس مىتواند بهترین وسیله براى تحقق اهداف انبیاء باشد، زیرا كه هدف آن بزرگواران «لیقوم النّاس بالقسط» است و كعبه هم «قیاماً للنّاس» است.
به همین دلیل است كه امام صادق علیه السلام مىفرمایند: «تا كعبه برپاست، دین استوار است». (وسائل الشیعه، ج 8، ص 14. «لایزال الدین قائماً ما قامت الكعبة») یعنى، كعبه وسیله استوارى، پابرجایى و سازماندهى شئون مسلمین است.
بعد از این مقدمه کوتاه چند استفتاء را در باب حج مرور می کنیم:
سوال: آیا کسی که برای عمره تمتع محرم شده و وارد مکه می شود می تواند در فاصله عمره تمتع تا حج تمتع به نیابت نزدیکان خود که فوت نموده اند به مسجد تنعیم برود و از آنجا محرم شده و عمره مفرده نیابتی بجا آورد؟
جواب: نباید عمره مفرده به جا آورده شود و اگر به جا آورند صحت آن محل اشکال است ولی ضرری به عمره و حج تمتع نمی زند.
آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله)
سوال: آیا استفاده از صابون و بعضی از شامپوها در حال احرام اشكال دارد؟
جواب: اگر صدق بوی خوش میكند، از آن اجتناب كنند، و در غیر این صورت مانع ندارد.
آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظله)
سوال: آیا شركت در نماز جماعت اهل سنّت و خواندن نمازهای یومیه با آنها، كافی است؟
جواب: نماز با عامه در حال ضرورت بی اشكال است، و در غیر حال ضرورت هم شركت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و دفع اتهام به شیعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نیست اگر چه موافق با احتیاط است.
آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظله)
سوال: کسى که عمره تمتّع استحبابى بجا آورده، آیا مىتواند بدون عذر و به دلخواه خود، آن را رها کرده و حجّ تمتّع بجا نیاورد؟ و در فرض جواز، آیا انجام طواف نساء نیز لازم است یا نه؟
جواب: مىتواند رها کند و چیزى بر او نیست و احتیاط آن است که طواف نساء را انجام دهد.
آیة الله خامنه ای(دام ظله)
سوال: شخصى در ماه شوال یا ذىالقعده عمره تمتع بجا مىآورد، و به مدینه برگشته و در ماه جدید مجدداً به مکه مىرود وظیفه او نسبت به احرام در مسجد شجره چیست، عمره مفرده یا تمتّع مجدد یا عمرهاى که بر ذمّه دارد؟
جواب: در فرض سۆال باید از میقات به عمره تمتّع محرم شود، و عمره تمتّع حج وى همین عمره اخیره است.
آیة الله خامنه ای(دام ظله)
سوال: خانمى عمره تمتّع را به پایان مى رساند، سپس متوجّه مى شود که طوافش به جهتى باطل بوده، و اکنون نیز عادت ماهانه شده است. وظیفه اش چیست؟
جواب: هر وقت پاک شد طواف و نماز طواف را اعاده مى کند و اگر قبل از وقوف به عرفات پاک نشود براى حج محرم مى گردد، و پس از بازگشت به مکّه و رفع عذر، آن اعمال را بجا مى آورد.
آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله)
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش احکام اسلامی تبیان
منابع:
پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: مکارم شیرازی، خامنه ای، صافی (دام ظلهم)
کتاب حج ـ محسن قرائتی