تبیان، دستیار زندگی
شخصى عمداً یا جهلا یا سهواً بدون احرام وارد مکّه شده، و بر اثر گرانى بیش از حدّ کرایه، یا ممنوعیّت خروج از سوى دولت و مانند آن، نمى تواند به میقات برگردد. اکنون وظیفه اش چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وظیفه شخصی که بدون احرام وارد مکه شده چیست؟

حج


برنامه حج، تعبد و تسلیم است، در عین حال، فلسفه و حكمت است، سیاست و وحدت است، امامت و توحید است و نمودارى از قیامت و بازگشت به فطرت است.


زنده كردن آثار رسول خدا

یکی دیگر از امتیازات این فریضه الهی زنده کردن آثار رسول خدا صلی الله علیه وآله است.

در حج نه تنها آثار پیامبر عزیز اسلام صلى الله علیه و آله كه آثار پیامبران پیشین و آثار آدم و ابراهیم علیهما السلام نیز زنده مى‏شود.

حج، آزمایشگاهى است كه تمام تئورى‏هاى مكتب در آنجا عملى مى‏شود.

حج، موزه‏اى است كه فداكارى‏هاى قهرمانان توحید در آن ضبط شده است.

حج، صندوق نسوزى است كه تمام اسناد توحید را در خود به یادگار حفظ كرده است.

فرار از گناهان‏

«و فرار الیه من ذنوبك و به قبول توبتك» (بحارالانوار، ج 74، ص 4)

در روایات مى‏خوانیم كه تمام گناهان حاجى بعد از غروب روز عرفه بخشیده مى‏شود، به نحوى كه تصور اینكه «گناهى باقى مانده كه بخشیده نشده است» خود جرم و گناه است. (وافى، ج 2، ص 42) (البته غیر از گناهانى كه مربوط به حق‏الناس است)

در حج، انسان مهمان ویژه خداست كه قهراً طبق وعده‏اى كه در حدیث آمده، خداوند توبه این مهمان را قبول مى‏كند.

بعد از این مقدمه کوتاه در این قسمت چند استفتاء را در باب حج ذکر می کنیم:

سوال: اگر زن‌ها تلبیه را بطوری بلند بگویند كه اجنبی بشنود، آیا اشكال دارد یا نه؟

جواب: اگر با شنیدن اجنبی جهر به تلبیه كرده، احوط و اولی، اعاده است. (یعنی اگر تعمدا صدای خود را بلند کرده که اجنبی بشنود باید اعاده کند) آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله)

سوال: شخصى عمداً یا جهلا یا سهواً بدون احرام وارد مکّه شده، و بر اثر گرانى بیش از حدّ کرایه، یا ممنوعیّت خروج از سوى دولت و مانند آن، نمى تواند به میقات برگردد. اکنون وظیفه اش چیست؟

جواب: اگر بازگشت به میقات ممکن نیست، باید از أدنى الحل (مانند تنعیم) محرم شود; مگر این که ترک احرام از میقات بدون عذر باشد، که در این صورت نمى تواند حج بجا آورد. هر چند احتیاط مستحب آن است که از ادنى الحل یا هر جا که مى تواند محرم شود، و اعمال حج را بجا آورد، و سال آینده در صورت استطاعت دوباره به حج برود.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سوال: شخصى كه كارمند سازمان حج و زیارت است و به علّت مأموریت شغلى ممكن است از مكّه خارج شود؛ مثلا به مدینه برگردد، ولى یقین به این امر ندارد، آیا وقت احرام در میقات مى‏تواند به نیت عمره تمتّع محرم شود؟

جواب: بلى مى‏تواند و خروج از مكه در صورتى كه اطمینان به رسیدن براى اعمال حج را دارد فى نفسه مانعى ندارد ولى باید احكام خروج از مكه در مورد بطلان عمره سابق را رعایت كند. آیة الله خامنه ای(دام ظله)

و دو مسئله از آیة الله گرامی(دام ظله):

مسئله 2137 - اگر انسان، اجیر شود كه از طرف كس دیگر حج كند، چنانچه خودش نتواند برود و بخواهد دیگری را بفرستد باید از كسی كه او را اجیر كرده اجازه بگیرد.

مسئله 2133 - اگر خرجی رفتن و برگشتن و خرجی عیالات كسی را در مدتی كه مكه می‏رود و برمی‏گردد به او ببخشند و با او شرط كنند كه حج كند، اگر چه قرض داشته باشد و در موقع برگشتن هم مالی كه بتواند با آن زندگی كند نداشته باشد باید قبول نماید و حج بر او واجب می‏شود مگر اینكه قبول بخشش برای او مستلزم ذلت و خواری باشد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: مکارم شیرازی، خامنه ای، صافی (دام ظلهم)

کتاب حج ـ محسن قرائتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.